جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اعرافی

حوزه/ رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه آیت الله آصفی شخصیتی سیاسی و انقلابی بود، گفت: امروز کسانی که تلاش می کنند روحیه سیاسی و اعتقادی را از حوزه بگیرند غلط فاحشی می کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی شامگاه جمعه در مراسم بزرگداشت ارتحال آیت الله محمدمهدی آصفی که در مسجد اعظم برگزار شد، اظهار داشت: آیت الله  آصفی مجاهد و الگوی حوزه های علمیه بود.

وی با اشاره به اینکه علامه آصفی برخاسته و پرورش یافته از حوزه های علمیه بود، تصریح کرد: حوزه های علمیه در طول تاریخ، چهره های بزرگی از این قبیل تحویل عالم اسلام داده است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: حوزه های علمیه در طول تاریخ نورافشانی و از دیانت و اخلاق و فضیلت پاسداری کرده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه حوزه های علمیه پرورش دهنده انسان های بزرگی هستند که در طول تاریخ نورافشانی کرده اند، گفت: این مراکز علمی به گردن اسلام حق بزرگی دارند.

*آیت الله آصفی علاقه مند به شناخت حوزه ها بود

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی تصریح کرد: آیت الله آصفی علاقه مند به شناخت حوزه های علمیه، تاریخ و مراکز و شخصیت های حوزه بود و بخشی از آثار ایشان به این موضوع اختصاص یافته است.  

*اصالت و عمق علمی حوزه ها

وی در ادامه به تشریح ویژگی های حوزه های علمیه پرداخت و اظهار داشت:  نخستین ویژگی حوزه های علمیه اصالت و عمق علمی است؛ مراکزی که به نام حوزه نامگذاری می شوند در عمق و اصالت علمی از مراکز سرآمد عالم جهان هستند.

عضو جامعه مدرسین افزود: در این راستا عمق علمی و ژرفای علوم اسلامی که در حوزه های علمیه تولید شده است از نخستین خصوصیات این مراکز علمی بزرگ می باشد؛ در فقه، کلام و تفسیر و فلسفه و علوم گوناگون اسلامی تاریخ حوزه ها را مشاهده کنید؛ تحقیقات عمیقی صورت گرفت تا این حوزه ها توانستند علوم و معارف اسلامی را حفظ کنند.

*تحقیقات بی نظیر فقهی در حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی دامنه و شئون علوم و معارف را از ویژگی دوم حوزه های علمیه برشمرد و اظهار داشت: این حوزه ها براساس مبنای فقه و اجتهاد و معارف گوناگون اسلامی ،تحقیقاتی بسیاری ارائه دادند؛ صرفا در زمینه فقه تحقیقات بی نظیری صورت گرفت؛ در کلام و حدیث و تفسیر سایر علوم نیز این چنین است.  

وی ویژگی سوم حوزه های علمیه را تسلسل این مراکز دانست و گفت: هیچگاه رشته تاریخی حوزه های علمیه از زمان غیبت صغری تا امروز قطع نشده است.

امام جمعه موقت قم با بیان اینکه علامه شهید مطهری در یکی از آثار خود می فرماید «از ویژگی های فقه شیعه این است که سلسله شاگردی و استادی فقه شیعه هیچگاه انقطاع پیدا نکرده است»، گفت: سلسله استادی شاگردی فقها و مراجع  منتهی به ائمه می شود؛ هیچگاه رشته فقیهان و عالمان ما در تاریخ منقطع نشده است.

*تکامل و بالندگی حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی روند تکاملی حوزه های علمیه را چهارمین ویژگی این مراکز شیعی عنوان کرد و تصریح کرد: حوزه های علمیه در مدینه و کوفه پایه ریزی شد اما این مراکز علمی مرحله به مرحله مسیر تکامل، رشد و بالندگی را طی کرد و عالمان بزرگی تحویل داد. 

وی از دیگر ویژگی حوزه های علمیه را گره خوردن با مردم عنوان کرد و گفت:  حوزه ها همیشه ریشه در عمق جان مردم، فرهنگ و جامعه داشته است.

*نهضت آفرینی حوزه های علمیه

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه حوزه های علمیه در طول تاریخ همواره نهضت آفرین و منشا قیام های بزرگ بوده است، گفت: ده ها انقلاب، نهضت و جریان علمی و فرهنگی از دل این حوزه ها شکل گرفته است.

*تمدن سازی حوزه های علمیه

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه حوزه های علمیه همیشه تمدن و جریان ساز بوده اند ابراز داشت: جریانات بزرگ اجتماعی، علمی، فقهی و فرهنگی سیاسی از حوزه های علمیه منشا گرفته است؛ این مراکز عظیم دینی هیچگاه در برابر جریان ظلم و ستم سکوت نکردند و با مبارزه، جهاد و تلاش به مقاومت پرداختند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان اینکه امروز در سالروز 15 خرداد در این پایگاه علم و انقلاب گردهم آمده ایم، تصریح کرد: حوزه قم هنوز 50 ساله نشده بود که از درون آن امام راحل برخاست و از دل این حوزه، انقلاب بزرگ اسلامی شکل گرفت.

وی با بیان اینکه حوزه های علمیه ریشه در عمق جان مردم داشته و از درون زندان ها و تبعیدگاه ها گذشته است، گفت: بزرگان ما رنج ها و محنت های بسیاری را تحمل کردند تا حوزه را به این نقطه رساندند. 

*زندگی ممتاز و بی نظیر آیت الله آصفی

رئیس جامعه المصطفی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در فقدان دانش آموخته و پرروش یافته حوزه قم و نجف گردهم آمده ایم، ابراز داشت: زندگی آیت الله آصفی بسیار ممتاز و کم نظیر است؛ به عنوان طلبه ای که سال ها با این عالم بزرگ انس و معاشرت داشتم و مدت ها در کنار ایشان بودم عرض می کنم مثل آیت الله آصفی در حوزه ها کم داریم.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر اینکه ما طلاب حوزه و جوانان باید از این چهره نورانی درس بگیریم، ابراز داشت: در پیام مراجع عظام تقلید و رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت این عالم ربانی، دنیایی از مفاهیم و درس ها را می توان مشاهده کرد؛ ما واقعا شخصیت بزرگی را از دست دادیم.      

*آیت الله آصفی معتقد به اصول اجتهاد بود

وی با بیان اینکه مرحوم آیت الله آصفی فقیه، مجتهد عمیق و معتقد به اصول اجتهاد بود، تصریح کرد: بسیاری از آثار ایشان در ایام جوانی نگارش شده است که الگو اجتماعی و روش صحیح فقاهتی در این آثار نمایان است. 

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه آیت الله آصفی برداشت های زنده از آیات و روایات در سایه اجتهاد داشت، گفت: ایشان حرکت علمی سطحی نداشت؛ و عمیق و مجتهدانه وارد هر موضوع می شد.

این عضو جامعه مدرسین با بیان اینکه آیت الله آصفی از رویکرد قرآنی بسیار ممتازی برخوردار بود، تصریح کرد: در حوزه معارف قرآن آثار بسیار خوبی داشتند؛ تفسیر موضوعی، ترتیبی و نکات نابی که از قرآن استخراج کرده بود برای حوزه های علمیه الگو است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر اینکه قرآن در زندگی آیت الله آصفی زنده و جاری بود، ابراز داشت: ایشان نگاه عمیق تاریخی به اسلام و معارف اسلامی داشت و همواره همراه با زمان حرکت می کرد؛ از جوانی تا اواخر عمر زمانه را می شناخت و مسائل جدید را متوجه می شد و بر اساس زمان نگارش می کرد. 

* گرفتن روحیه سیاسی از حوزه ها، غلط فاحشی است

وی با بیان اینکه آیت الله آصفی شخصیتی سیاسی و انقلابی بود، گفت: امروز برخی تلاش می کنند روحیه سیاسی و اعتقادی را از حوزه بگیرند که غلط فاحشی است؛ امام در همین شبستان مسجد اعظم فریاد سیاست اسلام ناب محمدی را سر داد.

رئیس جامعه المصطفی افزود: آیت الله آصفی از جوانی در عراق به مطالعه حکومت و جهان می پرداخت، گفت: ایشان همراه انقلاب اسلامی و امام راحل بود و بعد از انقلاب اسلامی نیز در زمینه تحریر نظریه ولایت فقیه اهتمام داشت و نماینده رهبر معظم انقلاب در نقاط مختلف بود و عالمی اصیل، انقلابی و سیاسی شناخته می شد.

*حوزویان از نگاه بین المللی آیت الله آصفی درس بگیرد

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر اینکه علامه آصفی اهل نگاه بین المللی بود، گفت: حوزه ما باید از ایشان این درس بزرگ را بگیرد؛ آیت الله آصفی درد همه عالم اسلام را داشت؛ قضایای یمن، بحرین، عراق، تقریب مذهب، وحدت امت اسلامی و شناساندن انحرافاتی که غرب برای از هم پاشیدن امت اسلام ایجاد کرده است در سخنان ایشان موج می زد؛ در سنین جوانی در جریانات سیاسی فعال بود و به همه امت اسلام فکر می کرد.

*حضور در جبهه های جنگ علیه داعش

وی تصریح کرد: آیت الله آصفی در همین اواخر عمر در جبهه های علیه داعش حضور پیدا می یافت و سخنرانی می کرد و به رزمنده های عراقی در مقابله با داعش روحیه می داد.

*تولید بیش از 300 اثر علمی از آیت الله آصفی

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به بزرگداشت آیت الله آصفی که سال گذشته در قم برگزار شد، اظهار داشت: ایشان بیش از 300 اثر تولیدکرده است که از شگفتی های نگاه و عمل ایشان منشا می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: ایشان در همین اواخر عمر نیز نگارش موضوعات مورد نیاز نسل جوان  را در دستورکار داشت و با وجود رنج ها علاقه مند به فعالیت های علمی بود.

*تبلیغ در 40 کشور دنیا 

وی با بیان اینکه آیت الله آصفی اهل دفاع از مکتب اهلبیت(ع) بود و رویکرد بین المللی داشت، گفت: ایشان در بیش از 40 کشور دنیا برای تبلیغ حضور داشت و آثار این عالم به چندین زبان دنیا ترجمه شده است؛ آیت الله آصفی در کویت رهبری شیعیان را نیز برعهده داشت.

*آیت الله آصفی دنیایی از اخلاق و اخلاص بود

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه آیت الله آصفی دنیایی از اخلاص و اخلاق و بندگی خداوند بود، ابراز داشت: ایشان اهل عمل و پایبند به ضوابط شرعی و مستحبات بود؛ هرچه می گفت در عمل او مجسم، تواضعش زبانزد و بسیار فروتن و مهربان بود.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با تاکید بر اینکه زهد علامه آصفی بی نظیر بود، گفت: ایشان بی اعتنا به نشانه های دنیایی بود و ذره ای برای خود شئوناتی قائل نبود؛ مانند آیت الله آصفی در اخلاص، زهد، خستگی ناپذیری، مهاجرت و دلسوزی برای محرومان کم داریم.

*فعالیت های خیرخواهانه در ایران و منطقه 

وی با بیان اینکه بیش از 50 هزار نفر از محرومان تحت پوشش فعالیت های خیرخواهانه مردمی علامه آصفی بودند؛ اظهار داشت: محرومان در ایران، عراق، آفریقا و آسیا زیرسایه لطف و مهربانی این عالم بزرگ زندگی می کردند.

*پایبندی به اندیشه امام و رهبری

رئیس جامعه المصطفی در پایان با تاکید بر اینکه آیت الله آصفی پایبند به اندیشه امام و رهبری بود، گفت: ایشان در دفاع از ولایت فقیه سر از پای نمی شناخت و هیچ چشمداشتی نیز نداشت و همواره سرباز انقلاب و ولایت بود.

انتهای پیام/313/33           

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha