جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
شیخ الازهر

حوزه/ نویسنده مصری گفت: بیشتر ما اطلاعات خود درباره شیعیان را از طریق سلفی ها به دست آورده ایم که این اطلاعات نیز مانند سایر افکار سلفی ها افراطی و مبالغه آمیز و خصمانه است و واقعیت این است که ما گرچه اختلافاتی با شیعیان داریم، اما نقاط اتفاق مهم و فراوانی همچون توحید و رسول الله(ص) و قرآن داریم.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»  چندی پیش شیخ الازهر در برنامه ای در تلویزیون مصر که با موضوع دفاع از صحابه برگزار می شود ضمن نسبت دادن اتهام های ناروا به شیعیان، جمهوری اسلامی ایران را متهم به تلاش برای فریب جوانان مصر و جذب آنها به تشیع نمود.

سخنان شیخ الازهر واکنش رسانه های جمهوری اسلامی ایران را در پی داشت و در عراق نیز سید مقتدی صدر این اظهارات شیخ الازهر در توهین به شیعیان را محکوم کرد.

اما اکنون احمد ابراهیم شریف نویسنده و تحلیلگر مصری در یادداشتی خطاب به شیخ الازهر چنین می نویسد:

فریب سلفی ها را نخوریم

شیعه و سنی از دیرباز به خاطر شرایط روزگار و اقتضای دو مذهب، اختلافاتی داشته اند که تاریخ و مبدأ آن برای ما روشن نیست، اما به خوبی می دانیم که در روزگار کنونی دشمنان اسلام هستند که از این اختلافات بهره می برند.

در آغاز باید اشاره کنم که بیشتر ما اطلاعات خود درباره شیعیان را از طریق سلفی ها به دست آورده ایم که این اطلاعات نیز مانند سایر افکار سلفی ها افراطی و مبالغه آمیز و خصمانه است و واقعیت این است که ما گرچه اختلافاتی با شیعیان داریم، اما نقاط اتفاق مهم و فراوانی همچون توحید و رسول الله و قرآن داریم.

فرصت های گفتگو را غنیمت بشمریم

بنا بر این هنگامی که سید مقتدی صدر به شیخ الازهر نامه می نویسد و درباره اعتراف شیخ الازهر به مذهب شیعه اظهار خرسندی می کند و از دعوت شیخ الازهر به گفتگو استقبال می کند این امر مهمی است که مسئولان و ملت ها باید آن را غنیمت بدانند.

این گفتگو میان شیعه و سنی باید بر اساس یافتن راهی برای وحدت باشد تا همه در یک جبهه در مبارزه با افراط و تروریسم قرار بگیریمک به ویژه با توجه به اینکه مقتدی صدر با افراطیون دو طرف مخالف است و می گوید من نیز با متعصبان هر دو طایفه مخالف هستم.

پس بهتر است دشمن مشترک ما افراط و تروریسم باشد و دست از تفرقه برداریم و به دنبال راهی برای وحدت بگردیم به ویژه با توجه به اینکه الازهر جایگاه ویژه ای نزد اهل سنت و مردم مصر دارد.

همه ما باید بدانیم که درگیری و نزاع شیعه و سنی به سود رسانه های فتنه انگیزی است که بر آتش این اختلافات می دمند و اگر این اتش خاموش شود، تجارت آنها نابود می شود و زیان بزرگی متوجه آنها می شود.

در پایان دوست داریم به این جمبله سید مقتدی صدر خطاب به شیخ الازهر اشاره کنم که گفت: من انتظار ندارم شیعه سنی بشود یا اینکه سنی شیعه بشود. این جمله می تواند کلید آغاز یک گفتگو و سرآغاز وحدت باشد شاید کاری بکنیم که دیگران از انجام آن ناتوان بودند تا عصر ما شاهد وحدت مسلمانان باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha