پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت الاسلام اعرافی رئیس المصطفی

حوزه/ رئیس جامعة المصطفی گفت: تدوین دایره المعارف، راه اندازی رشته های تخصصی در حوزه ، حمایت از پایان نامه های حوزوی،تهیه بسته های آموزشی ویژه مبلغان و انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی و پژوهشی حوزوی از جمله اقداماتی است که محیط زیست می تواند با جدیت پیگیری کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا اعرافی در دیدار مدیرکل و معاونین حفاظت محیط زیست استان قم در سخنانی اظهار داشت: در مکتب والای اسلام مباحث گسترده و بنیادین در حوزه محیط زیست وجود دارد و این مهم را می توان از سه منظر فلسفه، اخلاق و فقه محیط زیست مورد ارزیابی و کنکاش قرار داد.

وی در ادامه افزود: تحقیق و تالیف کتب، تدوین دایره المعارف، راه اندازی رشته های تخصصی در حوزه های علمیه، حمایت از پایان نامه های حوزوی، ارایه آموزش های کوتاه مدت، تهیه بسته های آموزشی ویژه مبلغان و انعقاد تفاهم نامه با مراکز علمی و پژوهشی حوزوی از جمله اقداماتی است که اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم می تواند با جدیت پیگیری کند.

امام جمعه قم بر ضرورت تولید اندیشه و ادبیات دینی در عرصه محیط زیست تاکید کرد و گفت: سازمان حفاظت محیط زیست می تواند با همکاری و مشارکت جامعه المصطفی العالمیه، انجمن های زیست محیطی در دیگر کشورها تشکیل دهد و فارغ التحصیلان این مجموعه می توانند نگاه و اندیشه اسلام در حوزه محیط زیست را در عرصه بین الملل ترویج دهند.

وی با بیان اینکه دستگاه های اجرایی در استان قم دارای دو نقش استانی و ملی هستند، خاطرنشان کرد: نگاه به قم باید نگاه ملی و فراملی بوده و این خطه مقدس باید در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه حفظ و حراست از محیط زیست الگو، نمونه و سرآمد در سراسر کشور باشد.

حجت الاسلام والمسلمین  اعرافی بر ضرورت تهیه و تدوین سند راهبردی در حوزه محیط زیست در استان قم با نگاه جامع و منسجم و الهام بخش تاکید کرد و گفت: متاسفانه در استان در سالهای گذشته موج توسعه و شهرنشینی موجب تخریب محیط زیست و منابع طبیعی شده است که امیدواریم این روند در آینده ادامه نداشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم نیز در این دیدار ضمن ارایه گزارشی از برنامه ها و وضعیت محیط زیست استان، خاطرنشان کرد: عرصه محیط زیست نیازمند تحقیقات و پژوهش های کارشناسی و اجرایی بوده و در این جهت مراکز علمی و پژوهشی حوزوی می توانند بسیار کمک کننده باشند.

سید رحمان دانیالی با اشاره به تاثیرگذاری بین المللی جامعة المصطفی العالمیه، خواستار انعقاد تفاهم نامه همکاری و ایجاد رشته های تخصصی محیط زیست برای طلاب و مبلغان حوزوی شد و گفت: امیدواریم با ارشادات علما و بزرگان در استان و با همکاری و تعامل با دستگاههای اجرایی و حضور پررنگ و آگاهانه شهروندان بتوانیم گام های مثبت و موثری در جهت حفاظت از محیط زیست استان برداریم.

وی در پایان از اعلام آمادگی اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم برای اعزام کارشناسان خبره برای تدریس در دوره های آموزشی جامعه المصطفی و همچنین هماهنگی برای بازدید از مناطق تحت مدیریت در استان و دیگر استانها با هماهنگی سازمان حفاظت محیط زیست به منظور شناساندن هرچه بیشتر مناطق و توسعه توریسم مذهبی در کشور خبر داد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha