چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ امام جمعه تبریز گفت: حج به خاطر مطرح شدن مشکلات جهان اسلام و حل آن است اما به خاطر حاکمیت شیطانی که در عربستان وجود دارد این مساله فعلا ممکن نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تبریز، آِیت الله محسن مجتهد شبستری عصر چهارشنبه در دیدار با کارگزاران حج استان آذربایجان شرقی که به مناسبت هفته حج برگزار شده بود، با تبریک این مناسبت و دهه کرامت و ولایت، گفت: مساله حج به قدری از اهمیت برخوردار است که ترک کننده آن به منزله غیر مسلمان و کافر محسوب می گردد و این مساله در متون دینی و قرآن کریم مورد تاکید واقع شده است.

وی افزود: برخی مفسرین در تفسیر کلمه کافر که به خاطر ترک فریضه حج در متون دینی وارد گردیده است،  گفته اند این مساله به خاطر اهمیت فوق العاده حج است که هرکسی آن را ترک کند به منزله کافر شمرده می شود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با بیان اینکه حج طبق آیات و روایات کثیری جزو ارکان مهم اسلام است در تشریح فلسفه حج، گفت: علت وجوب حج به خاطر تقویت دین است. تقویت دین را به دو گونه تقسیم کرده اند که عبارت است از فردی و اجتماعی.

وی در تشریح چگونگی تقویت دین فردی در سفر حج، بیان داشت: دین فردی در انجام فریضه حج اینگونه تقویت می شود که آن کسی که با پول حلال هزینه این سفر مبارک را فراهم کرده و از مال و منال دنیوی اجتناب کرده و به سوی خدای متعال می رود، به نوعی به سمت خداوند متعال و معنویت تقرب می جوید.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: اگر کسی اعمال حج را با انگیزه و توجه کامل به جای آورد موجب تقویت دین وی خواهد شد و آثار بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: از دیگر برکات سفر معنوی حج، تحول روحی و معنوی در بشر است که بسیار حائز اهمیت است چرا که در مکانی قدم می گذارد که بسیار با عظمت و گرامی است.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: حجاج گرامی در سفر حج باید تصمیم بر رعایت تقوا گیرد که عبارت است از انجام واجبات و ترک محرمات و نباید پس از برگشتن از این سفر معنوی مرتکب معصیت شود.

وی اضافه کرد: اجتماع مسلمانان جهان در مکه تجلی قدرت جهانی و وحدت اسلام و مسلمانان بوده و قدرت عظیم و جهانی اسلام را به جهانیان نمایان می کند و این مساله یکی از ابعاد سیاسی و اجتماعی این فریضه بزرگ است.

آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: حج برای این است که مردم قیام کرده و ضمن مطرح کردن مشکلات جهان اسلام در صدد حل آن بر آیند اما به خاطر حاکمیتی که در عربستان وجود دارد این مساله فعلا ممکن نیست، چرا که این حاکمیت مزدور غرب بوده رفیق صمیمی استکبار بوده و طبق دستورات آنان عمل می کند و امید است هر چه زود تر این حاکمیت شیطانی از بین برود.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی تصریح کرد: آن طوری که باید از این کنگره عظیم اسلامی استفاده شود نمی شود، چرا که این کنگره عظیم دارای ظرفیت بسیار بزرگی بوده و باید مورد توجه جدی تمام مسلمانان جهان قرار گیرد.

وی تاکید کرد: ضروری است تا تمام مسلمانان جهان خصوصا ایرانیان عزیز در مراسم بزرگ برائت از مشرکین شرکت کرده و خشم و انزجار خود را از مشرکین و منافقین به گوش جهانیان برسانند.

امام جمعه تبریز افزود: حجاج عزیز در این سفر معنوی بر نظافت، پاکی و اخلاق نیکو توجه کنند، نسبت به رعایت حقوق اجتماعی و رعایت نوبت توجه کنند، چرا که حجاج ایرانی سفرای دینی و ملی جمهوری اسلامی ایران بوده و طلایه دار اسلام هستند.

وی با انتقاد از خرید سوغاتی از عربستان سعودی، گفت: مسئولین به حجاج گرامی سفارش کنند و آنان را متوجه کنند به خرید کالای داخلی و ایرانی و حتی اگر خواستند کالای غیر ایرانی بخرند توصیه کنید تا از داخل ایران خرید کنند.

آیت الله مجتهد شبستری در پایان افزود: حجاج گرامی از فرصت های اندک عبادت در این سفر نهایت استفاده و فیض را ببرند، چرا که حیف است که این وقت محدودی که جهت انجام عبادت و نزدیک شدن به خداوند متعال وجود دارد را در بازار ها و... سپری کنیم.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha