پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
احمد الطیب

حوزه/ شیخ الازهر گفت: تروریسم فقط به یک انحراف دینی خلاصه و محدود نیست؛ چه بسیار اتفاق افتاده که تروریسم از زیر عبای مکاتب اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیز خارج شده و جنگ های زیادی را رقم زده که هیچ ارتباطی با دین نداشته اند و میلیون ها نفر نیز قربانی این جنگ ها گردیده اند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از پایگاه مصری الیوم السابع، مجلس حکمای مسلمان امروز به ریاست شیخ احمد الطیب در الازهر برگزار شد.

احمد الطیب شیخ الازهر در این نشست گفت: تروریسمی که جهان گرفتار آن شده رو به گسترش است، به کشورهای دورتر روی آورده و این روزها شاهد اقدامات تروریستی آنها در لبنان و فرانسه و کشته و مجروح شدن مردم بی گناه بودیم و امروز می توان تصور کرد چه بسیار خانواده هایی که تا دیروز دراین کشورها امنیت و زندگی آرامی داشتند و امروز در یک چشم بر هم زدن زندگی آنها به جهنم تبدیل شده و نا امیدی و یاس بر زندگی آنها خیمه زده است.

وی افزود: هنوز فاجعه پاریس تمام نشده بود که فاجعه مالی رقم خورد و تعدادی از گروگان ها در باماکو به قتل رسیدند و فقط خدا می داند آینده بشریت با وجود این گروه های مرگ آفرین و سیاه و شرور چه می شود؟

تروریسم پدیده ای دینی نیست، بلکه بیماری روانی است

شیخ الازهر ادامه داد: تا دیروز گمان می کردیم مصیبت هایی که عرب ها و مسلمانان با آن دست به گریبان هستند پایان تمام مصیبت ها است و تخریب کشورهای عربی و اسلامی تمام آن چیزی است که دست روزگار برای بر معاصر رقم زده، اما ناگاه دیدیم این مصیبت علاوه بر شرق، غرب و شمال و جنوب را فراگرفته و اکنون برای ما روشن و حتمی شده که تروریسم چیزی جز یک اعتقاد و طرز تفکر نیست و اشتباه نیست اگر بگویم: تروریسم از نظر تروریست ها فلسفه زندگی است که به خاطر آن تن به مرگ و انتحار می دهند. تروریسم ارتباطی به هیچ کدام از ادیان آسمانی ندارد، بلکه یک بیماری فکری و روانی است که صاحبان آن دائما به دنبال راه توجیهی برای اعمال خود و تاویل نصوص و متون دینی برای موجه نشان دادن اقدامات خود هستند و تاریخ ثابت خواهد کرد که تروریسم فقط به یک انحراف دینی خلاصه و محدود نیست و چه بسیار اتفاق افتاده که تروریسم از زیر عبای مکاتب اقتصادی و اجتماعی و سیاسی نیز خارج شده و جنگ های زیادی را رقم شده که هیچ ارتباطی با دین نداشته و میلیون ها نفر انسان نیز قربانی این جنگ ها شده اند.

غربی ها انصاف و عدالت را از دست ندهند

وی افزود: درسی که ما باید از این اتفاقات به ویژه در این شرایط دشوار بیاموزیم این است که ترورسم دین و هویت ندارد و این یک ظلم فاحش است که کسی بخواهد جنایت های این تروریست ها را به دین و اسلام مرتبط بداند آن هم فقط به این دلیل که مرتکبان این حنایت ها "الله اکبر" می گویند.

احمد الطیب خاظر نشان کرد: ما در مجلس حکمای مسلمان و الازهر ضمن همدردی با خانواده های قربانیان تروریسم دراروپا و آفریقا از همه و در راس آنها از متفکران و اهالی فرهنگ و سیاسیون و روحانیون ادیان انتظار داریم که تحت تاثیر این جنایت ها انصاف و عدالت را از دست ندهند و میان اسلام و ارزش های متعالی و تمدن اسلام و این عده اندک تفاوت قائل شوند چراکه ما مسلمانان بیش از سایر ملت ها قربانی این حملات تروریستی مدعیان دروغین اسلام بوده و هستیم و تا این لحظه خون های زیادی از مسلمانان به دست این تروریست ها بر زمین ریخته شده است.

مدعیان تمدن و فرهنگ نباید به مقدسات دیگران اهانت کنند

شیخ الازهر ادامه داد: متاسفانه در پی این اقدامات تروریستی در غرب، عده ای از پیروان ادیان در غرب نیز قرآن و مساجد مسلمانان را به آتش کشیدند، اما مسلمانان می دانند که این اقدامات نیز از جنس تروریست است و ادیان آسمانی از اقدامات این گروه ها نیز بیزار هستند و چنین اقداماتی در واقع هیزمی برای اقدامات تروریست های معاصر خواهد بود، پس شما نباید ترور را با ترور پاسخ بدهید، زیرا کسانی که مدعی تمدن و فرهنگ هستند نباید به مقدسات دیگران اهانت کنند.

علما و بزرگان اسلامی وظیفه ای سنگین و فوری بر عهده دارند

وی خاطر نشان کرد: اکنون وقت آن فرا رسیده که همه دراین زمینه مسئولیت پذیر باشیم، چون وظیفه ما در این زمینه پیچیده و سخت شده و بر ما واجب شده برای خاموش ساختن این آتش کاری بکنیم و شاید حضور وزیر اوقاف سومالی در این جلسه مناسبتی باشد برای اینکه کار خود را از وحدت ملت سومالی آغاز کنیم و تا از این بحران بیهوده خارج شوند.

دومین اقدام مناسب این است که با تمامی اشکال و صورت های اندیشه تروریسم مبارزه کنیم و از تمام متخصصان و کارشناسان عربی و اسلامی می خواهیم ریشه های این فکر پلید را در عرصه های آموزش و فرهنگ و در میان جوانان و رسانه ها و گفتمان دینی خود بخشکانند.

سوم اینکه باید با فرهنگ خشونت و کینه و نفرت مبارزه کنیم و به جای آن فرهنگ برادری و دوستی و همکاری جهانی را ترویج کنیم و این تکالیف دینی و انسانی و اخلاقی است که امروز بر دوش ما قرار دارد که باید به صورت فوری و بدون تاخیر به آن عمل کنیم که خداوند متعال نیز به ما کمک خواهد کرد.

مجلس حکمای مسلمان جمعیتی بین المللی است که در 21 رمضان 1435 مصادف با 28 تیر ماه 1393 تاسیس شد و هدف از تاسیس آن تقویت مسالمت و صلح در جوامع اسلامی می باشد و گروهی از علما و و بزرگان و حکمای اسلامی در آن عضویت دارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha