شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
آیت الله علوی بروجردی

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم گفت: القاعده مادر داعش است و امروز خشونت هایی که داعش به نام اسلام انجام می دهد بو و نامی از اسلام ندارد، این خشونت ها ناشی از سیاست های حکومت های غربی است.

 به گزارش خبرگزاری «حوزه» آیت الله سيد محمد جواد علوی بروجردی در جمع فعالان امور معنويت و ادیان در زمینه صلح بین الملل که درسالن اجتماعات کتابخانه آیت الله العظمی بروجردی برگزارشد گفت: به نام دین، معنویت و اعتقاد مشکلات بسیاری در منطقه و ایران و جهان داریم؛ همه ادیان در این راستا تلاش کردند که برای انسان زندگی بهتری را فراهم آوردند.

وی با بیان این که اسلام بر خلاف تبلیغاتی که در گوشه و کنار می شود دین خشونت نیست و در زمان پیامبر اسلام(ص) هیچ کدام از جنگ ها تهاجمی نبوده است و اسلام برای مردم آن منطقه صلح و آرامش به همراه آورد

گفت: ما نمی گوییم در تاریخ اسلام خشونت نبوده است؛ بله اگر در اسلام خشونت بوده براي بعد از رحلت پيامبر اسلام(ص) بوده نه در زمان حضور ايشان. در تاريخ مستند موجود است كه پس از پیامبر(ص) انحرافاتی ایجاد شد و این مسیر تغییر کرد و اسلام خشونت بار هم ایجاد شد، ولی شیعه همیشه به اسلام اصیل توجه داشته است نه اسلام انحرافي.

این استاد حوزه علمیه قم اظهارکرد: سلسله های پس از پیامبر(ص) یعنی اموی و عباسی سراسر فساد و خشونت بوده اند، ولی شیعه آنها را آیین های انحرافی می دانند که به نام اسلام حکومت کردند؛ ولی آیین ما پیامبر(ص) و سنت نبوی بود که آیین صلح و برادری بوده است.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: امروزه به نام اسلام و دین هزاران نفر كشته و دریده می شوند و همه اینها به نام دین و معنویت رقم می خورد؛ یعنی دینی که آمد صلح، معنويت و اخلاق نيكو ایجاد کند به ابزار درندگی و خشونت و انتقام تبدیل شده است؟!!!

وی گفت: باید یک اندیشه مجددی در بین خود ایجاد کنیم و به این فکر کنیم که این رویکرد پس از این دیگر قابل تحمل نیست و باید چاره ای اندیشید.

این استاد حوزه بیان کرد: در مسیحیت هم به نام دین خشونت هایی بوده است، مانند جنگهاي بين كاتوليك ها و پروتستانها. و در بودا نیز مشكلات و خشونتي كه در كشور ميانمار (برمه) براي مسلمانان بوجود آوردند در همه ادیان این مسایل بوده است؛ و فعالان ادیان جهان باید برای حل این مشکلات تلاش کنند.

وی گفت: دنیای سیاست و ابرقدرت های متنفذ به حساب منافع خودشان، افراد و ممالک و آیین های مختلف را به یک چشم نگاه نمی کنند و حالت دو بینی دارند.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: نمی توانید بگویید که اسرائیل باید دائم خشونت کند و در آنجا حقوق بشر و کشتار زنان و مردان ادامه داشته باشد و همیشه سخن از صلح و عدالت داشته باشید.

وی گفت: چرا در بحرین اکثریت به دست اقلیت سرکوب و کشته می شوند، ولی کسی سخنی در این زمینه نمی گوید؟! و در اینجا از منظر جهانیان دموکراسی اصلا مطرح نیست.

وی در خصوص نقض حقوق بشر از سوی آل سعود افزود: ما از دموکراسی و حقوق بشر حمایت می کنیم؛ اگر حقوق بشر هست باید در همه جا نگاه کنید؛ نمی شود که مهر سلطنتي، همه ثروت و همه قدرت یک کشور در دست یک خانواده باشد و هرجنایتی می کند شما از آن به عنوان حفظ منافع خودتان حمایت می کنید.

آیت الله علوی بروجردی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در آمریکا یا اروپا اگر دو نفر کشته شوند همه آن را محکوم می کنید، ولی اگر هزاران نفر در یک گوشه دنیا بی گناه کشته شوند همه از کنار آن رد می شوید.

وی گفت: این بی عدالتی ها خشونت ایجاد می کند؛ این خشونت ها ربطی به عدالت ندارد، بلکه این خشونت ها از آثار سوء سیاست ورزی های غلط و عقده های فروخورده شده این مردم است.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از قدرت ها برای پیشبرد اهداف خود، مذهب را به عنوان ابزار به کار می گیرند؛ شوروی سابق افغانستان را اشغال کرد و حکومت کمونیستی ایجاد کرد و آمریکا می خواست جلوی دسترسی شوروی را به پاکستان و خلیج فارس بگیرد و به همین خاطر آمريكا خود مستقيما دخالت نظامي نكرد؛ اما گروه های جهادی ایجاد کرد كه از دل آنها القاعده بوجود آمد و از آن حمايت معنوي، مالي و نظامي كرد تا در مقابل آنها بايستد.

وی گفت: القاعده مادر داعش است و امروز خشونت هایی که داعش به نام اسلام دارد و اسلامی که داعش معرفی می کند، حتي بو و نامی از اسلام ندارد، این خشونت ها را نه روحانیت و نه حوزه های علمیه ایجاد کرده است؛ بلکه این خشونت ها ناشی از سیاست های حکومت های غربی است.

آیت الله علوی بروجردی بیان کرد: اين شناسنامه داعش است، و داعش از اين مادر و پدر و بر اين اساس ايجاد شده است؛ آنها تهاجم می کنند؛ ولی باید دید که چه کسانی به آنها اسلحه می رساند؛ عربستان و تفکر وهابی، بستر اصلی فکر تکفیری و انحرافی است و این مساله را آمریکا و تمام کشورهای غربی می دانند؛ بستر اصلی واقعه یازده سپتامبر در همین جریان شکل گرفت.

وی گفت: این سوال برای بشریت ایجاد شده است که چرا آمریکا اسناد واقعه یازده سپتامبر را محرمانه اعلام کرده است که نمی توانند آنها را به دنیا ارایه کنند.

این استاد حوزه بیان کرد: آنها می خواهند  اسلام را به لجن بکشند و برنامه هایی ریختند که امروز این جریان شکل بگیرد و مسلمانان بد نام شوند؛ اگر قدرت های متنفذ در دنیا دو گانگی را کنار بگذارند و مذهب را وسیله پیشبرد اهدافشان نکنند 95درصد این خشونت ها ایجاد نمی شود؛ این بذرهایی که آنها پاشیدند بسیار گسترده خواهد شد و فقط در جهان اسلام ایجاد خشونت نخواهد کرد و به بیرون از این جهان نیز خواهد رفت.

وی گفت:  افراد متنفذ باید تلاش کنند که مردم مذاهب مختلف را نسبت به هم کینه ای نکنیم و سیاستمداران را وادار کنیم که مقدسات و معنویات را پایمال نکنند؛ اگر خلاء معنوی ایجاد شود صلح خواهد رفت و ضررهای آن به کسانی می خورد که این اساس را ایجاد کردند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha