یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام مصطفی صادقی

حوزه/ مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی بر لزوم الگوبرداری از سیره و سبک زندگانی امام جواد(ع) تاکید کرد و عمل به آن را نسخه ای تضمینی برای سعادت نسل جوان و آحاد اعضای جامعه در دنیا و آخرت دانست.

حجت الاسلام و المسلمین مصطفی صادقی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» ضمن تسلیت فرارسیدن سی اُم ذیقعده، سالروز شهادت مظلومانه امام جواد(ع) گفت: همان طور که می دانیم این امام هُمام به خاطر تقوای بالا به "تقی" و به جهت جود و بخشش به "جواد " مشهور بودند، البته باید توجه داشت که همه ائمه (ع) در زمینه بخشندگی و تقوا در یک سطح بوده و هستند و این ویژگی های عمومی این بزرگواران است،با این حالدر هر کدام از حضرات معصومین(ع) بنا به شرایطی یکی از این ویژگی ها بیشتر نمود داشته است.

وی افزود: به اعتقاد بنده فرهنگ القاب ائمه (ع)، ريشه ‏اى اجتماعى و برخاسته از عنايات الهى دارد كه لقب «تقى‏» و «جواد» امام نهم نیز از این مقوله مستثنی نیست.

داستانی از بخشندگی فوق العاده جواد الائمه(ع)

این محقق و پژوهشگر حوزوی همچنین بیان داشت: درباره جود و کرم آقا جواد الائمه(ع) داستان های فراوانی وجود دارد از جمله این داستان که در زمان حج برای یکی از شیعیان در آن ایام، مشکل مالی پیش آمد و آن فرد برای رفع مشکلش می خواست که به حضرت مراجعه کند اما گویا خجالت می کشیده و این درحالی است که امام جواد (ع) از طریق یکی از اطرافیانش بی آن که آن فرد نیازمند درخواستی کرده باشد، حاجت او را برآورده می سازد.

وی اضافه کرد: اساساً صفت بخشندگی و کرامت والا در بین همه ائمه مشترک بوده و امامان ما هیچ گاه دست رد بر سینه سائل و نیازمندی نمی زدند.

در عمل از اهل بیت(ع) الگوگیری کنیم نه فقط حرف!

حجت الاسلام و المسلمین صادقی گفت: طبعاً بر ما که شیعیان و پیروان آن عزیران هستیم لازم است تا به دیگران کمک کنیم اما متاسفانه بعضی اوقات چون ما در بازپرداخت بدهی ها کوتاهی می کنیم و حقوق دیگران را رعایت نمی کنیم دیگران در کمک های مالی چون قرض دادن تمایلی از خود نشان نمی دهند و حال آن که بر اساس آموزه های دینی ما، نباید وضع بدین گونه باشد.

وی افزود: سیره ائمه(ع) ما این بوده که اگر پولی را قرض می کردند در بازپرداخت آن کوتاهی نمی کردند و همواره بر لزوم ادای دین و رعایت حقوق دیگران تاکید می نمودند

توطئه شوم عباسیان برای تخریب چهره امام

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین در لابلای صحبت های خود گریزی هم به زمانه و شرایط اجتماعی عصر امام جواد(ع) زد و ابراز داشت: نگاهى به شرايط اجتماعى آن بزرگوار و وضعيت دربار سفاک عباسی ، ما را با این موضوع آشنا مى‏كند كه عباسیان تلاشى پيگير داشتند تا به‏ گمان خود آن حضرت را به عياشي و فساد دربار -براى يك بار هم ‏كه شده - آلوده كنند و در نتيجه آن حضرت را از چشم شيعيان وطرفدارانش كه او را به خاطر پاكى و طهارت الهى‏ اش مى ستودند، ساقط كنند.

وی افزود: در این خصوص حتى مامون براى كشاندن آن حضرت به بزم دربار، دخترش ام الفضل را به عقد آن حضرت در آورد و در اين جهت دستور لازم را نيز صادر كرد، اما راه به جايى نبرد و پاكى و تقواى ‏امامت ‏بر انديشه باطل و شیطانی مامون و دودمان عباسیان فائق آمد.

خدمت رسانی به مردم از نگاه جوادالائمه(ع)

این استاد حوزه علمیه قم با بیان این که امام جواد (ع ) به عنوان اسوه ی تقوا و بخشندگی و کرامت حقیقی، به مسایل اجتماعی و فرهنگی مردم توجه ویژه ای داشت، گفت: جواد الائمه(ع)خدمت رسانی به مردم را موجب نزول رحمت الهی بر انسان دانسته و تاکید داشتند چنانچه فردی در این باره  کوتاهی کند ، چه بسا نعمات پروردگارش را از دست بدهد.

وی خاطرنشان کرد: حضرت در جایی می فرماید: «نعمت خداوند بر کسی فراوان نازل نمی شود ، مگراینکه نیاز مردم به وی افزون گردد . هرکس برای رفع این نیازمندی ها نکوشد و سختی های آن را تحمل نکند ، نعمت الهی را درمعرض نابودی قرار داده است.»

رسیدگی به نیازمندان جامعه؛ درسی از سیره امام جواد(ع)

حجت الاسلام صادقی با اشاره به این که امام جواد(ع)بزرگترین ملجأ و پناه نیازمندان و گرفتاران زمانه خود بود ، اظهار داشت:اساساً بخشندگی زاید الوصف ایشان به مردم ، سبب شد که آن حضرت به "جواد" به معنای بسیار بخشنده مشهور شود، ضمن آن که ایشان با دقت خاصی وضعیت نزدیکان خود و سایر مردم را به ویژه در زمانی که در مدینه بود، پیگیری می کردند.

برکاتی بی شمار در عمری کوتاه

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: امام جواد(ع) با وجود آن که در سن نوجوانی به امامت رسید و در جوانی به شهادت رسید، اما در همین عمر اندک دنیوی، برکات بسیاری از خود به جای گذاشته و امروز کلام نورانی آن حضرت بهترین گنجینه و ذخیره ارزشمند برای جامعه شیعی و اسلامی ماست.

درس هایی از یک زندگی سراسر نورانی

مدیر گروه سیره اهل بیت(ع) پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی همچنین یادآور شد: علم و درایت ایشان به طور خاص می تواند شاخصه و الگوی خوبی برای همه دانشمندان و اهل علم به خصوص عزیزان فعال در حوزه های علمیه برادران و خواهران باشد و انشاالله که همه ما بتوانیم رهروی خوبی برای راه نورانی حضرات معصومین(ع) باشیم.

وی افزود: صبر و بردباری و سعه صدر ایشان و نیز ایثار و از خودگذشتگی از جمله درس هایی است که ما باید از سبک زندگی امام جواد(ع) فرابگیریم و با تاسی به آن ، زمینه هر چه نورانی تر شدن زندگی خود را فراهم آوریم به خصوص این که امروز بیش از هر زمان دیگری جامعه ما نیازمند شنیدن معارف اهل بیت(ع) و به خصوص عمل به آنها برای دست یابی به سعادت دنیا و آخرت خود است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha