یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
حجت الاسلام عبدالکریم عابدینی

حوزه/نماینده ولی فقیه در استان قزوین گفت: طلبه‌ها باید در ولایت مداری پیشتاز جامعه باشند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه علمیه قزوین، به ارزش وجود برکت در هر عرصه‌ای به ویژه در علم و دانش اشاره کرد و اظهار داشت: باید از خداوند بخواهیم علم و دانش ما را توأم با برکات قرار دهد، زیرا آنچه که به آن نیازمند هستیم برکات الهی است.

وی ادامه داد: گاهی علم آموزی با حجم زیادی وجود دارد اما با برکت همراه نیست؛ اگر حجم علم و دانش بدون برکت باشد فایده‌ای را نصیب انسان نخواهد کرد و زمانی علم و دانش راه گشا می‌شود که همراه با برکت باشد.

امام جمعه قزوین با بیان این که هر فضای علمی و دینی دارای ویژگی‌هایی است خاطرنشان کرد: فضای علمی و دینی ویژگی‌هایی دارد که در صورت رعایت آنها، آن فضا عنوان حوزه را به خود می‌گیرد.

کرامت اولین چیزی است که علوم دینی و حوزوی به انسان می‌آموزد

این مقام مسئول به ویژگی‌های تحصیل علوم دینی اشاره کرد و ادامه داد: در جستجوی کرامت الهی بودن نخستین ویژگی تحصیل علوم دینی است و کرامت اولین چیزی است که علوم دینی و حوزوی به انسان می‌آموزد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی با اشاره به آیه شریفه «الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ» اذعان داشت: این آیه نشان دهنده آن است که قلم، کاغذ و کتاب همه آیات الهی هستند و ابزاری هستند که خداوند در اختیار انسان قرار داده و باید با قداست به آن‌ها نگاه شود و از بی‌حرمتی به آن پرهیز شود چرا که خداوند به قلم قسم یاد کرده و این مهم عزت و احترام قلم را نزد خداوند روشن می‌کند.

وی وجود نیت خالص و قلبی پاک را برای کسب علوم دینی ضروری دانست و اظهار داشت: خداوند متن کتاب درسی ما را قرآن معرفی کرده و نام قرآن را هم با بیان آیه «إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ» به کرامت مزین کرده است. و در حوزه علمیه و فضای طلبگی اگر کسی با نیت خالص و قلبی پاک و با اخلاص و صداقت برای تحصیل علم، با ادب و کرامت زانو نزند علم حقیقی و حوزوی روزیش نمی‌شود.

امام جمعه قزوین ، با بیان آیه «عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ»، تصریح کرد: خداوند در جای دیگر به پیامبر(ص) فرمود: خدا به تو چیزهایی را آموخت که اگر از ناحیه خدا به تو داده نمی‌شد، تو نمی‌توانستی آن را فرا بگیری. پیامبر اسلام (ص) هم به انسان علومی را آموخته که هرگز انسان به تنهایی نمی‌توانست آن علوم را بیاموزد.

انسان‌ها در عصر حاضر هم نیازمند علوم دینی و حوزوی هستند

این مقام مسئول با تأکید بر این که انسان همچنان نیازمند آموزه‌های دینی است، بیان کرد: برخی جریان‌های فکری غرب زده می‌گویند وحی، رسالت، نبوت و دین به دورانی تعلق دارد که انسان هنوز به بلوغ فکری نرسیده بود ولی در زمان کنونی که انسان‌ها عالم و عاقل شده‌اند نیازمند آموزه‌های دینی نیستند که چنین تفکری به انحراف کشیده شده است.

وی خاطرنشان کرد: یقین بدانیم که هر چه علم عمق، توسعه و گسترش پیدا کند نیاز به معنویت، رسالت طلبگی، نشر معارف قرآنی، انتشار آرمان‌های ائمه اطهار(ع) بیشتر می‌شود و آمادگی و نیاز مردم برای دریافت علوم دینی و موهبت‌های آسمانی و ملکوتی بیشتر می‌شود و طلبه‌ها هم باید بر اساس شرایط کنونی و علم روز مطالب را بیان کنند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با بیان این که خداوند خود را کریم معرفی می‌کند و حوزه علمیه هم باید مرتب با کرامت چرخش داشته باشد یادآور شد: در مدارس علمیه طلبه و استاد باید توجه ویژه‌ای به کرامت داشته باشند و همه ابزار و زمینه‌ها برای حفظ کرامت و شخصیت طلاب، بزرگان و اساتید مهیا باشد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی با بیان این‌که اساس حوزه‌های علمیه بر کرامت است تأکید کرد: پس از این‌که خداوند انسان را خلق کرد در زمان معرفی خود به انسان بر جنبه کرامتش تأکید کرد و اگر کرامت از حوزه علمیه برداشته شود انسان در معرض نابودی قرار می‌گیرد.

علوم خدایی و حقیقی موجب خشیت انسان در مقابل خداوند می‌شود

امام جمعه قزوین با تأکید بر این‌که آنچه که علوم حوزوی به انسان می‌آموزد، خشیت است اذعان داشت: نباید علم‌آموزی بیشتر موجب غرور انسان شود باید موجب خشیت، تواضع و فروتنی انسان گردد و کسانی که در مسیر فراگیری علوم خدایی قرار می‌گیرند از تکبر و غرور که نشانه‌های جهالت و نادانی است، دور می‌مانند.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تزکیه و تهذیب را یکی از مهم‌ترین مسائلی دانست که طلبه‌ها باید از آن برخوردار باشند و گفت: طلبه‌ای که بدون تزکیه و تهذیب، علم را نیاموزد موجب مشکلات زیادی برای خانواده و جامعه خواهد شد.

قرآن و عترت محور قرار گیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی محور قرار دادن قرآن و عترت را برای طلبه‌ها ضروری عنوان کرد و یادآور شد: پیامبر (ص) فرموده‌اند: «علَیکُم بالقرآنِ، فاتَّخِذُوهُ إماماً وقائداً» یعنی این قرآن را امام و پیشوای خودتان قرار دهید.

وی تأکید کرد: طلبه‌ای که انس با قرآن ندارد و آن را مطالعه مستمر نمی‌کند متضرر می‌شود و راه به‌جایی نمی‌برد و هر کس با قرآن همراه شود به بهشت هدایت می‌شود.

طلبه‌ها در ولایت مداری پیش تاز باشند

امام جمعه قزوین ولایت مداری را از دیگر ویژگی‌هایی دانست که باید با جدیت مورد توجه حوزه‌ها قرار داشته باشد، خاطرنشان کرد: نباید شرایطی به وجود بیاید دیگران از طلبه‌ها در ولایت مداری پیشی بگیرند.

این مقام مسئول با بیان این‌که ولایت اساس دین است، ادامه داد: در روایات ولایت به قلب تشبیه شده و این مهم نشان می‌دهد اگر به ولایت توجه نشود، گمراه خواهیم شد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha