جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۹ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 17, 2024
حجت الاسلام قرائتی

حوزه/ رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: امام حسن عسکری (ع) به ابن بابویه سفارش می‌کند که نسبت به قرآن کریم متعهد باشد، بنابراین حوزه باید بین موضوعات مختلف جامعه و قرآن کریم ارتباط ایجاد کند و قرآن کریم را به روز معنا کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی شب گذشته  در جمع صدها نفر از طلاب و فضلای حوزه که در آیین تجدید بیعت با امام زمان(عج) در مسجد مقدس جمکران گردهم آمده بودند، اظهارداشت: امروز به برکت وجود حوزه های علمیه و مراکز تخصصی صدها طلبه از مرکز تخصصی مهدویت فارغ التحصیل می شوند که می‌توانند پاسخ به شبهات مهدویت را در اوقات فراغت به دیگران ارائه دهند.

وی با بیان اینکه تعطیلات حوزه‌های علمیه باید کم شود، گفت: امروز هزاران سوال در جامعه مطرح است که باید از طریق قرآن پاسخگو باشید، حوزه باید بین موضوعات مختلف جامعه و قرآن کریم ارتباط ایجاد کند.

این مفّسرقرآن کریم با اشاره به سوره آل عمران می افزاید: آیه 101 سوره آل عمران ثابت می‌کند که در طول تاریخ، همواره باید فردی همانند پیامبر گرامی اسلام (ص) باشد تا مسلمانان به قرآن و آن فرد تمسک پیدا کنند و این، دلیل محکمی بر امامت امام زمان (عج) است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: خداوند در سوره قدر می‌فرمایند: «تنزل الملائکه ...»؛ این آیه نشان می‌دهد که شب قدر در هر سال وجود دارد، بنابراین بعد از پیامبر گرامی اسلام (ص) در طول تاریخ باید جانشینی باشد که مشابه آن حضرت باشد تا «تنزل الملائکه» جاری شود.

وی با بیان این که پیامبر گرامی اسلام (ص) به گردن همه ما حق دارد، تصریح کرد: رسول خدا (ص) می‌فرمایند: «مزد ما مودت ذی القربی است»؛ بنابراین همواره باید ذی القربی و فرزندی از رسول خدا (ص) باشد تا ما بتوانیم مزد پیامبر (ص) را به او بدهیم و این موضوع نیز امامت حضرت مهدی (عج) را اثبات می‌کند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور تأکید کرد: شیعه و سنی در کتب خود نقل کرده اند که پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمودند: «من در میان شما دو امانت نفیس و گرانبها می‌گذارم یکی کتاب خدا قرآن و دیگری اهل بیتم را»؛ این حدیث نشان می‌دهد که تا مادامی که قرآن کریم است، باید اهل بیت (ع) هم باشد و اگر حضرت مهدی (عج) نباشد، بین قرآن و عترت جدایی ایجاد می‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: اگر امام زمان (عج) نباشد، بسیاری از وعده‌های خداوند در قرآن کریم محقق نمی‌شود، از جمله خداوند 3 بار در قرآن کریم می‌فرماید: « لِيُظهِرَهُ عَلَى الدّينِ كُلِّهِ »؛ خداوند در قرآن کریم تصریح می‌کند که اسلام، کره زمین را فرا خواهد گرفت در حالی که اگر حضرت مهدی (عج) و نهضت جهانی آن حضرت نباشد، این قول خداوند عملی نمی‌شود.

وی با اشاره به آیات « أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ » و «و العاقبة للمتّقین» گفت: در قرآن کریم آیاتی وجود دارد که تنها با وجود حضرت مهدی (عج) محقق می‌شود و بدون وجود آن حضرت عملی نمی‌شود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور اظهارداشت: انتظار امام زمان (عج) به این معنا نیست که ما صبر کنیم که آن حضرت بیاید، این بدان معناست که ما در زمستان منتظر هوای گرم باشیم ولی در پی فراهم کردن وسایل گرمایشی نباشیم؛ انتظار به معنای بیکار نشستن نیست، بلکه انتظار به معنای حرکت  و آماده‌سازی زمینه‌های ظهور است.

در زمان غیبت از ولایت فقیه حمایت نمائیم

حجت الاسلام و المسلمین  قرائتی بیان داشت: امام زمان (عج) کارهای ما را می‌بینند و اعمال ما هر هفته بر امام عصر (عج) عرضه می‌شود، بنابراین ما باید بر اعمال خود مراقبت داشته باشیم و به مسجد مقدس جمکران عنایت بیشتری کنیم و در زمان غیبت از ولایت فقیه حمایت نمائیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که در مساجد و سخنرانی‌ها می‌توان کوتاه و مفید سخنرانی کرد، اظهار داشت: یکی از دلایل این که برخی مساجد، خلوت هستند این است که امام جماعت و منبری‌های آن مسجد به مدت طولانی سخنرانی می‌کنند، در حالی که باید در برخی منابر بسته به ذائقه مخاطبان باید کوتاه ولی مفید سخن گفت.

خنده را وارد فرهنگ خود کنیم

وی که در شبستان کربلای مسجد مقدس جمکران سخن می گفت، با بیان این که خنده را وارد فرهنگ خود کنیم، تصریح کرد: همان طور که خداوند، انسان‌ها را می‌خنداند و می‌گریاند، طلبه‌ها و منبریان نیز باید بتوانند هم مردم را بخندانند و هم بگریانند، منتهی مردم را با سخنان حکیمانه بخندانند.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور افزود: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: «و اضحک و ابکی»؛ یعنی خنده را مقدم بر گریه آورده است و در قرآن کریم، آنکه اول آمده است نکته دارد، به عنوان مثال خداوند در قران کریم می‌فرماید: « يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُم بِاللَّيْلِ وَالنَّهَارِ سِرًّا وَعَلاَنِيَةً»؛ یعنی انفاق در شب و به صورت پنهانی بهتر از انفاق در روز و آشکار است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان این که سخنرانی‌ها باید بدون مقدمه باشد، گفت: امروز سبک زندگی مردم تغییر کرده است و مقدمه چینی در سخنرانی‌ها ممکن است تعداد مخاطبان را کاهش دهد.

پاسخ به چند شبهه

وی با اشاره به ایام امامت امام عصر (عج) در روز نهم ربیع الاول و پاسخ به چند شبهه مهدویت، بیان کرد: یکی از شبهات در خصوص امام زمان (عج) این است که چگونه یک کودک 5 ساله می‌تواند امام باشد؛ انسان با پیشرفت تکنولوژی توانسته است اطلاعات حجیم یک رایانه را به فلش انتقال دهد، بنابراین خداوند نیز می‌تواند علم امام حسن عسکری (ع) را به کودک 5 ساله انتقال دهد.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور ادامه داد: برخی دانش آموزان از جوان بودن امام زمان (ع) پس از هزار  سال متعجب می‌شوند؛ در بدن یک فرد موی ابرو، مژه و سر وجود دارد؛ موی سر به مرور زمان سفید می‌شود، اما موی مژه و ابرو پس از سالیان دراز همچنان مشکی است و تغییری نمی کند و این یکی از آفرینش‌های خداوند است.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با اشاره به داستان عزیر پیامبر (ع)، عنوان کرد: خداوند پس از صد سال عزیر نبی (ع) را زنده کرد در حالی که غذا و نوشیدنی او پس از صد سال سالم بود؛ امروز امام زمان (ع)، 15 برابر عمر طبیعی یک فرد عمرکرده است، در حالی که خداوند، غذا و نوشیدنی عزیر نبی (ع) را به مدت 5200 برابر زمان طبیعی، سالم نگه داشت.

وی یادآور شد: برخی افراد تصور می‌کنند که همه افراد باید به یکدیگر ظلم کنند تا امام زمان (عج) ظهور کند؛ این بدان معناست که دنیا پر از ظالم شود، در حالی که در روایت آمده است که « دنیا پر از ظلم می‌شود»، بین ظلم و ظالم تفاوت زیادی است؛ یعنی یک نفر و یا یک گروه ممکن است باعث ظلم فراوان در جامعه و جهان شوند نیازی نیست که همه افراد دنیا ظالم باشند و این، نکته بسیار مهمی است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان اینکه طلاب از لحظه لحظه عمر خود باید به نحوی مطلوب استفاده کنند، تصریح کرد: تفسیر نمونه حاصل استفاده آیت‌الله مکارم شیرازی از زمان‌های اضافی و اوقات فراغت است، بنابراین طلبه‌ها وقت خود را هدر ندهند و از فرصت‌ها استفاده کنند.

اقتصاد در جریان باشد

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی تأکید کرد: خداوند در قرآن کریم می‌فرماید که حتی روز جمعه هم مغازه‌ها نباید بسته باشد و اقتصاد باید در جریان باشد؛ در روز جمعه تنها در موقع نماز ظهر جمعه باید مغازه‌ها تعطیل شود.

وی با بیان این که امروز کفایه و مکاسب کافی نیست، گفت: امروز هزاران سوال در جامعه مطرح است که باید از طریق قرآن کریم پاسخگو باشید، بنابراین برای تعطیلات و پاره وقت‌های خود طراحی و برنامه‌ریزی داشته باشید و از اوقات فراغت خود استفاده کنید.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به نامه امام حسن عسکری (ع) به علی بن بابویه، عنوان کرد: علی بن بابویه یکی از علمای بزرگ اسلام است که در قم مدفون است، اوقاف باید مغازه‌های اطراف آرامگاه علی بن بابویه را خریداری کند تا آرامگاه این عالم برجسته در قم مجسم و در جامعه مطرح شود.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: امام حسن عسکری (ع) در نامه خود، علی بن بابویه را به خواندن نماز، دادن زکات، حقوق مالی و دعای به اولاد سفارش می‌کند، همچنین در این نامه حضرت به خواندن نماز شب تأکید می‌کند و می‌فرماید: «کسی که نماز شب را سبک شمارد، از ما خاندان پیامبر(ص) نیست».

لازم به ذکر است در پایان این مراسم طلاب و روحانیون با قرائت میثاق نامه ای با حضرت بقیة الله اعظم (عج) تجدید بیعت کردند.

انتهای پیام   17/313

 

کانال تلگرام خبرگزاری رسمی حوزه

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha