دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام بحرینی/ نماینده مجلس

حوزه/ این مقام مسئول گفت: با تحقیق در قرارداد مبتنی بر عقد مشارکت در یکی از بانک ها به نتیجه ۱۰۰ درصدی ربا در آن رسیدیم که متأسفانه در قراردادهای بانکی ما وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین بحرینی صبح امروز در همایش «بانکداری اسلامی از وضع موجود تا وضع مطلوب» که از سوی اساتید حوزه علمیه قم در سالن اجتماعات مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد، اظهار داشت: اصلاح قانون بانکداری و بانکداری بدون ربا از مباحثی است که امروز در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد و امیدواریم از نتایج این جلسه برای پیشبرد مباحث موجود در این مجلس بهره ببریم.

وی ابراز داشت: اگر بخواهیم بانک را در یک کلمه شناسایی کرده و برای پدیده ای با این خصوصیت ذاتی، فکر و چاره اندیشی کنیم، باید بر اساس مأموریت های آن سخن گفته و درباره آن بحث کنیم.

*2 مأموریت اصلی بانک ها

نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که بانک ها مأمور به «تجهیز وجوه» و «تخصیص وجوه» هستند، خاطرنشان ساخت: مأموریت اولیه بانک ها این است که پول های خردی که در دست مردم و شهروندان بوده و موقتا به آن نیازی ندارند را تجهیز و تجمیع کرده و برای آن برنامه ریزی داشته باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بحرینی ادامه داد: مأموریت دوم بانک پس از تجهیز و تجمیع وجوه، تخصیص وجوه و توزیع آن به مکان های مورد نیاز می باشد.

وی تصریح کرد: توزیع وجوه نیز تعاریف گوناگونی دارد که عمده آن پرداختن به نیازهای کسب و کار برای به حرکت در آوردن چرخ اقتصاد کشور می باشد.

*انگیزه غربی ها از قراردادن پول در بانک ها چیست؟

نماینده مجلس شورای اسلامی بیان داشت: تجهیز وجوه نیاز به یک لازمه قطعی به نام انگیزه دارد و سوال اینجاست که آنچه که سبب می شود مردم از مصرف فعلی پول صرف نظر کرده و آن را در بانک قرار دهند چیست؟ که بانک های غربی در پاسخ به این سوال به این نحو پاسخ داده اند که ما با ابزار نرخ بهره مردم را ترغیب به قراردادن پول در بانک می کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین بحرینی اظهار داشت: سوال دیگر اینجاست که بانک بر اساس چه چیزی پول را به دیگران تخصیص می دهد؟  که در پاسخ باید گفت که بر اساس همان بهره تجمیع پول می باشد.

وی ابراز داشت: نرخ بهره، عنصری است که بانکداری غربی از آن استفاده کرده و انگیزه لازم را برای ورود پول مردم به بانک ایجاد می کند.

*نگاهی بر تغییر بانکداری غربی به اسلامی در ایران

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگر از سخنان خود به موضوع تغییر بانکداری غربی به اسلامی پرداخت و گفت: بانک از 100 سال گذشته با شکل غربی وارد ایران شد و تا چند سال پس از انقلاب نیز با همان ساز و کار به فعالیت خود ادامه داد که در سال 1362 قانون عملیات بانکی بدون ربا به تصویب رسید و برای مدتی امیدواری برای متدینین ایجاد شد که روال بانکداری ربوی تطهیر شود.

*بیشتر تذکرات مراجع تقلید بر خروجی قانون بانکداری اسلامی است

حجت الاسلام والمسلمین بحرینی خاطرنشان ساخت: امروز اگر محضر مراجع عظام تقلید برسیم و درباره بانکداری سخن بگوییم، این بزرگواران کمتر از قانون بانکداری اسلامی صحبت می کنند؛ چون دارای مشکلات کمی است؛ اما راجع به خروجی آن تذکراتی به جا دارند که باید برای آن چاره اندیشی کرد.

وی با اشاره به فرآیند اجرایی شدن قانون بانکداری بدون ربا در ایران، تصریح کرد: از قانون تا انجام عملیات بانکی در متن جامعه، فراز و نشیب های بسیاری وجود دارد که متأسفانه این مراحل سبب شد تا از قانون اصلی فاصله گرفته و خروجی مناسبی نداشته باشیم.

*راه های برون رفت از بانکداری ربوی

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه های برون رفت از وضعیت موجود، بیان داشت: ما عملیات بانکی ربوی را در ایران تجربه کرده و عملیات بانکی بدون ربا را نیز با این قانون گذرانده ایم که خروجی مناسبی نداشته است؛ پس باید به دنبال راهکاری جدید برای آن باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین بحرینی با اشاره به انحرافات برخی از آیین نامه های موجود بانک ها، اظهار داشت: مأموریت اصلی شورای فقهی بانک مرکزی این است که انحراف در قانون بانکداری اسلامی به وجود نیاید و امروز در مجلس شورای اسلامی به دنبال آن هستیم که تمام آیین نامه ها به تأیید شورای فقهی بانک مرکزی رسیده تا انحرافی صورت نپذیرد.

*با تحقیقی در عقد مشارکت یکی از بانک ها به نتیجه 100 درصدی ربا رسیده ایم

وی ابراز داشت: با تحقیق در قرارداد مبتنی بر عقد مشارکت در یکی از بانک ها به نتیجه 100 درصدی ربا در آن رسیدیم که متأسفانه در قراردادهای بانکی ما وجود دارد.

*باید ذهنیت ها غلط را تصحیح کرد/ هرگونه زیاده در بانک، بهره و ربا نیست

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به برخی از مشکلات موجود در بانکداری اسلامی، خاطرنشان ساخت: امروز ذهنیت جا افتاده و در عین حال غلط درباره موضوعات مربوط به بانکداری در میان مردم وجود دارد که هرگونه زیاده ای را بهره و ربا می دانند که باید این ذهنیت اصلاح و تصحیح شود؛ چراکه برخی از معاملات با آنکه سودی داده یا گرفته می شود، درست و شرعی می باشد.

 

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha