سه‌شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ |۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 16, 2024
حجت الاسلام احمد مبلغی

حوزه/ گفت: رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی گفت: اخلاق نقطه مشترک انسان هاست و می توانیم حرکت نیرومند اخلاق مدار را در جامعه جهانی، رهبری و یا حداقل تقویت کنیم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین مبلغی عصر امروز در دومین کنفرانس بین المللی فقه و قانون با موضوع «رابطه اخلاق و قانون با نگاه فقهی و حقوقی» که در سالن اجلاس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد، اظهار داشت: ما در این کنفرانس به دنبال برقراری میان اخلاق و قانون هستیم.

وی ابراز داشت: امروزه در سطح جهان مشکلاتی وجود دارد که باید برای حل بسیاری از مشکلات اجتماعی، بین المللی و منطقه به اخلاق مراجعه کنیم.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که اخلاق زیست محیطی از همین مباحث برخواسته، خاطرنشان ساخت: برخی از نکته های اخلاقی همچون: قاچاق انسان، مالکیت فکری و شخصیت حقوقی و بسیاری از موضوعات کلان اقتصادی و فرهنگی در ساحت حقوقی و جهانی برخوردار از خمیرمایه های اخلاقی بوده و می توان با اخلاق این مشکلات را حل کرد.

این کارشناس حوزوی تصریح کرد: امروز انسان مشکلاتی را فراروی خود مشاهده می کند که چاره ای جز رجوع به اخلاق نداشته و باید از آن قوانینی بسازد تا مشکلات جامعه را حل و خلأهای موجود را با پوشاندن لباس قانون بر اخلاق تامین کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: ما مسلمانان از دیرباز تجربه قوی و پررنگی در رابطه اخلاق و قانون داشته‌ایم فقه ما بر اساس اخلاق شکل گرفته و در جای جای آن ردپای اخلاق به وضوح مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: اگر روزی پرونده بحث از اخلاق نهفته در فقه اسلامی به دست محققان حوزه و دانشگاه باز شود، آشکار خواهد شد که تا چه اندازه در زوایا و لابه لاهای این فقه، اخلاق نهفته و یا قرار داده شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: امروزه ما با میراث بزرگی همانند اخلاق فقهی یا فقه اخلاقی مواجه هستیم که می توانیم با دستانی پر نگاه های قوی و نیرومند به سمت این گرایش حرکت کنیم.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اخلاق نقطه مشترک انسان‌ها بوده و می توانیم حرکت نیرومند اخلاق مدار را در جامعه جهانی، رهبری و یا حداقل تقویت کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: این نگاه باعث شده که این کنفرانس را به عنوان نخستین حرکت در جهت تبیین دیدگاه های فقهی در ارتباط با استفاده از اخلاق در قانون برگزار کنیم.

وی بیان داشت: اگر این حرکت در حوزه و دانشگاه رشد پیدا کرده و کشورهای اسلامی در تعمیق اخلاق تمرکز کنند، دیگر زمینه ای برای بی اخلاقی باقی نخواهد ماند.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که اخلاق هر گونه خشونت را بر نمی تابد، اظهار داشت: امروز جهان نیازمند اخلاق عمومی است تا متعصبان را به حاشیه برد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان گفت: پیامدهای این حرکت در صورت متابعت و پیگیری، بسیار خوب، عالی و موثر برای داخل و خارج می باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha