جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله حسینی بوشهری

مدیر حوزه های علمیه گفت: باید سعی کنیم تکالیف پژوهشی را وارد مدارس علمیه کنیم و آموزش حوزه ها نیز پژوهش محور باشد. مسئولین حوزه به دنبال عملیاتی کردن این کار هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری عصر امروز در آیین اختتامیه پنجمین جشنواره  و تجلیل از پژوهشگران برتر که در موسسه آموزش عالی حوزوی امام رضا برگزار شد گفت: جای تردیدی نیست که پژوهش از مسائل مهم در جامعه است و آنچه امروز در کشورهای توسعه یافته مهم است و زیر بنای پیشرفت آنها را در بردارد مسئله پژوهش است.

مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: اگر کسی بخواهد بدون کار پژوهشی در موضوعات مختلف سرمایه گذاری انجام دهد این سرمایه گذاری در حقیقت نوعی اتلاف وقت و سرمایه است.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: در حال حاضر حوزویان در حوزه سر سفره بزرگان دین و تراث گذشته نشسته اند که این بزرگان براساس شرایط آن زمان کارهای بزرگی از خود به یادگار گذاشته اند و شما طلاب و پژوهشگران چهره های اخص دین ما را در موضوعات مختلف می بینید.

آیت الله حسینی بوشهری بیان داشت: بزرگان دین، هرجا و موضوعی احساس نیاز می کردند، وارد می شدند و با پژوهش نسبت به آن شبهه پاسخ مناسب ارائه می دادند که باید بگوییم در این عرصه خوب درخشیدن و تأثیر گزارند.

مدیر حوزه های علمیه افزود: به جای اینکه از کارکردهای گذشته صحبت کنیم، باید از امروز سخن بگوییم و جای این سئوال باقی است که ما طلاب چه وظیفه ای نسبت به حوزه در امر پژوهش داریم و آیا می توانیم اهداف گذشته را ادامه دهیم و از میراث گذشتگان خود دفاع کنیم.

امام جمعه قم اظهار داشت: کار پژوهشی در حوزه برای طلاب امری اجتناب ناپذیر است و باید این مهم را از همان ابتدا سال های طلبگی شروع و جدی گرفته شود.

آیت الله حسینی بوشهری خاطرنشان ساخت: حوزه از طلبه مقدماتی انتظار کار خاص پژوهشی ندارد، ولی می تواند تا حدودی با راهنمایی استاد کار تحقیقاتی مناسب با موضوعاتی که با آن درگیر است انجام دهد.

وی گفت: باید سعی کنیم تکالیف پژوهشی را وارد مدارس علمیه کنیم و آموزش حوزه ها نیز پژوهش محور باشد.

مدیر حوزه های علمیه با بیان این که  مسئولین حوزه به دنبال عملیاتی کردن امر پژوهش هستند افزود: پژوهشگران این موسسه برای امرپژوهش و پیشنهاد های لازم برای بهتر شدن متن های کتب و ... باید حوزه را یاری دهند.

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت: اگر طلبه کار پژوهشی انجام دهد، نمی گوید کار من نقصی دارد او متعد است که اصطلاحات طلبگی را خوب خوانده است ولی لازم است این روش در حوزه تغییر کند و کار طلبه از همان اول طلبگی پژوهش محور باشد و طلبه عادت به قلم زدن و پژوهش کند.

آیت الله حسینی بوشهری به برخی آسیب های پژوهش اشاره کرد و گفت: عدم نیاز سنجی، سطحی نگری، تکیه بر پژوهش فردی، شتابزدگی در امر پژوهش، نوع گرایی و نوگریزی، ازدیاد مراکز پژوهشی و کم بودن نیروهای انسانی در امر پژوهش و عدم حمایت مالی از پژوهشگران از جمله آسیب های موجود در این عرصه است.

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha