جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
رهبری آصفی

حوزه/ بعد از سرنگونی صدام که از مقام معظم رهبری درخواست شده بود نماینده ای در عراق داشته باشند کسی بهتر از آقای آصفی نبود.

حجت الاسلام والمسلمین محسن قمی، معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در گفتگو با سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به ویژگی ها و ابعاد علمی اخلاقی مرحوم آیت الله آصفی پرداخت و گفت: ایشان یکی از شخصیت های کم نظیر حوزه در زمان معاصر و از لحاظ مراتب علمی بسیار پرکار،  پرتلاش و روشن اندیش بودند.

وی افزود: از لحاظ اجتماعی و احساس تعهد نسبت به حوادثی که در جهان اسلام رخ می دهد خیلی سریع واکنش نشان می داد و اقدام به صدور بیانیه یا مصاحبه و سخنرانی می کردند.

آشنا به دردهای امت اسلامی

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری با بیان اینکه نگاه آن مرحوم دارای نگاه بین المللی و آشنا به دردهای امت اسلامی بود تصریح کرد: نسبت به مسائل بین المللی و امت واحده جهان اسلام واقعا دید باز و روشن بینی داشتند و به دور از افراط و تفریط به حقیقت و عمق مسائل توجه می کردند.

حجت الاسلام والمسلمین قمی ادامه داد: آیت الله آصفی به دردهای امت اسلامی در کشورهای مختلف آشنا بود و فراتر از مرزهای جغرافیایی می اندیشید و عمل می کرد.

وی به آثار علمی مرحوم آصفی اشاره و خاطر نشان کرد: ایشان بیش از200 کتاب به زبانهای عربی و فارسی تالیف کردند که به دلیل محتوای خوب و نگاه بین المللی، موسسات مختلفی اقدام به چاپ آثار ایشان به زبان های مختلف از جمله روسی، فرانسوی، انگلیسی، اردو، بوسنیایی و برخی زبان های آفریقایی کرده اند.

محسن قمی رسیدگی به 55 هزار یتیم در کشورهای مختلف

وی افزود: در عرصه خدمات اجتماعی بیش از 8 هزار نیازمند در کشورهای عراق، افغانستان سوریه و ایران و بیش از 55 هزار یتیم شیعه تحت پوشش ایشان بودند.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در ادامه به فعالیت های تبلیغی این عالم مجاهد اشاره کرد وگفت: ایشان از لحاظ تبلیغی یک مبلغ بین المللی بود و در بیش از 30 کشور برای شرکت در عرصه های تبلیغی مثل کنفرانس و منبر حضور پیدا کرده بود و 7 سال ریاست یکی از مراکز دینی کویت را بر عهده داشت.

وی با بیان اینکه شخصیت آقای آصفی جمع بین زهد، علم و جهاد بود یاد آور شد: ایشان از لحاظ شخصی یک فرهیخته، از لحاظ اجتماعی یک مجاهد و از لحاظ علمی فقیه بود.

انتخاب آیت الله آصفی به عنوان نماینده رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین قمی افزود: بعد از سرنگونی صدام که از مقام معظم رهبری درخواست شده بود در عراق نماینده ای داشته باشند کسی بهتر از آقای آصفی نبود؛ چون آشنایی کامل با مسائل سیاسی ایران و عراق داشت و مورد اعتماد کامل علما و مراجع نجف به خصوص حضرت آیت الله سیستانی بود، لذا قرار شد علاوه بر شخصیت شناخته شده ای که در عراق داشتند نمایندگی مقام معظم رهبری را هم بر عهده بگیرند.

وی ادامه داد: در این مدت خدمات فراوانی به حوزه های علمیه عراق کردند از جمله تاسیس مدارس علمیه برای طلاب شبه قاره و بانوان و اختصاص زمین برای طلابی که از کشورهای مختلف می خواهند در نجف مدرسه تاسیس کنند.

احترام ویژه مقام معظم رهبری به آیت الله آصفی

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری اظهار داشت: حضرت آقا نسبت به ایشان احترام خاصی قائل بودند. در دوران بیماری که آقای آصفی دیداری با حضرت آقا داشتند معظم له خطاب به همسر آقای آصفی گفتند؛ هر خدمتی که به این مرد بکنید به اسلام خدمت کردید.

وی یاد آور شد: مقام معظم رهبری نسبت به مسائلی که آقای آصفی مطرح می کردند با آغوش باز و استقبال برخور می کردند در پیام اخیر هم  محبت و احترامی که برای ایشان قائل بودند کاملا مشهود است.

حجت الاسلام والمسلمین قمی با اشاره به کنگره بزرگداشت آیت الله آصفی گفت: سال گذشته قرار شد نهاد ها و موسسات حوزوی برای آیت الله آصفی مجلس بزرگداشتی برگزار کنند که ایشان به شدت امتناع کرده و اصرار داشتند چنین جلسه ای در زمان حیاتشان نباشد. دست اندر کاران خیلی تلاش کردند تا ایشان را راضی کردند و به ایشان گفتند؛ این کار نه برای شخص شما بلکه برای معرفی الگویی موفق به طلاب جوان است که چگونه یک طلبه می تواند در عین حال که در بالاترین سطوح علمی و فقاهتی قرار داشته باشد، نسبت به مسائل اجتماعی جهان اسلام هم حساسایت نشان داده و در عین حال در زمینه تهذیب و اخلاق هم در اوج باشد.

وی ادامه داد: بالاخره این کنگره در قم برگزار شد و در آن تعدادی از دانشگاهیان و حوزویان عراق هم حضور داشتند و اصرار کردند مشابه این کنگره در نجف برگزار شود. بعد از اینکه دوستان شروع به انجام مقدمات کردند با اصرار ایشان این کار متوقف شد.

اعتماد کامل دولت ایران و عراق

حجت الاسلام والمسلمین قمی، زهد و ساده زیستی آیت الله آصفی را مورد تاکید قرار داد و افزود: ایشان مورد اعتماد کامل دولت ایران و عراق بود و احیانا اگر خواسته ای را ابراز می کرد هر دو دولت با کمال میل انجام می دادند، اما با کمال زهد، زندگی خود را گذراند.

وی خاطر نشان کرد: منزل ایشان در قم و نجف اشرف مظهر کاملی از زهد است و از سطح معمولی طلبه ها هم به مراتب پایین تر بود. در حالی که میلیاردها تومان پول از طرف خیرین در اختیار ایشان بود اما ذره ای برای خودش مصرف نکرد.

معاون بین الملل دفتر مقام معظم رهبری در پایان به دوران حضور آن فقیه مجاهد در مجمع جهانی اهل بیت(ع) اشاره کرد و گفت: در طی سال هایی که ایشان دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) بود هیچ وقت از غذای مجمع استفاده نکرد و از منزل غذا می آورد یا پول شخصی می داد تا از بیرون غذا تهیه کنند.

گفتگو: مرتضی سعیدی نجفی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha