یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024
کد خبر: 357346
۱۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸
حجت‌الاسلام‌ عبدالکریم عابدینی امام جمعه قزوین

حوزه/امام جمعه قزوین با تأکید بر این که قرآن خود هدف و مقصد گفت: قرآن نباید ابزاری برای مقاصد دیگر قرار گیرد.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» از قزوین، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالکریم عابدینی، امروز، در دیدار با دانش آموزان برتر استان قزوین، در سی و سومین مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز که در دفتر نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برگزار شد ضمن تبریک عناوین به‌دست آمده از سوی دانش آموزان استان اظهار داشت: خداوند می‌فرماید به «ِبَکَّةَ مُبَارَکًا» و این مهم بیان کننده آن است که قرآن موجب مبارک شدن مکان و زمان می‌شود و ماه رمضان و شب لیله القدر نیز به برکت قرآن مبارک شده‌اند؛ هر چند این تفاسیر مقصد اصلی این کتاب ارزشمند نیستند و انسان هدف و مقصد اصلی قرآن قرار گرفته است.

وی اصطلاح موفق را به معنای موافق با خداوند معرفی کرد و با تأکید بر این‌که کسانی که در مسیر موافق خدا حرکت کنند به موفقیت دست پیدا می‌کنند ادامه داد: مبارک شدن به واسطه قرآن غیر از برنده شدن است و برنده شدن می‌تواند هر انسانی که از ساز و کارها و قوانین موجود به خوبی استفاده کند را شامل شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین تصریح کرد: امام جواد(ع) می‌فرماید: «توفیق من الله» یعنی انسان این هنر را داشته باشد که بر وفق خدا زندگی کند و مشخص می‌شود که موفق معنایی معنوی داشته و همواره انسان به آن نیازمند است.

امام جمعه قزوین جایگاه برکت را بالاتر از موفقیت دانست و با اشاره به این‌که ممکن است انسانی به موفقیت دست پیدا کند اما آن موفقیت با برکت همراه نشود، خاطرنشان کرد: برکت آن چیزی است که همانند شیخ عباس قمی پس از نگارش مفاتیح به خانواده خود پیشنهاد داد تا پیش از نشر به آن عمل کنند و این مهم یکی از نمونه‌های موفقیت است که با برکت همراه شد.

وی یادآور شد: درک عمیق و چشیدن معانی قرآن برکت را به همراه می‌آورد و حفظ کردن، ترجمه دانستن، تفسیر کردن یک مرحله و ابزاری در مسیر فهم و چشیدن معانی عمیق قرآن است و مقصدشان این است که انسان‌ها اهل یاد خدا (ذکر) و شکر شوند چرا که در این مرحله انسان شیرینی قرآن را می‌چشد.

قرآن وسیله و ابزار قرار نگیرد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین عابدینی با تأکید بر این‌که قرآن هدف و مقصد است و نباید وسیله و ابزار قرار گیرد بیان کرد: در همه زمینه‌ها قرآن باید هدف باشد و جهت‌های زندگی حتی در حوزه سیاست هم باید با مبانی این کتاب الهی هماهنگ شود.

این مقام مسئول با اشاره به حدیثی از پیغمبر اسلام(ص) در خصوص برکات قرآن اذعان داشت: پیامبر(ص) می‌فرماید: قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهید تا با کمک قرآن راه از بی‌راهه مشخص شود.

وی اظهار داشت: پیامبر(ص) فرموده هر کس قرآن را امام و پیشوای خود قرار دهد این کتاب ارزشمند الهی تا بهشت او را رهبری می‌کند و در بین راه باقی نمی‌گذارد و هر کس از قرآن، ابزاری استفاده کند، به جهنم رانده می شود.

نماینده ولی فقیه در استان قزوین با تأکید بر این‌که هر جا اگر نماز اقامه شود هیچ بدی در جامعه باقی نمی‌ماند افزود: هر کجا بدی، دزدی، دروغ و مسائل غیر اخلاقی و انسانی دیده شد نشان می‌دهد نور نماز آنجا را روشن نکرده است.

سالار قاسمی مدیرکل آموزش و پرورش استان قزوین هم در ابتدای جلسه با تشریح برخی از اقدامات انجام شده توسط مدیران اداره کل آموزش و پرورش در حوزه قرآن و نماز اظهار داشت: به همه دانش آموزان توصیه می‌کنم ارتباط بیشتری با نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه قزوین برقرار کنند و از ظرفیت و توانایی ایشان در تفسیر قرآن بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: جوانان و نوجوانان استان قزوین در حوزه قرآن و نماز در کشور درخشیدند و این جوانان سرمایه‌های بزرگی هستند که باید با قدرت حفظ شوند و همواره در همین مسیر قرار داشته باشند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha