پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
التفاتیه قزوین

حوزه/ مدرسه علمیه التفاتیه قزوین، توسط یکی از امرای ایلخانان به نام خواجه التفات بنا شده و در حال حاضر بیش از 60 طلبه در این مدرسه مشغول تحصیل علوم دینی هستند.

حجت الاسلام حمد­­­الله آزادی، مدیر مدرسه علمیه التفاتیه در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین با اشاره به تاریخچه این مدرسه، گفت: بنای این مدرسه به قرن هفتم هجری و عصر حکومت ایلخانان مغول برمی گردد که توسط یکی از امرای آن روزگار به نام خواجه التفات بنا شده و به همین دلیل به نام وی معروف گشته است.

وی با اشاره به این که 63 طلبه در پایه های یک تا سه در مدرسه التفاتیه مشغول تحصیل علوم دینی هستند، افزود: برنامه های آموزشی، پژوهشی، تهذیبی و فوق برنامه مدرسه متناسب با دستورالعمل های مرکز مدیریت حوزه های علمیه برنامه ریزی و اجرا می شود.

مدیر مدرسه التفاتیه با اعلام این که در حال حاضر مدرسه دارای معاونت آموزش، پژوهش، تهذیب است، اظهار کرد: علاوه بر معاونت های ذکر شده، بخش فوق برنامه مدرسه هم برنامه های متنوعی از جمله برگزاری کلاس های آموزش قرآن در رشته های قرائت، حفظ و ترتیل، برگزاری دروس اخلاق عمومی در مدرسه امام صادق(ع)، برپایی اردوهای هفتگی، اردوی ممتازین مشهد مقدس برای طلاب دارای معدل 50/18 به بالاو برنامه های متنوع ورزشی را در دستور کار دارد.

*به موقوفات مدرسه عمل نمی‌شود

حجت الاسلام آزادی با اشاره به موقوفات مدرسه التفاتیه، گفت: مطابق وقف نامه، دو روستای "شنازند" و "هریان"  و 18 باب مغازه وقف مدرسه هستند، ولی متاسفانه تا امروز به وقف نامه عمل نشده و پیگیری های مدیریت مدرسه و حوزه هم راه به جایی نبرده است.

وی،عدم اختصاص درآمد موقوفات مدرسه را از جمله مشکلات مدرسه برشمرد و ابراز داشت: مدرسه التفاتیه دارای موقوفاتی زیادی است که اگر درآمد این موقوفات به مدرسه اختصاص یابد، بیش از 50 درصد مشکلات مالی مدرسه حل خواهد شد.

*معماری مدرسه التفاتیه

گفتنی است، ساختمان مدرسه التفاتیه دارای طرحی دو ایوانی و یک طبقه است و سر در ورودی مدرسه که با احداث خیابان تخریب شده در جانب جنوبی قرار دارد و کتیبه بسیار نفیس آن هم اینک در بخش دوره اسلامی موزه ایران باستان نگهداری می شود .

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha