جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
موسویان

حوزه/ عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفت: همه اشکالات بانکداری تنها با اصلاح قانون مرتفع نمی شود، بلکه نیازمند توجه در مقام اجرا و نظارت کافی است، لذا با اصلاح قانون باید این موارد هم اصلاح شوند.

به گزارش خبر گزاری«حوزه» حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان شب گذشته در پنجاهمین  نشست  علمی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)  با عنوان « نظام پولی و بانکی در اقتصاد اسلامی» که با همکاری انجمن اقتصادی اسلامی حوزه علمیه قم در سالن امام خمینی (ره )  این مرکز برگزار شد با  اشاره به اهداف،  اهمیت و ویژگی بانکداری اسلامی اظهار داشت: در بانکداری اسلامی مهمترین اصل این  است که بانک باید در خدمت اقتصاد باشد نه این که مستقل کار کند.

وی افزود: دغدغه شریعت در بانکداری اسلامی و بدونه ربا،  در بحث قوانین بانکی تالیف شده مورد توجه شایانی قرار گرفته که امروزه متاسفانه بانک ها آن طور که باید، بدونه ربا نیستند.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی اذعان داشت: همه اشکالات بانکداری تنها با اصلاح قانون مرتفع نمی شود، بلکه نیازمند توجه در  مقام اجرا و نظارت کافی است، لذا با اصلاح قانون باید این موارد هم اصلاح شوند.                              

حجت الاسلام و المسلمین موسویان خاطر نشان کرد: هدف از تالیف این قوانین این می باشد که بخش پولی صنعت بانکداری و بخش اعتباری در خدمت واقعی اقتصاد باشد و بتواند کمک کند به ویژه به نظریه اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب بیان کرده اند.                                

وی در بیان آسیب هایی که امروزه جوامع بانکی با آن روبرو هستند ابراز داشت: بحث شریعت و عدالت دو آسیب مهمی است که در جوامع بانکی ما مورد توجه قرار نگرفت است؛  لذا باید  توجه داشته باشیم که بطور مثال  بحث عدالت بانکداری نه برای سپرده گذار و نه برای گیرنده تسهیلات رضایتمندی وجود ندارد.            

 عضو شورای فقهی بانک مرکزی اذعان داشت: یک نظام بانکی باید بحث جامعیت را در خود داشته باشد به این معنا که در بخش سپردها تجهیز منابع تسهیلات بخش خدمات بانکی و...  نیاز های طبیعی خانوادها، بنگاه ها و دولت را در نظام بانکی پوشش دهد. به این معنا که شخص می خواهد با هدف خاصی سرمایه گذاری کند، اما بانک سرفصل قانونی نسبت به آن زمینه را ندارد.           

 وی در پایان خاطر نشان ساخت: در این قانون سعی شده خلا ها شناسایی شده و تا حد امکان ابزارها و راهکارهای را در برخورد با این خلا ها بکار گرفته شود.                                   

در ادامه این نشست، حجت الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  نیز  به عنوان ناقد اظهار داشت: در طراحی نظام پولی، باید ماهیت پول را شناخت و به این که پول مال مثلی است نباید به این تعریف اکتفا کرد، بلکه پول متفاوت از کالا های دیگر می باشد.                            

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ادامه افزود: برای طراحی نظام، باید ابتدا قوانین شناخته شود و متناسب با آن قوانین سازمان متناسب طراحی شود و  لذا لازمه این امر  این  است که اطلاعات از بخش واقعی داشته باشیم .

حسین صمصامی از کارشناسان اقتصادی نیز در ادامه این نشست افزود: مشکل اساسی، عدم توجه به بحث ماهیت بانک می باشد که برای بازار پول طراحی شد است. لذا نظام سرمایه داری بر دو پایه بهره و سود پا برجا است و قوامش برمبنای سود بیشتر (ربا) می باشد و زمانی بانک می تواند پول جذب کند که بهره و سود اضافه به مشتریان خود بدهد.                     

وی در ادامه افزود: در جامعه امروز، اصول اسلامی بر بانک ربوی پیاده می شود و این امر نمی تواند عملی شود، چرا که اصل کار بانکداری امروز بر ربا برنامه ریزی شده و این نیازمند تاسیس بانکی می باشد که از ابتدا با قوانین اسلامی طراحی شده باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha