جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
یمن

کارشناس حوزوی مسائل سیاسی گفت: آتش بس برای آنها افتضاح سیاسی است و اگر بخواهند با نیروی زمینی وارد یمن شوند، با توجه به این که ارتش ضعیفی دارد و توانایی های نظامی انصارالله، قطعا با شکست جدی در پیش روی اوست.

حجت الاسلام سید کاظم سیدباقری در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»،  به اوضاع یمن اشاره کرد و گفت:  در جریان یمن، اتفاق بزرگی افتاد و آن این که جنبشی به نام انصارالله به رهبری عبد الملک الحوثی، به دنبال احقاق حق مردم یمن و رسیدن به آزادی در عرصه انتخاب سرنوشت و استقلال کشور خود هستند.

وی با بیان این که این اقدام انصارالله، کاری بزرگ و بر خلاف اهداف استکباری است، ادامه داد: این کار نشان دهنده یک مسئله مهم است وآن این که قیام حوثی‌ها توانسته مسئله را از یک قبیله و فرقه خاص فراتر برده و امروز هم اکثریت مردم یمن به انصارالله پیوسته اند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به وجود آمدن این مسئله را از روی بی تدبیری خاندان آل سعود برشمرد و گفت: با جنایت هایی که رژیم آل سعود در یمن انجام داد، مردم این کشور علیه خاندان آل سعود یک دست شدند.

وی با اشاره به تعبیر مقام معظم رهبری که اقدامات آل سعود در یمن را جوانی و خامی معرفی کردند، ادامه داد: واقعیت این است که ملک سلمان در عربستان ماشین امضا است و وزیر دفاع و ولی عهد امور را پیش می برند.

حجت الاسلام سید کاظم سید باقری با تأکید بر این که برنامه عربستان سعودی برای محدود کردن انصارالله و کشور یمن به نتیجه نرسید، تصریح کرد: انتظار و برنامه ای که آل سعود درباره یمن داشتند، ورود نیروی زمینی مصر، پاکستان و حتی ترکیه به یمن بود، ولی این تلاش به نتیجه نرسید، از این رو عربستان چاره ای ندید که حمله هوایی داشته باشد.

وی ادامه داد: وقتی آنها به یمن حمله کردند، 30 درصد یمن دست انصارالله بود، ولی امروزه در زیر حملات گسترده و جنایت آل سعود بیش از 80 درصد یمن در دست انصارالله است، تصریح نمود: آل سعود به دنبال جدا کردن مردم از انصار الله، جلوگیری از توافق داخلی در میان مردم و انصارالله نابود کردن قدرت نظامی انصارالله و تقویت جریان ها و شخصیت های وابسته به خود و روی کار آمدن آنها بود که هیچکدام اتفاق نیفتاد.

این پژوهشگر حوزوی افزود: امروز مردم بیش از پیش به انصارالله پیوستند، توافق برای انسجام وحدت شکل گرفت و نیروهایی که رژیم آل سعود به دنبال روی کار آمدن آنها بود، تحقق نیافت.

حمله به یمن امری نامشروع و از حقوق بین الملل غیر قانونی است

وی با بیان این که عربستان در این جریان، مانند یک ویتنامی که برای آمریکا به وجود آمد، در یمن گرفتار شده است، به چالش های عربستان سعودی در یمن اشاره کرد و گفت: حمله به یمن امری نامشروع و از حقوق بین الملل امری غیر قانونی است.

حجت الاسلام سید باقری ویژگی های مقاومت و استواری مردم یمن را چالش دیگری در پیش روی یمن دانست و ادامه داد: آل سعود هرچند در گذشته برای دخالت در امور یمن در میان برخی شخصیت ها نفوذ داشت ولی امروزه یک جریان تمام عیار ضد آمریکایی- سعودی در یمن شکل گرفته است.

وی ادامه داد: چالش دیگر عربستان در یمن، این است که ساختار جنگی و نظامی انصار الله ساختاری چیریکی و نامنظم است؛ حوثی ها سابقه جنگ های چریکی با یمن و آل سعود را دارند و این موجب آسیب پذیری عربستان در جنگ با انصارالله شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این که بروز این چالش ها نشان می دهد که عربستان به دنبال راهی برای فرار است، خاطرنشان کرد: آل سعود در مسئله یمن سه کار می تواند انجام دهد؛ یا این که جنگ را رها کرده و آتش بس اعلام کند. یا به جنگ ادامه دهد که این دو کار انتحار است.

وی افزود: آتش بس برای آنها سنگین و افتضاح سیاسی است و اگر بخواهند با نیروی زمینی وارد یمن شوند، با توجه به این که ارتش ضعیفی دارد و توانایی های نظامی انصارالله، قطعا با شکست جدی در پیش روی اوست.

حجت الاسلام سید باقری خاطرنشان کرد: عربستان سعودی راه سومی را دنبال می کند و آن ورود دیگران به عنوان واسطه گری است که کسی بیاید برای این که عربستان را از این باتلاقی که در یمن گیر کردند، با میانجری گری نجات دهد.

وی در پایان تصریح نمود: این جریانات به ما می گوید که برخلاف تصور عربستان که فکر می کند تمام امور را با پول و تجهیزات نظامی به دست آورد، اینگونه نیست. مقامات عربستان باید بدانند که کارآمدی و محبوبیت و نفوذ در میان دل های مسلمانان با پول و اسلحه اتفاق نخواهد افتاد.

انتهای پیام// 15/ 313

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha