چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
حجت‌الاسلام آشتیانی

حوزه/ معاون جامعه مدرسین وقف دارای موضوعات گوناگونی است و حتی می‌توان به وقف علمی یعنی نشر آثار و کتاب‌هایی همت گمارد که نویسندگانشان توان چاپ آنها را ندارند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت‌الاسلام والمسلمین محمد رضا آشتیانی چهارشنبه شب در همایش یاوران وقف که در مجتمع امامزاده سید علی(ع) برگزار شد اظهار کرد: وقف در همه جوامعی که قائل به خدمت به مستمندان و عموم جامعه هستند رواج دارد.

وی افزود: وقف در میان مسلمانان و پیروان حضرت محمد(ص) بیش از دیگران دارای جایگاه و عظمت است و بیشتر اصحاب حضرت دارای موقوفاتی بوده‌اند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به آیه 12 سوره مبارکه «یس» خاطرنشان کرد: خداوند در این آیه می‌فرماید انسان می‌میرد، ولی در جهان آخرت جاودان خواهد بود و همچنین عنوان می‌شود اگر می‌خواهید زنده بمانید یک سری کارهایی می‌توان انجام داد.

وی ادامه داد: عبارت «ما قدموا و آثارهم» در این آیه عبارت از کارهایی است که انسان در این دنیا انجام می‌دهد و پس از مرگ تمام می‌شوند که شامل «ماقدموا» هستند ولی آثاری هم هستند که مربوط به صدقات جاریه بوده و استمرار دارند.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی به اهمیت وقف در جامعه بشری اشاره و خاطرنشان کرد: وقف دارای موضوعات گوناگونی است و حتی می‌توان به وقف علمی یعنی نشر آثار و کتاب‌هایی همت گمارد که نویسندگانشان توان چاپ آنها را ندارند و البته نوشتن این کتاب‌ها نیز خود نوعی ثواب دارای استمرار است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: امروزه موضوعات وقف دارای گستره وسیعی است زیرا نیازهای جامعه بسیار تغییر یافته و بیشتر شده‌اند.

وی با تاکید بر تداوم کار خیر در جامعه و تبلیغ در این زمینه عنوان کرد: باید در این جهان به گونه‌ای زندگی کنیم که در جهان آخرت حسرت نخوریم که چرا اموالمان را در بهترین راهی که خداوند و پیامبرش به ما نشان دادند صرف نکردیم.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی با اشاره به روایاتی در زمینه وقف بیان کرد: امیرمومنان علی(ع) می‌فرمایند «روزی صدقه دادم و رسول خدا(ص) به من فرمود می‌دانی صدقه از دست مومن بیرون نمی‌رود مگر اینکه 70 بلا به وسیله آن از او دفع می‌شود» و همچنین گفته شده صدقه ابتدا به دست خدا می‌رسد و سپس فقرا از آن بهره‌مند می‌شوند.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: وقف جمعی به ویژه در شرایط کنونی دارای اهمیت زیادی است و افراد می‌توانند به صورت دسته‌جمعی همت کنند و ابنیه‌ای را بسازند که سود آن تا سال‌ها به جامعه برسد و به این ترتیب همه افراد در ثواب این کار خیر شریک خواهند بود.

وی با بیان اینکه در روز قیامت، انسان‌ها بسیار محتاج خواهند بود گفت: به همین دلیل تا فرصت هست باید از هر آنچه داریم هزینه کنیم و برای روز جزا، توشه برگیریم.

حجت الاسلام والمسلمین آشتیانی عنوان کرد: در روایتی از حضرت محمد(ص) است که  فرمودند، زمین قیامت سراسر آتش است تنها مومنانی راحت خواهند بود که سایه صدقاتی که در دنیا داده‌اند آنها را نجات می‌دهد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر تقویت و توسعه فرهنگ وقف در جامعه گفت: لازم است با ترویج سنت حسنه وقف در جامعه، به نیازهای محرومان رسیدگی کرده و از این راه، مشکلات گروه زیادی از مردم را حل کنیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha