شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
موسویان

حوزه/ عضو شورای فقهی بانک مرکزی تصریح کرد: با توجه به نیازها و تحولات روز ما نیازمند رویکرد ابداعی و خلاقانه در امر موقوفات هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین سید عباس موسویان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، ضمن گرامیداشت هفته وقف ابراز داشت: بی شک یکی از راه های تامین مالی مقولات مربوط به آموزش و تعلیم و تربیت در همه جوامع انسانی دنیا و در طول تمدن بشری، موقوفات بوده است که در میان همه ملل جایگاه ویژه ای داشته و افراد خیر اقدام به ایجاد مراکز علمی، خدماتی و فرهنگی و اجتماعی نموده اند.

 وی همچنین افزود: از این رو اساساً فرهنگ وقف در طول تاریخ بشری استمرار داشته به ویژه وقتی با آموزه های دینی تلفیق شده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی بیان داشت: از سویی افراد هر چه به مباحث معنوی اعتقاد بیشتری داشته و به امر آخرت معتقدتر باشند در عرصه وقف گام های بیشتر و بهتری برمی دارند.

وی با بیان این که از دیرباز موقوفات حوزوی ، جایگاه خاصی در میان موقوفات کشور ما داشته اند، گفت: امروزه تفاوت اساسی با گذشته در زمینه بحث بهره وری از موقوفات وجود دارد به این معنا که قبلاً تفاوت زیادی بین دارایی های وقفی با سایر دارایی ها مشاهده نمی شد، چون تغییر و تحول در عرصه های اقتصادی کند بود و به عنوان مثال بازار سنتی سال های بسیاری طول می کشید که شکل ظاهری آن ها تغییر یابد، اما امروزه سرعت تحولات از جمله در امور اقتصادی بسیار شتابان است.

این اقتصاد دان حوزوی ادامه داد: امروزه به علت سرعت بالای تحولات اقتصادی ، دارایی های وقفی از حیث این تحولات عقب مانده اند و نمی توانند خود را با آن وفق دهند و لذا مشاهده می کنیم که بازدهی و کارآیی موقوفات کم شده است چرا که با تحولات روز همراه نشده اند.

وی یادآور شد: همین مساله باعث شده انگیزه های وقف در بین برخی مردم تا حدی فروکش کند به این خاطر که آن ها احساس می کنند که بعد از مدتی موقوفه آن ها به دارایی راکد و دارای بازدهی کم تبدیل می شود.

نیازمند رویکرد ابداعی و خلاقانه در امر موقوفات هستیم

حجت الاسلام و المسلمین موسویان همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که ما در بحث فقه وقف نیازمند به کارهای ابداعی هستیم، اظهار داشت: در این خصوص علما و حوزه های علمیه بسیار می توانند ایفای نقش کنند به عنوان مثال در روزگار کنونی سهام و بازار بورس نیز قابلیت وقف دارد که در این رابطه مدیریت وقف بسیار مهم است و اگر در گذشته شکل اداره به عنوان متولی سنتی مطرح بود ، امروزه بحث مدیریت در بخش های فعال اقتصادی ، حرف اول را می زند.

وی همچنین بر لزوم اداره بهینه موقوفات با توجه به اقتضائات و نیازهای روز تاکید کرد و افزود: بی تردید مدیریت خلاقانه رمز موفقیت امور اقتصادی است که باید در امور وقفی نیز رعایت شود، از سویی ما باید در رابطه با مساله تبدیل وقف به منظور ارتقای کارآیی موقوفات ورود کنیم که در این باره علما و حوزویان می بایست با حل مشکلات مربوط به احکام وقف ، اقدام جدی نمایند.

 عضو شورای فقهی بانک مرکزی در خاتمه با بیان این که به لطف الهی، مردم ما علاقه مندی زیادی به وقف به عنوان میراث جاودان دارند، گفت: به ویژه موقوفات در حوزه های علمیه اهمیت بسزایی دارد چرا به استقلال مالی حوزه های علمیه و نشر و ترویج معارف اهل بیت(ع) کمک زیادی می کند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha