چهارشنبه ۹ خرداد ۱۴۰۳ |۲۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 29, 2024
حجت‌الاسلا قرائتی

حوزه/ همانطور که اگر ما در برگزاری مراسم حج، خود را از نظر مراجع دور کنیم، دچار مشکل می شویم؛ در مراسم اربعین نیز اگر از نظر مراجع تقلید و علما دور شویم، با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین تقی قرائتی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری«حوزه» پیاده روی اربعین حسینی را از بزرگ ترین آیین های اسلامی برشمرد گفت: در اسلام برای برپایی چنین آیین هایی دستوراتی در اختیار داریم و کتابهایی در این عرصه نگاشته شده است.

مدیر موسسه مسجد از جمله بزرگترین آیین های اسلامی را حج عنوان کرد و گفت: یکی از این آیین های بزرگ اسلامی، حج است که درباره آن قوانین و آیین نامه های اسلامی بسیاری از سوی علما و مراجع تقلید مطرح می باشد.

وی با ضرورت توجه نمودن به زیارت امام حسین علیه السلام در اربعین گفت: درباره زیارت امام حسین علیه السلام، ما باید بنشینیم آیین نامه هایی بنویسیم  که بتوانیم این مراسم چند ده میلیونی را به خوبی بهره برداری کنیم. همانطور که اگر ما در برگزاری مراسم حج، خود را از نظر مراجع دور کنیم، دچار مشکل می شویم؛ در مراسم اربعین نیز اگر از نظر علما و مراجع تقلید دور شویم، با مشکلاتی روبرو خواهیم بود.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی ادامه داد: زیارت امام حسین علیه السلام ویژگی هایی دارد که حج ندارد؛ از جمله آن، همراه بودن شور و عاطفه در زیارت امام حسین و توصیه های فراوانی که به مستمر بودن زیارت با هر توان مالی می باشد.

وی با بیان این که این زیارت مزایایی بر حج خانه خدا دارد از این رو باید بسیار توجه کرد و نکات برجسته را تبیین کرد، خاطرنشان کرد: البته در کنار ظرفیت بزرگی که در اربعین حسینی وجود دارد، باید مراقب آسیب ها باشیم تا این مراسم بزرگ دین تحت الشعاع این آسیب ها قرار نگیرد.

مدیر موسسه مسجد خاطرنشان کرد: باید حرکت بزرگ اربعین حسینی را از جنبه درون مذهبی به صورت بین المللی و فرامذهبی قرار دهیم.

وی افزود: در اربعین سیستم پولی حذف شده و عراقی ها خود را ملزم می دانند تا بهترین پذیرایی را از زائران حسینی داشته باشد. این در حالی است که آنها از نظر مالی در دشواری هستند و کشورشان در شرایط نامطلوب قرار دارد. این ایثارو فداکاری مردم عراق در اربعین نیاز به بررسی دارد که چطور می شود، فرهنگ شیعی در این مسیر قرار گرفته که در بدترین شرایط اقتصادی، بهترین پذیرایی را دارند.

انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha