جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
احمد شعبانی

حوزه/ مدیرکل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور با اشاره به این که نیازمند اوقاف به روز در جامعه هستیم از فعالیت 9 هزار نفر مبلغ در امر ترویج فرهنگ وقف در کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، حجت الاسلام احمد شعبانی، ظهر امروز در همایش "یاوران وقف" استان قزوین بیان کرد: خداوند متعال در آیات متعددی از قرآن کریم از انفاق صحبت کرده و یکی از صفات مومنین را صفت انفاق بیان می کند.

وی افزود:یکی از مصادیق بارز انفاق که مورد تاکید آیات قرآن  است ، وقف می باشد  که  عبارت است از انفاقی که جاودان و همیشگی است.

این مسئول فرهنگی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره وقف، بیان کرد: وقف نوعی ایثار است، چرا که افرادی که به جهاد می روند جان خویش را ایثار می کنند و این گونه به حیات خود بقا می دهند  و افرادی هم که یک عمر زحمت کشیده و با زحمت مالی را جمع می کنند با وقف و ایثار خود به این اموال حیات جاودانه و بقا می دهند تا همگان از ان استفاده کنند.

وی با اشاره به بخشی از آیه 96 سوره نحل« مَا عِندَكُمْ يَنفَدُ وَمَا عِندَ اللّهِ بَاقٍ : آنچه در نزد شماست تمام و فانى مى‏شود و آنچه در نزد خداست پايدار و باقى است » گفت: اموالی که در دست انسان است با مرگ او از دستش خارج می شود و نصیب دیگران می گردد و اما اگر انسان با خداوند خویش معامله کند و مال خویش را در راه او انفاق کند این مال باقی می ماند.

حجت الاسلام شعبانی عنوان کرد: در حال حاضر 9 هزار نفر مبلغ در اداره اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور دارای پرونده تبلیغی هستند که این تعداد مبلغ با برگزاری دوره های مختلف آموزشی برای تبلیغ معارف دینی و ترویج فرهنگ وقف در مناسبت های مختلف به اماکن و بقاع متبرکه کشور اعزام می شوند.

مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور ادامه داد: وقف در اسلام تاسیسی نیست و امور وقفی قبل از اسلام هم وجود داشت و اسلام این سنت حسنه را تایید کرد و با توجه به اینکه خود انبیاء، پیامبر اکرم(ص) و ائمه معصومین (ع) هم جزو واقفین به شمار می روند ورود به جرگه واقفین در واقع لبیک گفتن به دعوت معصومین(ع) در ترویج اعمال خیر است.

وی با تاکید بر اینکه با توجه به وضعیت  جامعه نیازمند اوقاف جدید در کشور هستیم اظهار کرد: با توجه به شرایط اجتماعی حال حاضر کشور نیازمند اوقاف جدید در زمینه کسب علم، دانشگاه، حوزه های علمیه، ازدواج جوانان، درمان و غیره هستیم و لازم است که واقفین عزیز قبل از انجام وقف با مسئولین مربوطه مشورت نمایند تا شاهد وقف های متناسب با نیاز جامه باشیم.

حجت الاسلام شعبانی ادامه داد: در بحث انفاق، مطابق آیه 92 سوره آل عمران«لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيْءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ/ هرگز به نيكى دست نيابيد، مگر اين كه از آنچه دوست داريد انفاق كنيد، و هر چه انفاق كنيد، قطعا خدا از آن آگاه است». انسان چه چیزی می تواند انفاق کند که برای او دارای ارزش و اهمیت بوده و از اموری باشد که مور دعلاقه خودش باشد.

مدیر کل اعزام مبلغ سازمان اوقاف و امور خیریه کشور وقف را محل تجلی صفات واقعی مومنان دانست و اظهار کرد:درآیات 2 و 3 سوره انفال « الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ (3) أُوْلَـئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ وَمَغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ : همانان كه نماز را به پا مى‏دارند و از آنچه به ايشان روزى داده‏ايم انفاق مى‏كنند، آنان هستند كه حقا مؤمنند براى آنان نزد پروردگارشان درجات و آمرزش و روزى نيكو خواهد بود » خداوند به صفات مومنان اشاره می کند  و کسانی که که همه اینها می تواند در وقف تجلی بیابد چرا که واقفین بندگانی هستند که از تعمت هایی که خداوند به آنها عطا کرده به تنهایی استفاده نکرده و با انجام وقف آن را در اختیار بندگان دیگر خداوند هم قرار می دهند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha