جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
طباطبایی نژاد اصفهان

حوزه/ امام جمعه اصفهان گفت: حدود 151 مدرسه علمیه وقفی در اصفهان داشته ایم که 30 مدرسه بیشتر به ثبت نرسیده است، لذا باید برای ساماندهی موقوفات بسیار دقیق و جدی پیگیری کرد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از اصفهان، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد، نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان، امروز در دیدار مدیران اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان بر ضرورت توجه به نیات واقفین تأکید کرد و گفت: موقوفات امانتی است که توسط واقف در اختیار شما قرار گرفته و برای اجرای نیات واقفین و حراست از موقوفات مسؤولیت سنگینی بر عهده دارید.

نماینده ولی فقیه در اصفهان ادامه داد: بحمدالله مردم استان اصفهان در موقوفات بسیار فعال هستند و با نیت های متفاوتی وقف انجام داده اند.

وی خاطر نشان کرد: حدود 151 مدرسه علمیه وقفی در اصفهان داشته ایم که 30 مدرسه بیشتر به ثبت نرسیده است، لذا باید برای ساماندهی موقوفات بسیار دقیق و جدی پیگیری کنید.

امام جمعه اصفهان با اشاره به ناخوانا بودن برخی وقف نامه های قدیمی، گفت: باید افرادی که متخصص خط هستند را فراخوان و ضمن تعیین تکلیف این وقف نامه ها، کلیه موقوفات را دیجیتالی ثبت و نگهداری کنید.

عضو خبرگان رهبری بر لزوم ترویج و نهادینه کردن فرهنگ وقف تأکید کرد و گفت: زمانی که افراد از اجرای نیات خود در موقوفات مطمئن باشند و نتایج موقوفات خود را ببینند، انگیزه بیشتری برای وقف پیدا می کنند.

آیت الله طباطبایی نژاد افزود: حفظ و حراست از موقوفات، دِینی است که بر عهده مسئولان و دست اندرکاران اوقاف است، لذا چه در اجاره بها و چه در اجرای امینانه نیات باید جانب انصاف را رعایت کنند.

وی افزود: برخی املاک وقفی با اجاره بهای سال های قبل در اختیار مردم قرار دارد، که این امر هم برای کسی که اجاره کرده و هم برای مسؤولی که پیگیری نکرده است، ضمان شرعی دارد.

نماینده ولی فقیه در اصفهان هم چنین برخی مسؤولان را از سخت گیری های بی مورد بر حذر داشت و گفت: اداره اوقاف می تواند برخی زمین های وقفی را با مشارکت مردم بسازد و بابت زمین وقفی از آن ها اجاره دریافت کند.

وی در پایان با تأکید بر لزوم ساماندهی موقوفات، اظهار داشت: در حال حاضر بسیاری از موقوفات شناخته نشده وجود دارد که باید توسط اداره اوقاف شناسایی و به ثبت برسد.

*ثبت 125 موقوفه جدید در اصفهان

در ابتدای این دیدار، حجت الاسلام والمسلمین صادقی، مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته پرداخت و اظهار داشت: امسال 125 موقوفه جدید در کل استان به ثبت رسیده است که ارزش کل این موقوفات بیش از 150 میلیارد ریال است.

وی افزود: بر اساس برنامه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور تا پایان امسال بیش از 200 موقوفه در این استان ثبت می شود که ثبت موقوفه امسال در مقایسه با سال قبل رشد بیش از یک و نیم برابری داشته است.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به اقدامات این نهاد در حراست و حفظ موقوفات گذشته، تصریح کرد: 24 حکم قضایی در حفظ موقوفات در کل استان اجرایی و 240 مورد تعیین حدود موقوفه در کل استان اصفهان صورت گرفته است.

حجت الاسلام صادقی، تشکیل کارگروه حراست و رفع اختلافات بین اداره کل اوقاف و سایر نهادهای استان اصفهان را از اقدامات حفظ و احیای وقف عنوان کرد و بیان داشت: این کارگروه در بین اداره کل اوقاف با بنیاد شهید، آموزش و پرورش و سازمان جنگل ها تشکیل شده و با تشکیل این کارگروه حقوق مورد مطالبه اوقاف مورد بررسی و رسیدگی قرار می گیرد.

براساس اعلام دفتر امام جمعه اصفهان، وی افزود: در این کارگروه 12 هزار و 500 هکتار از اراضی مورد اختلاف بین اوقاف و سازمان جنگل ها مورد بررسی قرار گرفت که 12 هکتار از اراضی سهم اوقاف بود که به این سازمان بازگردانده شد.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha