جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کد خبر: 341449
۳ دی ۱۳۹۳ - ۲۳:۵۰
وقف

حوزه/ همایش یاوران وقف در قم به منظور تجلیل از واقفان، خیرین و متولیان و اصحاب وقف برگزار شد.

به گزارش  خبرگزاری «حوزه»، ، با هدف تجلیل از واقفان، خیرین، متولیان و اصحاب وقف،

حجت‌الاسلام شوزب شیری در همایش «یاوران وقف»  که چهارشنبه شب در مجتمع امامزاده سید علی(ع) برگزار شد.

اظهار کرد: واقفان در طول تاریخ، سنتی حسنه را احیا کرده و موجب خیر رساندن به دیگر انسان‌ها در زمان‌های بعدی شده‌اند.

وی افزود: این همایش برای تجلیل از کسانی برگزار شده که عمر خود را در راه خیر و وقف اموالشان صرف کرده‌اند.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه باید افرادی باشند که به موقوفات رسیدگی کنند گفت: کار متولیان کمتر از واقفان نیست زیرا اگر نباشند و کاری انجام ندهند، نیت واقفان به مرحله اجرا در نمی‌آید؛ مدیریت عاقلانه و صحیح موقوفات کاری بس عظیم است.

وی ادامه داد: احسان و انفاق در راه اهمیت و جایگاه بالایی در اسلام دارد به طوری که آیات فراوانی در این زمینه وجود دارد.

حجت الاسلام شیری با اشاره به تفاوت‌های صدقه و وقف خاطرنشان کرد: وقف صدقه جاریه محسوب می‌شود و پس از مرگ انسان هم برای ثواب و اجر در پی خواهد داشت.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم عنوان کرد: بر اساس روایات، مال پاک و حلال خوب است و خوب‌تر اینکه انسان بتواند به وسیله آن به دیگران کمک کرده و گره از مشکل همنوعان خود بگشاید.

وی با اشاره به بازخوانی وقف‌نامه‌های موجود در قم گفت: برخی موقوفات هستند که برای مسافران بی سرپرست و بی پناه وقف شده‌اند؛ نیات واقفان را که بررسی می‌کنیم در می‌یابیم خیرین در ایران تا چه میزان به نیازهای روز جامعه توجه داشته‌اند.

حجت الاسلام شیری خاطرنشان کرد: در ایران اسلامی و در طول تاریخ، موقوفاتی برای موارد مختلف از جمله رسیدگی به بیماران، کودکان بی سرپرست، مسافران در راه مانده و حتی کمک به حیوانات وجود داشته است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم با بیان اینکه وقف تنها منحصر در دین اسلام نیست گفت: امروزه حتی در بسیاری کشورهای اروپایی نیز موقوفاتی در راه گسترش علم و دانش و کمک به بیماران نیازمند وجود دارد.

وی عنوان کرد: وقف پلی میان دنیا و آخرت است و می‌تواند موجب اجر و ثواب برای واقفان در همه دوران‌ها شود.

حجت الاسلام شیری با اشاره به سامان‌دهی موقوفات در قم گفت: برای 70 درصد موقوفات قم سند اخذ شده و تنها 22 پرونده قضایی در میان 14 هزار موقوفه قم وجود دارد ضمن اینکه از معدود استان‌هایی هستیم که موقوفه‌خواری در آنها وجود ندارد.

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha