جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
وقف

حوزه/ در سال 93 وقف های جالبی در کشور به ثبت رسید که از آن جمله وقف ستون داخلی یک روزنامه و درختان گردوی تمام دارایی یک پیرمرد را می توان نام برد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، وقف، یکی از بهترین و مؤثرترین شیوه های انفاق است که موجب می شود تا برای همیشه زمان آثار و خیرات بخشش مال و کمک به مردم به ویژه محرومان و نیازمندان، شامل حال واقف شده و از بهره های معنوی و اخروی آن سودببرد. در میان انواع روش ها و شیوه های انفاق و بخشش و خرج مال در راه خداوند، شیوه ای همچون وقف، حائز خیر و برکت بسیار و همیشگی، برای واقف و مردم نیست.

پیامبر گرامی اسلام وائمه اطهارعلیهم السلام خود در اجرای سنت وقف پیش قدم بودند؛ امام علی علیه السلام چاه‌ها و باغ‌های بسیاری را که به دست خود احداث فرموده بود، در راه خدا و مسلمانان وقف کرد. برخی از این چاه‌ها هنوز در کشور عربستان با عنوان «آبار علی» (چاه‌های علی) شناخته می‌شود و مورد استفاده است.

رفع بسیاری از نیازمندی‌های مستمندان و گشوده شدن بسیاری از گره های اقتصادی با سنت وقف، عملی است که در این راستا گاه شاهد وقف اموالی با نیات  جالب و جدید هستیم که نشان از تنوع نیات و خیرخواهی های مردم ایران اسلامی است که در گزارش ذیل به چند مورد از این وقف های جالب که در پاییز 93 ، به ثبت رسیده است می پردازیم.

* وقفی برای تقسیم گوشت میان نیازمندان

ورثه مرحوم عبدالله وطن پرست در یک عمل خیر خواهانه از اصل دارایی هایش یک ساعت و نیم آب و یک هکتار و نیم زمین را در ایام محرم وقف بر ختم قرآن به همراه اطعام قاریان قرآن کریم در مناسبت خاص و قربانی کردن و تقسیم گوشت میان فقرا و نیازمندان در روز عید قربان در شهرستان فردوس کرد. ارزش این وقف 250 میلیون ریال برآورد شده است.

*وقف آپارتمان یک میلیارد ریالی در خوی برای بیماران صعب العلاج

یک باب آپارتمان به ارزش یک میلیارد ریال از سوی بانوی خیراندیش خویی با نیت کمک به بیماران صعب العلاج، ایتام و ترویج فرهنگ قرآنی وقف شد.

* وقف منزل مسکونی در مهران برای اسکان زائران عتبات

خانواده مرحوم عباس خان رحیمی، یک باب منزل مسکونی خود در شهرک اسلامیه  شهرستان مهران را با نیت اسکان زوار عتبات عالیات وقف کردند. ارزش ریالی این موقوفه بیش از 500 میلیون ریال برآورد شده است.

* وقف مشارکتی یک آپارتمان سه طبقه در اردستان

عرصه این موقوفه به صورت گروهی توسط وارثین مرحوم علی میرزایی، مرحوم حسین میرزایی و محمود کبریایی وقف شده است و اعیان این موقوفه توسط واقف نیک اندیش عیسی امیرانی وقف شده است.

این موقوفه دارای 140 مترمربع مساحت زمین و 386 مترمربع بنا درسه طبقه است که در طبقه اول آشپزخانه و انبار و در طبقات دوم و سوم سالنهایی بزرگ احداث شده است که با نیت تاسیس دارالقرآن و مجتمع فرهنگی مذهبی وقف شده است.

*  وقف زمین به نیت کمک به دختران صغیرکمتر از8 سال

پری دهقانی و علی یعقوبی بشلی دو تن از خیرین نیک اندیش بابلی، زمینی به متراژ یک هزار و 711 متر مربع در روستای ملا کلای بابل را با نیت حضرت رقیه (س) و کمک به دختران صغیر کمتر از هشت سال وقف کردند. ارزش ریالی این موقوفه 350 میلیون ریال برآورد شده است.

* وقف 50 اصله در خت گردو در شهرستان کوهبنان

حسن محمد حسنی، خیر نیکوکار در اقدامی شایسته و خداپسندانه ملک خود را با نیت انجام مراسم روضه خوانی حضرت سید الشهداء در دهه اول محرم و همچنین مراسم سوگواری حضرت فاطمه الزهراء (س)وقف کرد.

ارزش این باغ شامل 50 اصله درخت گردوی 25 سال سن به همراه سهم آب قنات است، 500 میلیون ریال برآورد شده است.

* وقف زمین در اصفهان برای اسکان همراهان بیمار

محمد جهان‌فر، واقف نیک اندیش اصفهانی، قطعه زمین خود را به ارزش بالغ بر سه میلیارد و 500 میلیون ريال وقف کرد.

این موقوفه با 204 مترمربع مساحت، در مجاورت مرکز درمانی امام موسی کاظم (ع) واقع شده است و با نیت تامین رفاه حال همراهان بیماران بیمارستان مذکور، اسکان موقت آنان و ایجاد درمانگاه وقف شده است.

* وقف آب برای تعزیه داری سید الشهداء (ع) در خراسان رضوی

زهرا هادوی، واقف خیر اندیش یک ساعت و هفده دقیقه آب از چاه عمیق معروف به چاه کلاته باغ سنگی را با نیت عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) وقف کرد.

وقف مذکور واقع در روستای هفت خانه خلیل آباد است و ارزش آن 450 میلیون ریال است.

* وقف باغ پسته برای تامین امنیت مردم

حاج علی اکبر رحیمی، نیکوکار رفسنجانی و از زندانیان سیاسی رژیم طاغوت و پدر شهید غلامرضا رحیمی ۲۱۲ هزارمتر مربع باغ پسته به انضمام بیش از یک دانگ آب را در شهر بیاض (از توابع رفسنجان ) برای درمان بیماران بی‌بضاعت، حفظ امنیت مردم و انجام امور آموزشی، قرآن و ورزشی وقف کرد.

* وقف ستون داخلی یک نشریه در کردستان

عارف رحیمی، مدیر مسئول و صاحب امتیاز هفته نامه سوران، یک ستون از صفحات داخلی هفته نامه را وقف اطلاع رسانی در خصوص وقف و امور خیریه کرد.

* وقف تمام دارایی های یک پیرمرد برای کودکان قاری قرآن

اهدای 3 درخت گردو که تمام دارایی یک پیرمرد بود به عنوان کوچکترین وقف در استان کردستان به ثبت رسید.

بر اساس وقف نامه، گردوهای این3 درخت که تمام دارایی پیرمرد است  باید به  بچه هایی که در مسجد قرآن می خوانند داده شود تا انگیزه ای برای خواندن قرآن داشته باشند .

* وقف زمین به نیت نشر آثار امام (ره)

کرم‌علی رفیع واچکی به همراه همسرش یک‌هزار و 200 مترمربع زمین را با هدف حفظ آثار و اندیشه‌های امام راحل در شهرستان تنکابن وقف کردند.

انتهای پیام

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha