پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین نظری شاهرودی

حوزه/ رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تصریح کرد: جلوه سیاسی مراسم پیاده روی اربعین حسینی بسیار بارز و البته دشمن شکن است.

حجت الاسلام و المسلمین حسن نظری شاهرودی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» با بیان این که مراسم اربعین تداوم دهه اول محرم و حرکت در مسیر زنده نگاه داشتن قیام سرخ حسینی است، اظهار داشت: از این رو باید سال به سال با شکوه و ابهت بیشتری برگزار شود چرا که خود نشانه ای از بغض و کینه محبان سیدالشهدا(ع) نسبت به دشمنان اهل بیت(ع) بوده و از این رو جنبه سیاسی این مساله خیلی بارز است.

*پیام شکوه و عظمت شیعه به جهان

وی همچنین افزود: در واقع امروز پیاده روی اربعین به حلقه بسیار مهمی از نهضت عاشورای حسینی تبدیل شده و حضور بیش از 20 میلیون زایر اربعین، گواه و تاییدی بر عشق بی مثال مردم و شیعیان به ساحت مقدس سیدالشهدا(ع) است که خود تجلی تولی و تبری به شمار می رود و اساساً زمینه ساز احیای شکوهمند تشیع و همچنین انتقال دهنده پیام اصیل انقلاب اسلامی به دنیاست.

*عدم پوشش مناسب پیاده روی اربعین از سوی رسانه های غربی

رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: متاسفانه رسانه های غربی و آمریکایی یا اصلاً به عظمت این پیاده روی نمی پردازند یا بسیار کمرنگ آن را انعکاس می دهند و حال آن که ما باید در پوشش رسانه ای این رخداد عظیم که حقیقتاً بزرگترین اجتماع مذهبی در کل جهان به شمار می رود باید بیش از پیش بکوشیم.

*بالاترین فضیلت ها برای زیارت اربعین

وی در ادامه صحبت های خود با بیان این نکته که زیارت امام حسین(ع) به خصوص در اربعین آن چنان در روایات و احادیث ما مورد تاکید و سفارش واقع شده که شاید در کمتر موضوع دیگری شاهد این مساله باشیم، گفت: در زمان صدام ملعون و حاکمیت حزب بعث، دشمنان اهل بیت(ع) می خواستند نه فقط مراسم اربعین بلکه اصلاً نامی از امام حسین(ع) در عراق وجود نداشته باشد اما خواست خدا بر این مقرر شد که به دست خود ظالمان آمریکایی ، بساط صدام و صدامیان با آن خفت و خواری برچیده شود.

وی اضافه کرد: چند سالی است که به لطف الهی مراسم پیاده روی اربعین با حضور بسیار باشکوه شیعیان و محبین اهل بیت(ع) در کشور عراق برگزار می شود و جمع کثیری از هموطنان ما در این مراسم حضور می یابند که واقعاً برای جهانیان خیره کننده است.

*چرایی تاکید بسیار ائمه اطهار(ع) بر زیارت اربعین

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی ابراز داشت: جدای از احادیث متعددی که بر استحباب موکد زیارت امام حسین(ع) در هر زمانی اشاره دارد، درباره زیارت اربعین و پیاده روی زایران در این ایام ، تاکیدات و سفارشات بسیاری شده است.

وی اضافه کرد: در واقع از این روایات استفاده می شود که هر کس از هر نقطه ای برای زیارت سیدالشهدا(ع) قدم بردارد و ترک وطن کند برای هر قدم او ثواب و حسنه ای در نظر گرفته می شود و از آن سو همین مساله باعث از بین رفتن گناهانش می شود ، به طوری که پس از بازگشت از کربلا همچون فردی است که تازه متولد شده است و هیچ گناهی ندارد.

*تجلیل از مهمان نوازی مردم عراق

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: از سویی ما باید فداکاری و از خودگذشتگی ملت عراق در پذیرایی از زوار امام حسین(ع) با این حجم انبوه را به تصویر بکشیم و از آن تجلیل کنیم.

وی افزود: در برخی تصاویر تلویزیونی نشان داده می شود که چطور خانواده های فقیر و محتاج عراقی و عشایر چادرنشین  سخاوتمندانه از زوار امام حسین(ع) پذیرایی کرده و آن ها را در موکب های خود اسکان می دهند.

*حرکتی مردمی و عاشقانه

وی تصریح کرد: دنیا باید بداند که چرا مردم پس از گذشت 14 قرن این طور به امام خود عاشقانه محبت دارند و از زایران حضرتش استقبال و پذیرایی می کنند؛ بی شک این یک حرکت مردمی است وگرنه دولت عراق به تنهایی قادر به خدمت گزاری به این جمعیت انبوه نیست.

*دنیا را با عظمت پیاده روی اربعین آشنا کنیم

حجت الاسلام و المسلمین نظری شاهرودی در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: این مساله که خود حاکی از عمق عشق و ارادت به ساحت سالار شهیدان است باید در رسانه های ما و نیز رسانه های شیعی و اسلامی به خوبی انعکاس پیدا کند و به ویژه پیام ظلم ستیزی و عدالت خواهی و حق گرایی اربعین حسینی باید به گوش دنیا برسد تا همگان بدانند که برخلاف تبلیغات منفی دشمنان ، شیعیان و دلدادگان امام حسین(ع) در پیروی از امام مظلوم و شهید خود، طرفدار حق و مخالف سرسخت ظلم و ستم هستند و با پیروی از حضرت اباعبدالله (ع) در برابر طواغیت و مستکبران عالم با سردادن شعار «هیهات منا الذله»، استقامت و پایمردی خود را نشان می دهند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha