پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
تصاویر/سومین نشست گروه های تبلیغ نوین

حوزه/ رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور بر لزوم ورود هوشمندانه حوزویان به تبلیغ در فضای مجازی با توجه به اهمیت و مخاطبان بسیار آن ، تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، دکتر ابوالحسن فیروزآبادی، پیش از ظهر امروز طی سخنانی در سومین همایش مبلغان نوین که در سالن همایش غدیر دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد، با بیان این که امروزه فضای مجازی موازی با فضای واقعی است و گستره و تاثیر بس عجیبی پیدا کرده است، اظهار داشت: گرچه فضای مجازی دارای عرصه ها و ابعاد گوناگونی است اما در زمینه فعالیت های علمی و فرهنگی با توجه به ظرفیت عظیم حوزه های علمیه ، بستر برای کار و تلاش فراهم می باشد.

وی با اشاره به این که اساساً در فضای مجازی ارتباط انسان‌ها با فضای عادی متفاوت است، گفت: فضای مجازی فضای غیر حضوری است که فرد می‌تواند در هر زمان و مکانی با فردی در هر زمان و هر مکان دیگری ارتباط داشته باشد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی همچنین با بیان این که ویژگی دیگر فضای مجازی ناظر به اطلاعات فشرده و انبوه موجود در آن است، افزود: در این فضا نوع ارتباط و نوع ادراک متفاوت است، چه آن که انسان با استفاده از این ابزار بیش از حد بصری شده و چیزهایی را مشاهده میکند که بشر گذشته در طول زندگی خود نمی‌دیده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از 64 درصد مردم جزو پیام رسان‌ها هستند که از محیط اطراف خود قطع ارتباط کرده وبا یک پنجره وارد فضای مجازی شده و مفاهیمی را منتقل می‌کنند، ابراز داشت: هم اکنون حدود 7 میلیارد تلفن همراه وهمچنین 5/2 میلیارد دستگاه رایانه در کل دنیا وجود دارد و لذا انسانی وجود ندارد که در شهر زندگی کند و از داشتن تلفن همراه یا دستگاه رایانه بی بهره باشد.

فیروزآبادی خاطرنشان کرد: بی شک مذهب باید به این حوزه گسترده و اثرگذار ورود کند و باید این بستر با زمینه مذهبی همراه شود و ما باید کوتاهی های خود در ورود هوشمندانه به این عرصه های نوین را جبران کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت و حساسیت کار شبکه های اجتماعی گفت: در حال حاضر بنا بر آمار، بیش از 90 درصد پیام رسان‌ها در شبکه‌های مجازی در ایران محتوای سرگرمی دارند.

وی با بیان این که این گروه‌ها به صورت دینامیکی شکل می‌گیرند، افزود: این گروه‌ها دائم در حال بزرگ شدن و عضو گیری هستند و ما در حال حاضر گروه‌های تا 2 میلیون عضو را در ایران داریم اما متاسفانه مذهب و نیروهای مذهبی در این عرصه چندان ورود پیدا نکرده اند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی کشور همچنین با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فضای مجازی تصریح کرد: باید  در این زمینه باید بیش از پیش فعال باشیم و مطالبات رهبر معظم انقلاب را عملی کنیم .

وی با بیان این که در فضای دینی با استفاده از این ابزار می‌توانیم تجارب دینی متفاوتی را انتقال دهیم، افزود: استفاده از دین در فضای مجازی یک بار به صورت «مذهب به شکل آنلاین» هست که به مردم اطلاعاتی در حوزه دین داده می‌شود و دیگری «مذهب آنلاین» است که افراد فرصت را برای تعامل دینی پیدا می‌کنند.

فیروز آبادی همچنین با اشاره به این که امروز در جهان کلیساهای مجازی وجود دارد که از همه ویژگی‌های یک کلیسا واقعی برخوردار هستند، یادآور شد: ما هم باید در این عرصه حضور فناورانه داشته باشیم و به تبلیغ دین با محتوای جذاب و مناسب دینی بپردازیم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه با عقاید متفاوت افراطی گری و تساهل گری همزمان در دنیای امروز روبرو هستیم، گفت: این شبکه‌های اجتماعی باید ابزاری برای مبارزه با این عقاید باطل و گمراه کننده باشد.

وی با بیان این که پس از شرکت‌های آمریکایی، شرکت‌های چینی بیشترین حضور را در شبکه‌های مجازی دارند، ابراز داشت: یک و نیم میلیارد نفر در شبکه اجتماعی فیس بوک حضور دارند و  این شبکه مجازی در 126 کشور جایگاه اول را دارد اما این ابزار در جاده دیگران دارد رشد می‌کند و محتواهایی شکل می‌گیرد که مطابق با پیام های دینی ما نیست.

فیروزآبادی از 21 میلیون نصب تلگرام در کشور خبرداد و افزود: ایرانی‌ها  18 میلیون بار واتس  آپ را نصب کرده‌اند، کاربرهای فعال این شبکه‌ها با میزان نصب آن متفاوت است به طوری که برآورد شده حدود 15 میلیون نفر کاربر تلگرام در کشور وجود دارد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی کشوربا اشاره به اینکه در اینستاگرام آمار 2 و نیم میلیون آنلاین را همزمان داریم، اظهار داشت: افراد در روزهای  پنجشنبه و جمعه بیشترین حضور را دارند که این نشان می‌دهد که جنبه سرگرمی این ابزار پیشی گرفته است.

وی با بیان این که هم اکنون در کشور 18 میلیون نفر کاربر بازی‌های رایانه ای داریم ، گفت: 60 درصد این افراد پسر و 85 درصد مجرد هستند که  میانگین سن این افراد هم 16 سال است، همچنین باید توجه داشت که 90 درصد این بازی‌ها خارجی هستند.

فیروزآبادی با ارائه آماری از اینکه بازار بازی‌های کامپیوتری 76 میلیارد دلار می باشد، افزود: در آمد آمریکا از این محل دو برابر درآمد هالیوود است و کشور ما در حوزه بازی‌ها از این حیث رتبه 49 را دارد که می بایست در این زمینه حرکتی صورت بگیرد، البته حرکت‌های خوبی هم صورت گرفته اما به این دلیل که از حقوق مولفان دفاع نمی‌شود نمی‌تواند چندان مؤثر واقع شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha