شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
کد خبر: 360702
۳۰ مهر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۲
مالزی

پلیس مالزی با حمله به مجلس عزاداری شیعیان، این جلسه را بر هم زد و مدیر جلسه را بازداشت کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه به نقل از ابنا،پلیس مالزی با حمله به مجلس عزاداری شیعیان این کشور، این جلسه را بر هم زد و مدیر جلسه را بازداشت کرد. نیروهای پلیس این کشور شامگاه امروز پنجشنبه 30 مهر 1393 ، مقارن 22 اکتبر 2015 و شب تاسوعای حسینی 1437، به مراسم عزاداری که در "حسینیه امام رضا(ع)" شهر "کوالالامپور" وارد شده و «حجت الاسلام حاجی محمد کامل زهیری بن عبدالعزیز» را مورد بازجویی قرار دادند.

خبرهای تکمیلی حاکی است که پلیس ساعت 19:20 پنجشنبه 30 مهر 1393 به وقت تهران ــ 23:50 نیمه شب به وقت کوالالامپور) در حال انتقال استاد زهیری به دفتر"سازمان امور دینی ایالت سلانگور (JAIS)" در منطقه "شاه عالم" این شهر بودند. علاوه بر آقای کامل زهیری، 15 نفر دیگر از عزاداران مالزیایی بازداشت و به دفتر سازمان امور دینی ایالت سلانگور منتقل شدند. پلیس سلانگور به زنان و کودکان حاضر در مراسم اعلام کرد که باید روز دوشنبه آینده برای ارائه توضیحات، خود را به دفتر سازمان امور دینی معرفی کنند!

شایان ذکر است نیروهای امنیتی ایالت سلانگور مالزی، پنج سال پیش و شب عاشورای 1432 (مقارن با 15 دسامبر 2010) نیز با حمله به همین حسینیه، ضمن برهم زدن مراسم عزای حسینی، تعداد زیادی از عزاداران حسینی را بازداشت کرده بودند.

در آن سال هم حجت الاسلام کامل زهیری و نیز «حجت الاسلام والمسلمین محسن رادمرد» مبلغ ایرانی دهه محرم این حسینیه، دستگیر شدند و مدتی را در حبس گذراندند.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
سابقه ایجاد فشار نسبت به پیروان اهل بیت(ع) در مالزی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

حمله به حسینیه شیعیان در سال 2010

شب عاشورای 1432 (مقارن با 15 دسامبر 2010) گروه دویست نفره شیعیان در "حسینیه حوزه امام علی بن موسی الرضا علیه السلام" در منطقه "سری گُمباک ـ Seri Gombak" واقع در ایالت "سلانگور" (به تلفظ محلی: "سلانجور") در کشور مالزی، گرد هم آمدند.

این جمعیت که متشکل از 105 نفر از شیعیان مرد و زن مالزیایی، چند اندونزیایی، دو میانماری و بقیه شیعیان ایرانی و پاکستانی مقیم مالزی بودند، مراسم عزاداری خود را ساعت هشت بعد از ظهر (به وقت محلی) آغاز کردند. برنامه با اقامه نماز مغرب و عشاء آغاز گردید و با قرائت زیارت عاشورا و بیان شرح مختصری از واقعه کربلا ادامه یافت.

آنگاه «حجت الاسلام والمسلمین محسن رادمرد» از مبلغان ایرانی، به ایراد سخنرانی پرداخت که سخنان وی توسط «حجت الاسلام حاجی محمد کامل زهیری بن عبدالعزیز» از روحانیون شیعه بومی به زبان مالائی ترجمه می‏شد.

این سخنرانی با موضوع "نقش‏ها و مشخصه‏های مؤمنین مسلمان" ادامه داشت که ناگهان حدود ساعت 10:15 شب عده‏ای که خود را افسران مجری قانون از "سازمان امور دینی ایالت سلانگور (JAIS)" معرفی می‏کردند به محل عزاداری حمله کردند.

این افسران به همراه مأمورین پلیس از ادامه سخنرانی جلوگیری کردند و حکمی قضائی را قرائت کردند که یورش آنها را توجیه می‏کرد. بر اساس این گزارش همچنین برخی از افسران با کفش وارد محل شدند که این امر خشم شدید شرکت‏ کنندگان را بر انگیخت که خشم آنها باعث شد که افسران کفش خود را درآورند. شرکت کنندگان در مراسم هم برای کاهش تنش بر پیامبر و خاندانش صلوات فرستادند. افسران سپس از شرکت کنندگان خواستند که، در حین بازرسی محل توسط آنها، آرام و ساکت باشند.

در این بازرسی، شناسنامه‏ ها یا گذرنامه‏های همه افراد حاضر به همراه برخی کتب و نمادهای شیعی از جمله قرآن کریم، مفاتیح الجنان، تربت، پوستر، بنر، تصاویر و ... جمع‏ آوری شد.

پس از این حمله « آقای کامل زهیری» و «حجت الاسلام والمسلمین رادمرد» به همراه حدود دویست نفر از شیعیان عزادار بازداشت شدند. افراد بازداشت‏ شده پس از ساعاتی آزاد شدند؛ اما آقایان زهیری و رادمرد برای بازجویی برده شدند و این بازجویی تا ساعت 2:00 بامداد ادامه یافت. سپس از آنها خواسته شد که جهت بررسی بیشتر جزئیات، ساعت 10:00 صبح فردا در دادگاه شریعت کوانگ حاضر شوند.

آنها پس از این محاکمه ابتدایی، با قرار وثیقه‏ای سنگین آزاد شدند و رسیدگی به پرونده ایشان به جلسه دادرسی جنایی در تاریخ 20 ژانویه 2011 موکول شد. پاسپورت آقای رادمرد نیز تا زمان تشکیل دادگاه بعدی ضبط گردید.

همچنین یکایک حاضران در عزاداری، باید ضمن حضور در سازمان دینی سلانگور، در جلسات خصوصی مورد بازجویی قرار گیرند و سپس در ماه مارس 2011 (اسفند 1389) در دادگاه تابعه شریعت نیز حضور بهم رسانند.

تبلیغات سنگین و دروغین

پس از این بازداشت‏ها تبلیغات سنگین و دروغینی علیه تشیع نیز آغاز شد؛ از جمله سازمان امور دینی سلانجور در بیانیه‏ای که صادر کرد اعلام نمود: «شیعیان مالزی می‏خواهند نظام پادشاهی این کشور را واژگون کنند»!

همچنین در حالی که شبکه‏های خبری مالزی اقدام به انعکاس گسترده تصاویر شیعیان بازداشت‏شده در دادگاه نموده بودند، رییس سازمان امور دینی سلانگور ـ که تحت تأثیر وهابیت است ـ با حضور در تلویزیون، تهمت‏های ناروایی علیه شیعیان مطرح کرد.

«داتوک محمد خورسین مناوی ـ Datuk Muhammed Khusrin Munawi» طی مصاحبه‏ای که در حین یورش نیروها به حوزه امام رضا (ع) در خارج از این محل انجام داده بود اظهار داشت:

1. دفتر من از زمان شروع فعالیت این مرکز در دو سال گذشته، تحقیقات زیادی در مورد فعالیت های آن انجام داده و مدارک کافی را در مورد گروه شیعیان، قبل از انجام این عملیات(!) در اختیار داشته است.

2. این عملیات بزرگترین عملیاتی بوده است که تا کنون علیه "تعالیم منحرف" در سلانگور صورت گرفته است.

3. این گروه برای تحقیقات بیشتر به دفتر وی آورده خواهند شد و آنگاه مورد پیگرد قرار خواهند گرفت. ما اعتقاد داریم که تعالیم انحرافی این گروه(!) در سایر ایالت‏ها نیز ترویج شده است.

4. این عملیات علیه دویست نفر از جمله اتباع خارجه(!!) ـ که مظنون به هویت ایرانی هستند(!) ـ صورت گرفته است.

5. ما آنها را به جرم نقض فتوای مفتی سلانگور و براساس ماده 12(c) قانون تشکیلات اسلامی مصوب سال 1989 مورد پیگرد قرار خواهیم داد که فتوا داده است که "تشیع از تعالیم اهل السنة والجماعة یا تعالیم حقیقی و واقعی اسلام منحرف است".

6. آنان با مجاز دانستن ازدواج متعه (نکاح قراردادی) عده ای را اغوا کرده و به تشیع می‏خوانند!!

7. حج در نزد آنان واجب نیست و زیارت امام حسین [ع] در نزد آنها کافی است که آنها را به بهشت رهنمون شود!

8. آنها اقامه توأم نمازهای یومیه (صبح و ظهر و عصر و مغرب و عشاء) را بدون ضرورت، یا در صورت 90 کیلومتر مسافرت، مجاز می شمارند!

9. سبک کردن عبادات، یکی از جاذبه های پیروان تشیع است.

10. برخی از آنها بسیار متعصب هستند و ما را مسلمان نمی دانند و خون ما برای آنها حلال است.

11. به نظر آنها اگر پیروان اهل سنت را بکشند این جهاد به شمار می رود. به نظر من این اعتقاد آنها را نسبت به سایر تعالیم انحرافی به منحرفین بسیار خطرناک تبدیل می کند.

12. براساس شواهد و مدارکی که ما در دست داریم، این گروه از شیعیان تندرو هستند و به نظر من اگر ما اجازه دهیم این گروه نسبت به سایر گروهها تعالیم انحرافی بسیار خطرناکی را ترویج خواهند کرد و این امر باعث تهدید امنیت مالی ما خواهد شد.

خورسین در پایان تأکید کرد: همه دستگیر شدگان براساس ماده 12 (c) قانون مصوب 1995 در قانون شرعی جنائی مورد پیگرد قرار خواهند گرفت که این قانون کسانی را تحت پیگرد قرار می دهد که مجموعه دستورات و فتوای صادره از سوی مقامات مذهبی را مورد اهانت، تنازع و اختلاف و نقض قرار می دهند».

این در حالی است که برخی از حضار بازداشت‏شده، از استادان دانشگاه‏ها، دانشجویان، حقوقدانان و کارکنان دولتی مالزی بوده‏اند.

تأثیرات وهابیت

واضح است اتهاماتی که خورسین بیان کرد هیچ یک واقعیت ندارد ؛ بلکه همه نظرات شخصی اوست که تحت تأثیر اندیشه‏های وهابی، به شیعیان وارد کرده و بسیاری از آنها در فتوای مفتی سلانگور نیز ثبت شده است! این فتوا، هم اکنون به عنوان قانون، مبنای فشار بر شیعیان است.

این نکات در روزنامه های سلانگور ـ در ویژه نامه مربوط به فتاوای سلانگور ـ نیز چاپ شده است. در بین فتاوای منتشره در روزنامه ها این اتهام نیز وجود دارد که: "شیعیان احادیث منقول از اهل سنت را رد می کنند و به صحابه پیامبر (ص) اتهام کفر وارد می کنند!". این اتهامات، بارها و بارها از سوی علمای شیعه پاسخ داده شده و رد گردیده است.

بر اساس فتوای مفتی سلانگور، تشیع از اهل السنة والجماعة منحرف است زیرا برخی از تعالیم آن با افکار عقیدتی و سیره‏ای اهل سنت و جماعت تضاد و تناقض دارد.

اعتراضات گسترده

اما این اقدامات شدید و غیر قابل قبول، اعتراضات گسترده‏ای را در پی داشت. از جمله شیعیان تایلند فردا در اعتراض به این مسأله تظاهرات خواهند کرد.

همچنین صبح فردا طلاب مالزیایی قم با حضور در سفارت مالزی در تهران، اعتراض خود را نسبت به این عملکرد اعلام خواهند کرد.

خطر افراطیون وهابی برای کشور مالزی

شایان ذکر است که کشور مالزی حدود بیست هزار شیعه بومی دارد. ضمن اینکه بیش از سی هزار نفر ایرانی نیز در مالزی زندگی، کار یا تحصیل می‏کنند و اینگونه اقدامات افراطی و تبلیغات دروغین، زندگی و امنیت آنان را به خطر می‏اندازد و به اقتصاد و محبوبیت مالزی نیز ضربه وارد خواهد کرد.

کشور مالزی، دارای نظام پادشاهی مشروطه است و به شکل فدرالی اداره می‏شود. این کشور دارای ۱۳ ایالت است و فرماندار اکثر ایالات آن را اصطلاحاً «شاه» می‌نامند.

شاه‏نشین‏های "جوهور"، "کداه"، "پاهنگ"، "نگری سمبیلان"، "کلانتان"، "پراک"، "سلانگور"، "پرلیس" و "ترنگانا" و مناطق "ملاکا"، "پنانگ"، "پوتراجایا" و "کوآلالامپور" هرکدام دارای قوانین مستقل خود هستند و تنها این ایالت سلانگور است که این فتاوا و قوانین عجیب و غریب را دارد.

وزیر امور اسلامی مالزی: مالزی به تعالیم شیعه در دیگر کشورها احترام می‏گذارد؛ اما در مالزی نه!

چند روز پس از حمله به حسینیه شیعیان و دستگیری مبلغان شیعه، وزیر امور اسلامی مالزی دلیل ممنوعیت تعالیم شیعه در این کشور را ضدیت آن با عقاید اهل تسنن مالزی اعلام کرد!

«جمیل خیر بهارم» گفت: «وجود دو فرقه مذهبی مقابل هم در یک کشور، ممکن است منجر به درگیری‏های خونین در جامعه شود. شبیه به آنچه که امروزه در عراق و پاکستان شاهد آن هستیم.»

وی در ادامه مدعی شد: «دولت مالزی نیز گسترش تعالیم شیعه در این کشور را ممنوع کرده است تا گسترش آن باعث برهم زدن نظم در جامعه نشود.»

به نظر می‏رسد این اظهارات به نوعی مهر تایید بر گفته‏های رییس سازمان امور دینی سلانگور ـ که تحت تأثیر وهابیت است ـ باشد که چند روز پیش با حضور در تلویزیون، تهمت‏های ناروایی علیه شیعیان مطرح کرد و آنها را تندرو و ادامه فعالیت آنها در مالزی را خطرناک دانست.

در حال حاضر نیز با توجه به موضع گیری تند مقامات مالزی علیه شیعیان این کشور به نظر می‏رسد اینگونه اظهارات وزیر امور اسلامی مالزی تنها برای حفظ روابط دیپلماتیک با کشورهای شیعه همچون ایران است.

جنبش بین المللی برای عدالت جهانی: شیعیان تهدیدی برای امنیت ملی مالزی نیستند

چند روز بعد، رئیس جنبش بین المللی برای عدالت جهانی گفت: شیعیان و آموزه‏های مذهبی آنان تهدیدی برای امنیت ملی مالزی نیست.

«چاندرا مظفر» در مقاله ‏ای که در پایگاه اطلاع رسانی جنبش بین المللی برای عدالت جهانی منتشر شده، افزود: دستگیری دویست تن از شیعیان مالزی توسط بخش امور مذهبی اسلامی سلانگور در روز 16 دسامبر سوالات نگران‏ کننده ای را نزد افکار عمومی مطرح کرده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه رئیس بخش امور مذهبی و اسلامی سلانگور بدون هیچ دلیل و مدرکی افراد دستگیر شده را متعصب و تهدیدی برای امنیت ملی معرفی کرده است.

وی با بیان اینکه دستگیری این افراد توسط ماموران بخش امور مذهبی سلانگور انجام شده تصریح کرد: در صورتی که این افراد تهدیدی برای امنیت ملی بودند باید توسط پلیس امنیت مالزی دستگیر می شدند.

چاندرا مظفر در مقاله خود این سوال را مطرح کرده بر چه مبنایی رئیس بخش امور مذهبی و اسلامی سلانگور اعلام کرده است که افراد دستگیر شده بر این باور هستند که گروه‏های دیگر مسلمانان کافر بوده و کشتن آنها مجاز است.

رئیس جنبش بین المللی برای عدالت جهانی تصریح کرد: در صورت عدم اثبات این ادعا مردم فهیم ممکن است به کارگردانی و دستگیری برنامه ریزی شده شیعیان مشکوک شوند.

وی تاکید کرد: به طور قطع گروه‏های مذهبی و سیاستمداران مالزی که آموزه‏های شیعه را انحرافی می‏دانند در اشتباه هستند.

چاندرا مظفر در بخشی از مقاله خود شیعیان را بخشی مشروع از دین اسلام عنوان کرد و گفت: شیعیان به اصول اسلامی اعتقاد دارند و بسیاری از اعمال مذهبی خود را مانند اهل سنت انجام می‏دهند.

وی نقش شیعیان در رشد اسلام را یادآور شد و گفت: شیعیان نیز مانند اهل سنت کمک‏های بی اندازه‏ای به رشد تمدن اسلامی کرده‏اند و شیعیان متعلق به امت واحده اسلامی هستند.

وی در پایان با بیان اینکه در سال‏های اخیر برخی با ترویج دشمنی باعث کشته و مجروح شدن هزاران انسان به ویژه در پاکستان و عراق شده‏اند، تاکید کرد: نباید اجازه داد روابط بین شیعیان و اهل سنت تخریب شده و دچار انحراف شود.

رئیس جنبش بین المللی برای عدالت جهانی در پایان خواستار حمایت مالزی از حرکت میانه‏روها در بهبود رابطه میان شیعیان و اهل سنت شد.

انتقاد عالم اهل ‏سنت مالزی از بازداشت شیعیان: مالزی به سوی طالبانیسم پیش می‏رود

همچنین یکی از رهبران مذهبی مالزی ضمن انتقاد از بازداشت از شیعیان در این کشور گفت: «عملکرد دولت دموکراتیک مالزی به هیچ وجه صحیح نیست که به پیروان یک آیین اجازه برگزاری مراسم مذهبی‌شان را ندهد».

«عصری زین العابدین» از رهبران مذهبی مالزی ضمن انتقاد از بازداشت 200 تن از شیعیان در این کشور گفت: «مالزی می‌خواهد به سوی طالبانیسم پیش رود که فقط یک مکتب در آن مجاز به فعالیت باشد».

وی در ادامه گفت: «هر چند من خودم با برخی آموزه‌های شیعیان مشکل دارم و اغلب با آنها مخالفت می‏کنم، ولی به هیچ وجه عملکرد دولت دموکراتیک مالزی را نمی‏پذیرم که به پیروان یک آیین اجازه برگزاری مراسم مذهبی‌شان را ندهد».

پرس تی‏وی هم گزارش داد که «نور حمزه عثمان» کارمند روابط عمومی "سازمان امور دینی سلانگور" از آزاد شدن تمامی بازداشتی های روز عاشورا به جز دو ایرانی به قید وثیقه خبر داد و گفت: «انتظار می‌رود دادگاه مالزی این افراد را به اتهام پیروی از یک جریان انحرافی محاکمه کند که مجازت آن تا 2 سال زندان است! در بین بازداشت‏شده ها تعداد زیادی استاد دانشگاه، دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد، وکیل و کارمندان دولت وجود داشتند».

نیروهای امنیتی و افسران دینی ایالت سلانگور مالزی، شب عاشورا با حمله به "حسینیه حوزه علمیه امام رضا(ع)" ضمن برهم زدن مراسم عزای حسینی، بیش از 200 نفر از عزاداران حسینی ـ و نیز «حجت الاسلام والمسلمین رادمرد» مبلغ ایرانی ـ را بازداشت کردند. پس از این بازداشت‏ها تبلیغات سنگین و دروغینی علیه مکتب اهل بیت(ع) نیز آغاز شد؛ از جمله سازمان امور دینی سلانگور در بیانیه‏ای که صادر کرد اعلام نمود: «شیعیان مالزی می‏خواهند نظام پادشاهی این کشور را واژگون کنند»!!

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha