جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
اوقاف شیعیان بحرین

حوزه/ محسن عصفور در گذشته از انقلابیون خواسته بود توبه کنند! و به قیام خود ادامه ندهند و به شدت از پادشاه و خاندان پادشاهی تعریف و تمجید کرده بود و اکنون نیز خروج هیئت های عزاداری از حسینیه ها را ممنوع کرده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اوقاف شیعی بحرین به ریاست شیخ محسن عصفور روز چهارشنبه گذشته تصمیمات جدیدی گرفت که عبارتند از: نصب دوربین حرارتی در مساجد، محدود ساختن باز بودن درب مساجد به نیم ساعت پیش از اذان و بسته شدن مساجد یک ساعت پس از اذان و محدود ساختن دسته های عزاداری امیرالمؤمنین(ع) در شب های قدر به داخل حسینیه ها و مساجد و ممنوعیت خروج دسته های عزاداری به خیابان ها طبق رسم سال های گذشته.

این قوانین جدید با توجه به گسترش تهدیدهای تروریست های داعش صورت می گیرد که کشورهای خلیج فارس را در بر گرفته و عربستان و کویت شاهد انفجارهای تروریستی در مساجد شیعیان بوده اند.

البته این تهدید ها در عین واقعیت و خطری که دارند به ابزاری برای سوء استفاده مسئولان بحرین تبدیل شده اند به گونه ای که به نظر می رسد تصمیم های جدید اوقاف شیعی بحرین تلاشی از سوی رژیم آل خلیفه برای قیمومیت بر مساجد و حسینیه ها باشد؛ اقدامی که مخالفت علمای بحرین را در پی داشت و باعث شد مقامات امنیتی، شیخ عیسی عید را روز یکشنبه گذشته به خاطر مخالفت با این تصمیم ها در نماز جمعه احضار کنند.

محسن عصفور کیست؟

شیخ محسن عصفور رئیس اداره اوقاف شیعی بحرین شخصیتی است که اظهار نظرهای او تا کنون بارها با مخالفت افکار عمومی شیعیان بحرین روبرو شده مانند این که در گذشته از انقلابیون خواسته بود توبه کنند و به قیام خود ادامه ندهند و به شدت از پادشاه و خاندان پادشاهی تعریف و تمجید کرده بود و برخی آثار شیعی بحرین را انکار کرده بود مانند اینکه گفته بود مسجد "البربغی" هیچ اصلی ندارد در حالی که این مسجد از مساجدی است که در سال های نخست انقلاب بحرین توسط تانگ های رژیم خراب شد و تاریخ بنای آن به 400 سال پیش باز می گردد.

حساسیت مردم نسبت به اوقاف شیعی

حساسیت های مردم نسبت به اوقاف شیعی و محسن عصفور به دو مساله بر می گردد. اول اینکه آنها هیچ اعتمادی به نهادهای وابسته به رژیم آل خلیفه ندارند؛ چرا که این رژیم پیوسته در حال توطئه علیه مردم است و دوم اینکه مردم هیچ اعتمادی به رئیس این اداره ندارند.

از سوی دیگر با توجه به جدی بودن تهدیدهای داعش و امکان رسیدن داعش به بحرین به نظر می رسد اتفاقات اخیر این کشور خبر از رفتار مشکوک رژیم برای بهره برداری از این تهدیدها داشته باشد. به عنوان مثال رژیم به تازگی اعلام کرده که در مرکز تجاری لبنانی یک بمب کشف کرده اند و در منطقه عین الدار اعلامیه های داعش توزیع شده و اکنون این سؤال مطرح می شود که آیا واقعا این داعش است که این کارها را انجام می دهد؟

علاوه بر این انگیزه واقعی اوقاف شیعی چیست که خواستار عدم خروج هیئت های عزاداری از حسینیه ها شده؟ آیا با این اقدام می توان مطمئن بود که خود این حسینیه ها در امان هستند و امنیت آنها تامین می شود؟

سؤال دیگر این است که چرا وزیر آموزش و پرورش بحرین از سخن خود در مورد امکان بازنگری متون درسی بازگشت و گفت: برنامه ای در این زمینه نداریم. این همه تناقض گویی وزیر برای چیست؟

با توجه به این مطالب به نظر می رسد رژیم آل خلیفه به دنبال سوء استفاده سیاسی از داعش و ترساندن مردم از این گروه است که البته خطر حقیقی تروریسم موجود است و باید دید این اقدامات آل خلیفه سوء استفاده از داعش است یا با توجه به این خطر واقعی انجام می شود؟ و همین تردیدها باعث شده مردم و رهبران مردمی بحرین به این نتیجه برسند که خودشان تامین امنیت خود در برابر تروریست ها را به دست بگیرند و اجازه سوء استفاده سیاسی از داعش را ندهند.

در صورتی که مردم بخواهند کنترل اوضاع را به دست بگیرند و امنیت خود را تامین کنند، اوقاف شیعی باید به این پرسش پاسخ دهد که آیا این اداره قرار است یار مردم و شیعیان باشد یا باری بر دوش آنها؟

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha