جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
محسن رضایی

حوزه/ دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قدردان تلاش های دولت هستیم، افزود: باید قدردان خدمات دولت و تلاش های تیم مذاکره کننده باشیم.

به گزارش خبرگزاری«حوزه» دکتر محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در حاشیه دیدار با حضرت آیت الله علوی گرگانی به سوالات خبرنگاران پیرامون برجام، مسائل اقتصادی و مشکلات جهان اسلام پاسخ گفت.

دکتر رضایی در پاسخ به سوال خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در خصوص حمایت رهبر معظم انقلاب از تیم مذاکره کننده، اظهار داشت: دولت و تیم مذاکره کننده زحمات زیادی در مذاکرات کشیدند و همه مهارت های خود را به کار گرفتند و خوب ظاهر شدند.

وی تصریح کرد: شش کشور طرف ایران تجربه طولانی تاریخی در دیپلماسی داشتند و تمام نیروهای خود را در مذاکرات به کار گرفته بودند و تیمی از جهان سوم نیز برای اولین بار بعد از دوازده سال تلاش های خود را انجام داد.

*قدردان تلاش های دولت هستیم

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه قدردان تلاش های دولت هستیم، افزود: باید قدردان خدمات دولت و تلاش های تیم مذاکره کننده باشیم.

*مجلس برجام را بررسی کند

رضایی با طرح این پرسش که برجام به چه طریقی پیش می رود، اظهار داشت: نباید تنگ نظری صورت بگیرد و عده ای بگویند فقط مصوبه شورای امنیت ملی برای تصویب برجام کافی است، چرا که مجلس حق دارد در این مسئله ورود داشته باشد.

وی افزود: در صورتی که مجلس به مسئله برجام ورود نکند، عده ای ممکن است فردا بگویند توافقنامه تحمیلی را آوردند و هیچ کسی در جریان قرار نگرفت و به خورد ملت دادند و از نظر تاریخی مشکلاتی بوجود می آورد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه با وجود مقام معظم رهبری هیچ بن بستی در کشور بوجود نمی آید، ابراز داشت: ایشان همه بحث ها را مشاهده می کنند و تصمیم گیری ملی نسبت به برجام انجام می شود.

*دلیل تاخیر تصویب برجام در ایران

رضایی همچنین با اشاره به تاخیر صورت گرفته در تصویب برجام در ایران، اظهار داشت: اگر ایران بلافاصله برجام را تصویب می کرد اما آمریکایی ها چندماه بعد تصویب می کردند آنها می گفتند ایرانی ها خیلی محتاج و گرسنه توافق هستند و این خیلی برای ما بد می شد.

وی با تاکید بر اینکه تاخیر صورت گرفته در تصویب برجام متناسب با تاخیر آمریکایی ها است، گفت: نباید در تصویب برجام عجله کرد؛ بهتر است طرفین مخالف و موافق برجام در کشور دوستانه بحث کنند تا به جمع بندی دست یابند.

*آیا بیکاری را حل می کنند؟

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه به مسئله سرمایه گذاری و حل مشکلات جوانان کشور اشاره کرد و ابراز داشت: آقایان بیکاری و مشکلات اقتصادی را حل می کنند یا خیر؟

وی تصریح کرد: فرصت کاهش تحریم ها که در قالب برجام مطرح است به ما کمک می کند اما زمانی مشکلات اقتصادی حل می شود که موانع محیط کسب و کار برطرف شود.

*موانع رونق اقتصاد ایران 

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: هنگامی که سرمایه گذاران داخلی از محیط کسب و کار، مجوزات و سیستم بانکی می نالند هیچ سرمایه گذار خارجی در این شرایط وارد نمی شد.

رضایی بر ضرورت اصلاح مجوزات و نحوه برخورد ادارات با تجار، تولیدگران و صنعتگران تاکید کرد و گفت: پول فراوانی داخل کشور است و تجار فراوانی در ایران پول دارند؛ هشتصد هزار میلیاردتومان نقدینگی در کشور وجود دارد که این رقم را به هرکجا بزنند آباد می شود.

*پول های کشور وارد تولید شود

وی بر ضرورت سرمایه گذاری پول های داخل کشور در تولید تاکید کرد و ابراز داشت: وقتی هشتصد هزار میلیاردتومان وارد تولید نشود، دلارهای بیرون نیز وارد کشور نمی شود.

دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه باید ریال وارد تولید شود تا بیکاری حل شود، اظهار داشت: دولت و مجلس موانع محیط کسب و کار را برطرف و زمینه ورود    مردم به اقتصاد را فراهم کنند.  

*مشکلات کسب و کار حل نشود، معجزه در کشور نمی شود

رضایی خاطرنشان کرد: در صورتی که به فرض برجام از سوی ما و آمریکایی ها تصویب و بخشی از تحریم ها برداشته شود، اگر مسئله کسب و کار حل نشود معجزه ای صورت نمی گیرد.

*اظهارات مقامات آمریکایی مصرف داخلی دارد

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آمریکایی ها معتقد هستند برجام زمینه حمله نظامی به ایران را آسان تر کرده است، اظهار داشت: این حرف مصرف داخلی دارد چرا که اوباما در مقابل تبلیغات منفی قرار گرفته است و دائم به آنها می گویند شما در مقابل ایران کوتاه آمده اید و به همین دلیل مقامات آمریکایی ها می خواهند با این شعارها بگویند ما کوتاه نیامده ایم و شجاع هستیم و می توانیم ایران را شکست دهیم.

*برجام حمله نظامی به ایران را سخت کرد

دیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: برجام کار آنها را برای حمله نظام سخت تر کرده است چرا که اگر بخواهند در این شرایط به ایران حمله کنند هیچ توجیهی ندارند و از نظر بین المللی محکوم می شوند.

رضایی تصریح کرد: آمریکایی ها قبل از برجام می توانستند اقداماتی کنند که بخاطر آمادگی نیروهای مسلح نتوانستند به اهداف خود برسند؛ حتی هواپیماهای آنها روی باند آمد اما فرماندهان نظامی به بوش گفتند اگر حمله کنید ایران نیز به ما حمله می کند.

وی افزود: بوش در کتاب خاطرات خود اشاره کرده که به پنتاگون دستور حمله به ایران را دادم اما فرماندهان من را قانع کردند و گفتند اگر به ایران حمله کنیم، آنها نیز به ما حمله می کنند.

*برجام موجب افزایش تحریم ایران نمی شود

 دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین با اشاره به اینکه آمریکایی ها همواره به دنبال تحریم ایران به بهانه ای بوده اند، گفت: آنها می خواستند به بهانه حقوق بشر و تروریسم ایران را تحریم کنند منتهی چون مسئله هسته ای پیش آمد ما را از این طریق تحریم کردند.

رضایی یادآور شد: مسائل جهان اسلام بهانه ای بود که قبل از مسائل هسته ای مطرح شد و این مسئله ربطی به برجام ندارد که موجب افزایش تحریم ها علیه ایران شود.

*برجام سیاست های منطقه ای ایران را تغییر نمی دهد

وی همچنین با بیان اینکه تصویب برجام موجب تغییر سیاست های ایران در منطقه نمی شود، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمود تا زمانی که جنایتکاران باشند، نباید روی آرامش ببینند چرا که آرامش برای جنایتکاری نظیر اسرائیل، سبب توسعه جنایت آنها می شود.

*مدعیان حقوق بشر عامل آوارگی مسلمین هستند

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه پاسخ به سوالات خبرنگاران به مسائل جهان اسلام اشاره کرد و گفت: امروز بیش از 10 میلیون آواره در داخل و خارج سوریه وجود دارد؛ در عراق 4 میلیون و در یمن نیز بیش از 5 میلیون آواره جنگ های منطقه هستند.

رضایی افزود: بخشی از آوارگان به کشورهای مجاور رفته اند و برخی دیگر نیز متاسفانه به دریا زده اند و غرق می شوند؛ متاسفانه امروز زنان و بچه های مسلمین در دریای مدیترانه غرق می شوند.

وی با اشاره به اینکه امروز فتنه و بلای جدیدی برای مسلمانان ایجاد شده است، اظهار داشت: کشورهای مدعی حقوق بشر عامل آوارگی مسلمین هستند.

*آوارگی مسلمین زیر سر آمریکا و اسرائیل است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه اصل آوارگی مسلمین زیر سر آمریکا و اسرائیل است، گفت: مدعیان حقوق بشر هیچ مسئولیتی در قبال آوارگان قبول نمی کنند در حالی که خود را به عنوان حقوق بشر مطرح کرده اند.

رضایی افزود: متاسفانه مدعیان حقوق بشر ظلم مضاعف می کنند چرا که منشا آوارگی هستند و به آوارگان نیز رسیدگی نمی کنند.

وی با بیان اینکه کشورهای اسلامی مجروح فتنه بزرگی هستند، ابراز داشت: آنها تا دیروز با ما وارد جنگ می شدند و بمباران می کردند اما امروز فتنه درست کرده اند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: امروز اسلام آمریکایی در ترکیه و اسلام جاهلی در عربستان را در مقابل اسلام ناب قرار داده اند و با استفاده از افکار اعتقادی منحرف از درون جهان اسلام سربازگیری می کنند.

*مسائل اسلام با گفت وگوهای علما حل می شود

رضایی با بیان اینکه دشمنان، اعتقادات مسلمانان را به بازی گرفته اند، اظهار داشت: علمای اسلام باید مسائل اسلامی را حل کنند و مسائل اعتقادی و عرفانی باید درحوزه علمیه قم، نجف، مصر و عربستان با گفت وگوی منطقی حل و فصل شود.

وی افزود: درست کردن مذهب و اسلام از سوی اسرائیل و آمریکا، دخالت در اعتقادات مسلمین محسوب می شود.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: دشمنان قبلا در امور داخلی کشورها دخالت می کردند در حالی که امروز وارد اعتقادات ما شده اند.

رضایی افزود: دشمنان امروز تکفیری ها را ایجاد کرده اند و مانیفست نوشتند و کتاب چاپ می کنند و آموزش نظامی میدهند و برداشت های عجیب و غریب به نام اسلام و قرآن درمیاورند.

وی تصریح کرد: تفسیرهای غلط از آیات قرآن و ضد مفسران بزرگ اهل سنت درست کرده اند و به جوانان کم سن و سال می دهند و آنها را تحریک کرده و به جان جهان اسلام می اندازند.

*وظیفه بزرگ حوزه های علمیه نسبت به مسائل جهان اسلام

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به اینکه حوزه های علمیه و نظام مسئولیت بزرگی نسبت به مسائل جهان اسلام دارند، ابراز داشت: سیاست ما اعزام تیپ و لشکر به کشورهای مختلف نیست؛ ما مشورت می دهیم و حمایت معنوی و سیاسی می کنیم.

انتهای پیام/313/33     

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha