پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۸ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 16, 2024
یازدهمین نمایشگاه کتاب استان قم

حوزه/ نویسنده دینی با اشاره به تولیدات فاخر علمی حوزه بر لزوم استفاده از محتوای علمی کتب حوزوی در عرصه تبلیغ بصری و علمی تاکید کرد.

حجت الاسلام محمد مسلم حکیمی از نویسندگان حوزوی در حاشیه برپایی نمایشگاه یازدهم کتاب استان قم، گفت: نمایشگاه کتاب فرصتی است که در تمام دنیا برای ارایه آخرین دستاوردهای علمی و فکری نهادهای علمی و فنی و تخصصی و پژوهشی در یک جامعه برگزار می شود.

وی افزود: در همین راستا به خصوص پس از انقلاب اسلامی زمینه برگزاری نمایشگاه های تخصصی در کشور ایجاد شد و علاوه بر نمایشگاه کتاب تهران که هر ساله برگزار می شود و بزرگترین رویداد فرهنگی در حوزه کتاب در کشور است نمایشگاه های تخصصی نیز ایجاد شد.

وی اظهارکرد: این نمایشگاه های تخصصی زمینه رشد و نموموسسات تخصصی در کشور را با ارایه آخرین دستاوردهای این موسسات ایجاد کرده است.

این محقق حوزوی گفت: قم به عنوان بزرگترین مرکز نشر دینی در کشور پس از انقلاب اسلامی تولیدات فاخری را به بازار نشر کشور عرضه کرده است و بسیاری از تولیدات و دینی و فرهنگی که در کشور ایجاد شده است به واسطه تلاش موسسات حوزوی و هنرمندان حوزوی بوده است.

وی اظهارکرد: در قم بیش از دویست موسسه حوزوی مشغول به فعالیت است که عامل مبقیه این موسسات، ثمرات علمی و خروجی تخصصی و محتوایی است که این موسسات تولید می کنند.

حجت الاسلام حکیمی گفت: در این زمینه با یک حساب ساده و معمولی و با توجه به آمار کتاب سال حوزه و جشنواره های شیخ طوسی و... می توان نتیجه گرفت که هر ساله هزاران کتاب و مقاله علمی در رشته هایی چون حدیث و قرآن و اخلاق و فلسفه و تاریخ و سبک زندگی و مسایل اجتماعی و.... نوشته می شود.

وی اظهار کرد: در همین نمایشگاه کتاب نیز موسسات حوزوی هزاران کتاب را به نمایشگاه آورده اند و عرضه می کنند ولی نکته قابل توجه این است که بدانیم تا چه این کتب، در سبد فرهنگی خانواده های ایرانی جای خود را پیدا کرده است.

این نویسنده گفت: امروزه آثار فاخری که در بدنه حوزه تولید می شود به نسبت بسیاری از کتبی که در حال حاضر در کشور منتشر می شود متقن تر، علمی تر، کاربردی تر و ضروری تر است ولی اینکه تا چه این کتاب ها در جامعه موثر بوده است مساله دیگری است.

وی اظهار کرد: یکی از علمای بزرگ حوزه چندی پیش سخن حکیمانه ای فرمودند و اظهار کردند که کتب حوزوی نباید در پشت دیواره های قم و مدارس علمیه و قفسه های کتابخانه های قم بماند و باید به صحنه زندگی مردم وارد شود ولی این ورود قطعا نیازمند هوشمندی خاصی است که باید نسبت به آن توجه داشت.

این نویسنده حوزوی اظهار کرد: غرب، به واسطه سرانه مطالعه بالایی که در میان مردم خود دارد، بیشترین تاثیرات  را در این عرصه شاهده بوده است و کتاب ها نقش مهمی در زندگی مردم دارند، ولی در ایران این مساله چندان به چشم نمی خورد.

وی گفت: حال که سرانه مطالعه در ایران است باید با روش هایی که واقعا تاثیرگذاری خود را در این زمینه به اثبات رسانده اند، محتوای کتب را در زندگی مردم جاری کنیم.

حجت الاسلام حکیمی خاطرنشان کرد: کتاب های ما باید در قالب های روز به جامعه تزریق شود؛ قالب هایی چون شعر و کتاب کودک، رمان، فیلم، سریال، تئاترهای دانش آموزی، انیمیشن، محتوای تبلیغی، منابر و... که هر کدام می تواند با استفاده از خروجی های بروز حوزه، در سطح جامعه به تاثیرگذاری خود ادامه دهد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha