سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام عابدینی

حوزه/استاد تفسیر قرآن کریم گفت: خداوند به انسان‌ها برای مؤمن و کافر شدن اختیار کامل داده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی در جلسه هفتگی تفسیر که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار می‌شود با اشاره به آیه شریفه «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْکُ وَلَهُ الْحَمْدُ وَهُوَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ» به نقش و جایگاه «حمد خداوند» در زندگی انسان اشاره کرد و اظهار داشت: استفاده از «حمد» در گره‌گشایی، لذت و آرامش به انسان نقش مؤثری دارد و به نسبت آرامش، ارتباط و لذتی که از استفاده از «حمد» نصیب انسانی می‌شود، به همان میزان، آن انسان را باید اهل واقعی «حمد» دانست.

وی به بیان نقش و جایگاه حمد در نزد ائمه اطهار (ص) پرداخت و تصریح کرد: هرگاه ائمه اطهار (ص) به نعمتی می‌رسیدند با بیان «الحمدلله علی ما انعم»، حمد و سپاس خداوند را به جای می‌آوردند و بیان حمد و ستایش خداوند اهمیت و لذت زیادی نزد آنها داشت، به گونه‌ای که اهمیت و لذت نعمت کم‌رنگ تر از حمد خداوند جلوه می‌کرد.

این استاد حوزه ، به علل اهمیت بیشتر «حمد» نسبت به نعمت در نزد ائمه اطهار (ع) اشاره کرد و گفت: گذرا بودن نعمت‌های دنیایی و لذت بیان «حمد»، ماندگاری و ثواب اخروی «حمد» سبب آن شده تا ذکر نسبت به نعمت‌های دنیایی در نزد ائمه اطهار (ع) ارزشمندتر باشد.

استاد تفسیر قرآن کریم به فواید دیگر «حمد» اشاره و بیان کرد: بیان «حمد» خداوند تبارک و تعالی موجب نشاط، امید در زندگی، دور شدن یأس، نا امیدی، غصه و غم از انسان می‌شود.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی ادامه داد: امام صادق (ع) در حدیثی فرمودند، بگو «الحمدالله الذی اذهب باللیل و جاء بالنهار» یعنی حمد و سپاس متعلق به کسی است که شب را برد و روز را جای آن نشاند.

استاد حوزه و دانشگاه تأکید کرد: خداوند شب و روز را می‌گرداند و انواع نعمت‌ها را به ما عنایت کرده و دلیلی بر عدم شکر گذاری انسان وجود ندارد و حمد خدای متعال یکی از رسالت‌های اصلی انسان در این عالم است.

وی به بیان آیه «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِی یُولِجُ اَللَّیْلَ فِی اَلنَّهارِ وَ یُولِجُ اَلنَّهارَ فِی اَللَّیْلِ وَ یُخْرِجُ اَلْحَیَّ مِنَ اَلْمَیِّتِ وَ یُخْرِجُ اَلْمَیِّتَ وَ هُوَ عَلِیمٌ به ذات اَلصُّدُورِ» پرداخت و خاطرنشان کرد: حمد و ستایش مخصوص خدایی است که شب را در روز و روز را در شب ورود می‌دهد و این آیه به کوتاه و بلند شدن شب و روز در طول سال اشاره دارد، بنابراین این نعمت نیاز به شکر دارد.

استاد تفسیر قرآن کریم اظهار کرد: مرگ، زندگی و تغییرات روز و شب انسان به دست خداوند صورت می‌گیرد و همه این‌ها دلیلی بر حمد و ستایش خداوند است.

این استاد حوزه، با اشاره به این که دل انسان ایمان را جذاب و زیبا می‌بیند یادآور شد: خداوند محبت ایمان و ملزومات آن مانند عدالت، کرامت، شجاعت، سخاوت، عبادت و بندگی را در دل انسان قرار داده و در نقطه مقابل انزجار و نفرت از کفر، بی‌ایمانی و ملزومات آن را هم در انسان قرار داده است و کسانی که آن را درک کنند اهل رشد و تعالی می‌شوند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی یادآور شد: خداوند پیغمبران الهی را رسالت داد تا اگر انسانی با وجود همه زمینه‌هایی که مشخص کننده مسیر کفر و ایمان است، تمایل به رفتن به مسیر کفر داشت به وی تذکر و مسیر درست را به او نشان دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha