شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
بحرینی

حوزه/ معراج حضرت ابراهیم در ملکوت بود اما معراج و سیر پیامبر عبور از ملکوت به عوالم بالاتر بود.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد بحرینی رئیس مرکز اسلامی واشنگتن در یادداشت کوتاهی، نوشت: « از مسلمات ما مسلمانان، معراج حضرت رسول اعظم (صلوات الله علیه و آله) است . این سفر، استثنایی ترین سفر بشر است که از آدم تا کنون کسی به این میزان پیشروی در عوالم هستی ننموده است .

 این سفر هم ملکی است (مِّنَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ إِلَى الْمَسْجِدِ الأَقْصَى )، هم ملکوتی و جبروتی و لاهوتی (لِنُرِيَهُ مِنْ آيَاتِنَا) یعنی حضرت همه عوالم هستی را سیر کرد . مراحلی از عوالم را سیر نمود که هیچ پیامبری قدم در آن وادی نگذاشته بود .

خداوند در قرآن حکیم می فرماید ملکوت را به حضرت ابراهیم نشان داده شد . در سوره انعام آیه 75 می فرماید : وَكَذَلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِين یعنی ما به حضرت ابراهیم علیه السلام ملکوت آسمانها و زمین را نشان دادیم تا از اهل یقین باشد . معراج حضرت ابراهیم در ملکوت بود اما معراج و سیر پیامبر(ص) عبور از ملکوت به عوالم بالاتر بود.

در کتاب علل الشرایع ، شیخ صدوق (ره) می فرماید : ثُمَّ قالَ ربّي عَزَّ وَ جَلَّ: يا مُحَمَّدُ مُدَّ يَدَكَ فَيَتَلَقّاكَ ماءٌ يَسيلُ مِنْ ساقِ عَرشِى الْأيمَنِ. فَنَزَلَ الْماءُ فَتَلَقَّيْتُهُ بِالْيَمينِ فَمِنْ اجْلِ ذلِكَ اوَّلُ الْوُضوُءِ بِالْيُمْنى‏. ثُمَّ قالَ: يا مُحَمَّدُ خُذْ ذلِكَ فَاغْسِلْ بِهِ وَجْهَكَ- وَ عَلَّمَهُ ذلِكَ- فَانَّكَ تُريدُ انْ تَنْظُرَ الى‏ عَظَمَتى وَ انْتَ طاهِرٌ؛ ثُمَّ اغْسِلْ ذِراعَيْكَ الْيَمينَ وَ الْيَسارَ- وَ عَلَّمَهُ ذلِكَ- فَانَّكَ تُريدُ انْ تَتَلَقّى‏ بِيَدَيْكَ كَلامي؛ وَ امْسَحْ بِفَضْلِ ما فى يَدَيْكَ مِنَ الْماءِ رَأسَكَ وَ رِجْلَيْكَ الى‏ كَعْبَيْكَ- وَ عَلَّمَهُ المسْحَ بِرَأسِهِ وَ رِجْلَيْهِ- وَ قالَ: انّي اريدُ انْ امْسَحَ رَأسَكَ وَ ابارِكَ عَلَيْكَ. فَامَّا الْمَسْحُ عَلى‏ رِجْلَيْكَ فَانّي اريدُ انْ اوْطِئَكَ مَوْطِأً لَمْ يَطَأْهُ احَدٌ قَبْلَكَ وَ لا يَطَأُهُ احَدٌ غَيْرُكَ ... در كتاب علل الشرائع در ضمن حديث نماز معراج آمده است: ... سپس پرودگار عزوجل فرمود: اى محمد، دست خود را پيش ببر تا آبى كه ساق راست عرش من جارى است به تو برسد. پس آب فروريخت و من دست راست خود را بدان زدم، از اين رو آغاز وضو با دست راست شد. سپس فرمود: اى محمد، آن آب را بگير و با آن روى خود بشوى - و نحوه شستن را به حضرتش تعليم داد - زيرا كه تو مى‏خواهى در حال پاكى به عظمت من نظر كنى. سپس ذراع راست و ذراع چپت را بشوى - و نحوه شستن را به او تعليم داد - كه تو مى‏خواهى با دو دستت كلام مرا دريافت كنى. و با باقيمانده آب دستانت سرت و دو پايت را تو قوزك مسح كن - و نحوه مسح سر و پا را بدو آموخت - و فرمود: من مى‏خواهم سرت را مسح كنم و بر تو را مبارك گردانم. و اما مسح بر دو پايت (براى اين است كه) مى‏خواهم قدمت را بر جايى بگذارم كه پيش از تو كسى بر آن گام نگذارده و كسى جز تو بر آن گام نخواهد گذاشت ...»

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha