پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان

حوزه/ مدیر گروه اقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی گفت: امروز بیش از یکصد دانش آموخته رشته اقتصاد در حد دکتری وجود دارد که می توان گام های مناسبی را با حضور آنان برداشت.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین سید عباس موسویان در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم با موضوع راه اندازی رشته "فقه الاقتصاد" در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی، اظهار داشت: طرح یک رشته تخصصی در عرصه فقه، آسان و سخن از آن راحت است؛ اما عملیاتی سازی آن نیاز به مقدماتی همچون فراهم نمودن مکان، استاد، سرفصل، متن علمی و درسی، بودجه و ... دارد تا بتوان آن را راه اندازی کرد.

وی ابراز داشت: رشته "فقه الاقتصاد" نیز از جمله مباحث مهمی بود که احساس نیاز به آن از سال های دور وجود داشت و طرح های آن نیز به مدیریت حوزه های علمیه عرضه شد؛ اما مسئولان وقت، مشکلات لوازمی و اسبابی داشته و نگرانی هایی برای اجرای در سطح بالا داشتند؛ اما امروز خوشبختانه نیروهای مناسبی در مؤسسات حوزوی و دانشگاه های مرتبط تربیت شده اند که جا دارد از تلاش های آیت الله العظمی موسوی اردبیلی، آیت الله مصباح و دیگر بزرگان تقدیر کرد.

*تربیت بیش از یکصد دانش آموخته اقتصاد در حد دکتری

مدیر گروه اقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی خاطرنشان ساخت: امروز بیش از یکصد دانش آموخته رشته اقتصاد در حد دکتری وجود دارد که می توان گام های مناسبی را با حضور آنان برداشت.

عضو شورای فقهی بانک مرکزی یادآور شد: امروز با اطمینان می توان گفت که شرایط برای راه اندازی رشته تخصصی در عرصه اقتصاد فراهم شده و اگر در سال های گذشته راه اندازی می شد، شاید به نتیجه نمی رسید.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان تصریح کرد: امروز 6 مجله معتبر در حوزه اقتصاد اسلامی وجود دارد که برخی بیش از 60 شماره از آن به چاپ رسیده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان این مطلب که طلاب علاقمند به شرکت در رشته فقه الاقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی تا بیستم شهریورماه سال جاری می توانند ثبت نام کنند، اظهار داشت: برای سال تحصیلی جدید از دو گروه دعوت شده تا در این رشته تحصیل نمایند که گروه اول فضلایی هستند که حداقل 5 سال درس خارج فقه و اصول را گذرانده و گروه دوم، تحصیل کرده های حوزوی هستند که حداقل کارشناسی ارشد اقتصاد را داشته باشند که برای هر دو گروه، دوره 7 ساله تدارک دیده شده است.

وی ابراز داشت: همچنین برای سال های آینده پیش بینی شده تا طلاب از ابتدای درس خارج وارد مؤسسه شده و همزمان دروس خارج و تخصصی را با هم بگذرانند.

مدیر گروه اقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی با اشاره به ظرفیت دوره های فقه الاقتصاد این مؤسسه، خاطرنشان ساخت: برنامه ریزی اولیه آن است که فعالیت خود را برای سال تحصیلی جدید با دو کلاس 7 الی 10 نفره آغاز نماییم.

*اعضای شورای گروه اقتصاد مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی

عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر شورای گروه اقتصاد این مؤسسه متشکل از آیت الله تسخیری و حجج اسلام والمسلمین مصباحی مقدم، نظری و رضایی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین موسویان در پایان گفت: این مؤسسه برنامه سنگینی برای دانش پژوهان خود داشته و در کنار آن، امکاناتی را نیز برای این عزیزان در نظر گرفته تا با فراق بال به تحصیل تخصصی این دانش بپردازند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha