سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت، در درس اخلاق مدارس علمیه شهرستان بابل

حوزه/ استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علم، اراده و آگاهی، با معرفت حاصل می شود و بدون معرفت و علم، عبودیت حاصل نمی شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از بابل، حجت الاسلام والمسلمین علی بهجت، در درس اخلاق مدارس علمیه شهرستان بابل  به تدبر در خلقت انسان  اشاره کرد و گفت: تدبر در خلقت ، باب ها را مفتوح می کند (وما خلقت الجن والإنس إلا ليعبدون)، خلقت آسمان ها و تمام کهکشان ها (خلقت لاجلک) همه برای انسان آفریده شده اند.

فرزند آیت الله العظمی بهجت(ره) با طرح سئوالی مبنی بر این که انسان برای چه آفریده شده است؟، ادامه داد: انسان گل سرسبد همه موجودات است (خلق لکم  همه اینها را برای شما آفریدیم)، لذا براساس نص صریح قرآن، برای عبادت آفریده شده است( لیعبدوا)، اما آیا عبودیت بدون معرفت حاصل می شود؟ عمل انسان اگر معرفتی نباشد، نیتی نیست، اعمال بدون نیت عملی مجهول است و کسی اجری برای عملی که نیت صرفش نشده، نمی پردازد.

وی اضافه کرد: موقعی عمل ممدوح یا مذموم است که اراده و آگاهی انتخاب در آن باشد، لذا برای عمل ناآگاهانه و غیر هدفمند، مزد و  ثمره ای قائل نمی شوند، بنابراین عبودیت باید با آگاهی، اراده و نیت باشد.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: علم، اراده و آگاهی، با معرفت حاصل می شود و بدون معرفت و علم، عبودیت حاصل نمی شود.

حجت الاسلام والمسلمین بهجت خطاب به طلاب گفت: اگر می خواهید به مراتب بالای علمی و معرفتی دست یابید، فقط درس خواندن ملاک نیست، بلکه باید سیر الی الله، مراقبت نفس و علم و عمل با هم توام باشد.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha