سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجت الاسلام رضا کرباسی

حوزه/ تولیت جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران، با تاکید بر ضرورت حفظ و تحکیم ایمان و اخلاص، گفت: طلاب باید با کشف استعدادهای ذاتی خود، علوم دیگر را نیز بیاموزند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین کرباسی، پیش از ظهر امروز در درس اخلاق طلاب جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران، با تاکید بر ضرورت حفظ و تحکیم ایمان و اخلاص در طلاب، گفت: در آخرالزمان نگهداشتن ایمان مانند نگهداشتن گوی آتشین در کف دست است.

تولیت جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) با اشاره به روایت "عنوان بصری" اظهار داشت: عنوان بصری به اقیانوس ولایت وصل شد و راه را شناخت. امام صادق (ع) به این عالم حقیقت جو فرمود، علم‌ به‌ آموختن‌ نيست‌. علم‌ فقط‌ نوري‌ است‌ كه‌ در دل‌ كسي‌ كه‌ خداوند تبارك‌ و تعالي‌ اراده هدايت‌ او را نموده‌ است‌، واقع‌ مي شود. پس‌ اگر علم‌ مي خواهي‌، بايد در اوّلين‌ مرحله‌ در نزد خودت‌ حقيقت‌ عبوديّت‌ را بطلبي‌؛ و به واسطه‌ عمل‌ كردن‌ به‌ علم‌، طالب‌ علم‌ باشي‌؛ و از خداوند بپرسي‌ و استفهام‌ نمائي‌ تا خدايت‌ تو را جواب‌ دهد و بفهماند.

وی در ادامه با تشریح صحبت های رد و بدل شده بین امام صادق(ع) و عنوان بصری، اضافه کرد: عنوان بصری از امام سئوال کردند حقيقت‌ عبوديّت‌ كدام‌ است‌؟ امام پاسخ دادند سه‌ چيز است‌: اول اين كه‌ بنده‌ خدا براي‌ خودش‌ درباره‌ آنچه‌ را كه‌ خدا به‌ وي‌ سپرده‌ است‌ مِلكيّتي‌ نبيند؛ چرا كه‌ بندگان‌ داراي‌ مِلك‌ نمي‌باشند، همه‌ اموال‌ را مال‌ خدا مي‌بينند، و در آنجایي كه‌ خداوند ايشان‌ را امر نموده‌ است‌ كه‌ بنهند، مي گذارند؛ و اينكه‌ بنده‌ خدا براي‌ خودش‌ مصلحت‌ انديشي‌ و تدبير نكند؛ و تمام‌ مشغوليّاتش‌ در آن‌ منحصر شود كه‌ خداوند او را بدان‌ امر نموده‌ است‌ و يا از آن‌ نهي‌ فرموده‌ است‌  بنابراين‌، اگر بنده‌ خدا براي‌ خودش‌ مِلكيّتي‌ را در آنچه‌ كه‌ خدا به‌ او سپرده‌ است‌ نبيند، انفاق‌ نمودن‌ در آنچه‌ خداوند تعالي‌ بدان‌ امر كرده‌ است‌ بر او آسان‌ مي‌شود.

وی افزود: امام صادق(ع) در ادامه به عنوان بصری فرمودند چون‌ بنده خدا تدبير امور خود را به‌ مُدبّرش‌ بسپارد، مصائب‌ و مشكلات‌ دنيا بر وي‌ آسان‌ مي گردد و زماني‌ كه‌ اشتغال‌ ورزد به‌ آنچه‌ را كه‌ خداوند به‌ وي‌ امر كرده‌ و نهي‌ نموده‌ است‌، ديگر فراغتي‌ از آن‌ دو امر نمي‌يابد تا مجال‌ و فرصتي‌ براي‌ خودنمایي‌ و فخريّه‌ نمودن‌ با مردم‌ پيدا نمايد.

حجت الاسلام والمسلمین کرباسی خاطر نشان کرد: آیا ما واقعا آن گونه که امام صادق(ع) فرمودند رفتار می کنیم؟  باید بدانیم که عبودیت هم تقوا و هم اخلاص را در پی دارد و بندگی را کامل می کند .

تولیت جامعه علمیه امیرالمومنین(ع) تهران درخصوص اصول طلبگی گفت: طلاب باید اراده قوی و تصمیم قاطع در کارهای خود داشته باشند و از اموری که باعث پایین آمدن اراده آنان می شود، دوری کنند، در انجام اعمال روزانه نظم داشته باشند، قلم های خود را قوی کنند و با کشف استعدادهای ذاتی، علوم دیگر را نیز بیاموزند .

وی در پایان با تأکید برلزوم سحرخیز بودن طلاب و اهتمام به نماز شب، تصریح کرد: طلاب باید در دوره جوانی به تهجد بپردازند، چون با افزایش سن فرصت خودسازی کمتر می شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha