جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
سید شهاب الدین حسینی تبریز

حوزه/ تربیت 600 مربی قرآن، توزیع بیش از 30هزار جلد قرآن در مساجد و امامزادگان و رشد 400درصدی درآمد موقوفات نسبت به سال 90 از اقدامات مهم سازمان اوقاف در استان آذربایجان شرقی است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری«حوزه» در تبریز، حجت الاسلام سید شهاب الدین حسینی، امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیر کل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی با ارائه گزارشی گفت: برگزاری مسابقات قرآنی یکی از وظائف سازمان اوقاف و امور خیریه است که از سال 90 تا امروز این مسابقات در استان آذربایجان شرقی از لحاظ کمی و کیفی ارتقاء یافته است.

وی ادامه داد: در سال 90 مسابقات قرآنی با شرکت 1400نفر برگزار شد و در سال 91 این رقم به 26هزار نفر، سال 92 به 67 هزار نفر و سال 93 به 103هزار رسید. همچنین در روزهای پایانی سال 93 بزرگترین رویداد قرآنی کشور در تبریز برگزار گردید و ما میزبان سی و همفتمین دوره مسابقات قرآنی کشور بودیم.

مدیر کل سابق اوقاف و امور خیریه استان افزود: در راستای تحقق فرامین مقام معظم رهبری مبنی بر تربیت 10میلیون حافظ، اقدامات خوبی صورت گرفت و 600 مربی در این زمینه تربیت شدند و بیش از 30هزار جلد قرآن در مساجد و امامزادگان استان توزیع گردید.

حجت الاسلام حسینی اضافه کرد: تدوین فرهنگ جامع امامزادگان و بقاع متبرکه آذربایجان شرقی در دو جلد، تهیه و تدوین فرهنگ تشیع با این محوریت که آذربایجان و تبریز اولین پایتخت جهان تشیع بود و همچنین تدوین کتاب شیخ سلار دیلمی به عنوان اولین فقیه شیعی، ایرانی به همت اداره اوقاف و امور خیریه استان آذربایجان شرقی صورت گرفت.

وی افزود: برگزاری کنگره ها و همایش های فرهنگی و مذهبی یکی دیگر از اقدامات بود و زمانی که پیامبرگرامی اسلام(ص) مورد جسارت قرار گرفت، کنگره "نگین هستی" در راستای معرفی ابعاد شخصیتی پیامبر اعظم(ص) در تبریز برگزار گردید.

مدیر کل سابق اداره اوقاف و امور خیریه استان در ادامه به تشریح برگزاری سایر کنگره ها در این اداره پرداخت و گفت: برگزاری کنگره های مختلف از قبیل کنگره کوثر بیکران در راستای تبیین ابعاد معرفتی حضرت زهرا(س)، کنگره شیخ سلار دیلمی با حضور حضرت آیت الله العظمی نوری همدانی، کنگره تبریز، پیشرو در توسعه فرهنگ تشیع و کنگره امامزادگان و آذربایجان شرقی و تبریز، شهر اولین ها از اقدامات برجسته این اداره کل در سال های اخیر بوده است.

وی افزود: اولین یادواره تخصصی حافظان، قاریان و اساتید قرآنی تبریز برای اولین بار در تبریز برگزار گردید و از آنان تجلیل به عمل آمد.

حجت الاسلام حسینی افزود: مرمت و بازسازی امامزاده عون بن علی(ع)، ساخت و نصب ضریح مطلا و فولادی در بیش از بیست امامزاده در سطح استان، عملیاتی شدن طرح جامع در بیش از 50 امامزاده و سایر اقدامات از دیگر فعالیت های این اداره کل در بخش عمران و آبادانی است.

مدیر کل سابق اداره اوقاف و امور خیریه استان افزود: رشد 400درصدی در بحث اجارات و درآمد موقوفات تا به امروز و نسبت به سال 90 یکی از اقدامات مهم این سازمان در استان آذربایجان شرقی است. همچنین در سال 93 بیش از 250 میلیارد تومان موقوفه در استان احیاء شد و به آغوش موقوفات بازگشت.

حجت الاسلام حسینی ادامه داد: در زمینه حقوقی و ثبتی، از سال 90 تاکنون 1200 سند اخذ شد و 200 پرونده قضایی برای احیای موقوفات گشوده شد که در 90 درصد این پرونده‌ها به نفع اوقاف حکم صادر گردید. تفاهم نامه ای نیز با منابع طبیعی استان آذربایجان شرقی در رابطه با 60 هزار هکتار از زمین‌های وقفی به اممضاء رسید.

*توسعه مردم سالاری دینی

سعید شبستری، معاون سیاسی، امنیتی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این مراسم گفت: یکی از کارهای مهم در حوزه وقف و امور خیریه، گسترش مردم‌سالاری دینی و فرهنگ دینی است که در فرهنگ عمومی کشور تاثیرگذار بودهو امیدواریم نقش اوقاف و امور خیریه بیش از گذشته باشد.

وی افزود: هر چند در حوزه وقف کارهای بزرگی انجام شده اما با ایده‌آل‌ها در حوزه فرهنگی فاصله داریم و البته اوقاف یکی از متولیان فرهنگی است که می‌تواند با ترویج فرهنگ قرآنی و وقف و امور خیریه به بحث فرهنگی جامعه کمک کند.

*معرفی مدیرکل جدید

برپایه این گزارش، در پایان این مراسم، حکم حجت‌الاسلام مصائبی به عنوان مدیرکل جدید اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی به مدت سه سال قرائت شد و از خدمات و فعالیت های حجت‌الاسلام حسینی، مدیر کل سابق تجلیل گردید.

انتهای پیام

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha