یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
آیت الله محمد جواد فاضل

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) تصریح کرد: از جمله شاخصه های مهم کاندیدای اصلح برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برخورداری از روحیه و آرمان انقلابی و نیز رعایت اخلاق اسلامی در تبلیغات انتخاباتی است.

آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»، با اشاره به این که در آستانه انتخابات مهم و سرنوشت ساز هفتم اسفندماه قرار داریم، اظهار داشت: با توجه به این که در نظام جمهوری اسلامی ایران قرار داریم روشن است که باید جوهر انتخابات در این نظام با حقیقت انتخابات در سایر کشور ها فرق و تمایز روشنی داشته باشد که اولین و مهم ترین آن ناظر به بحث اخلاق انتخاباتی است به این معنی که هر فردی که خود را در معرض رای مردم قرار می دهد، حقیقتاً به قصد خدمت به اسلام و دین به میدان آمده باشد.

وی افزود: این مساله به ویژه در دوره های گذشته به خصوص در اوایل انقلاب برای جامعه ما مشهود بود ولی متاسفانه در دوره های بعد یک مقدار کمرنگ شده است.

کاندیداها به قصد خدمت به دین و مردم وارد گود شوند

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین گفت: کاندیداهای محترم در این خصوص لازم است که  ابتدائاً بین خود و خدای خویش متوجه باشند که به قصد خدمت به دین و مردم و انجام مسئولیت الهی به میدان آمده اند یا خیر؛ بی شک اگر این نکته رعایت شود بسیاری از اموری که در قالب اخلاق انتخاباتی مورد توجه است، لاجرم تحقق می یابد.

وی اضافه کرد: از جمله این که یک کاندیدا در جامعه اسلامی باید مراقب باشد که وعده کذب و غیر عملی و خلاف واقع به مردم ندهد و آن چه می خواهد انجام دهد ببیند که آیا شرایط کشور و توان او این اجازه را به او می دهد و این که اساساً تا چه حد توان انجام آن را دارد.

وعده های کذب و غیرعملی به مردم ندهید

آیت الله فاضل داد: متاسفانه گاه دیده می شود که برخی کاندیداها به مردم وعده تحول در فلان استان و یا حتی منطقه ای را می دهند که امر بسیار کلان است و چه بسا اصلاً عملی هم نباشد که باید جلوه دادن این وعده و وعیدهای غیرواقعی به مردم را گرفت.

وی با تاکید بر لزوم توجه ویژه همه کاندیداها به مقوله اخلاق انتخاباتی تاکید کرد: اگر کسی برای انجام تکلیف الهی به میدان می آید ، طبعاً رقبای خود را مورد اتهام و تهمت قرار نمی دهد و حاضر نیست که رقبای خود را به هر قیمتی از صحنه خارج کند ، به طوری که حتی اگر در طول رقابت ببیند که برخی رقبا توانایی بیشتر و برنامه ای بهتری نسبت به او دارد صحنه را به نفع آن ها ترک می کند.

وی یادآور شد: اساساً یکی از آموزه های بسیار مهمی که در اسلام است و عقل نیز به آن تاکید می کند این است که با وجود فردی که قوی تر ، صالح تر و بابرنامه بهتر است و تجربه و بصیرت بیشتری هم دارد، باید میدان کار و مسئولیت در اختیار او قرار گیرد.

تهمت زدن و بداخلاقی ممنوع!

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) همچنین افزود: از سویی فردی که برای خدا به میدان می آید ، به هیچ وجه به دنبال خارج کردن رقبای خود آن هم با تهمت زدن و روش های غیراخلاقی نیست و همان طور که عرض شد اگر دید کسانی بهتر از خود او هستند میدان را در اختیار آنها قرار می دهد

وی گفت: نکته بعدی هم این است که اخلاق انتخاباتی اقتضا می کند که کاندیداها، مسئولیت نمایندگی مجلس را به عنوان شغل نگاه نکنند و آن را به عنوان یک شغل ظاهری دنیوی و مادی که حالا بخواهند از این طریق، تمکن یا امکاناتی برای خود به دست آورند، به حساب نمی آورند.

نمایندگی مجلس، پلی برای رسیدن به امکانات مادی نیست

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین بیان داشت: در واقع نباید نماینده مجلس این مسئولیت مهم و کلیدی را پلی برای رسیدن به امکانات ویژه برای زندگی شخصی خود قرار دهد، بلکه کسی که نماینده مجلس است باید تمام وقت خود را صرف خدمت به مردم کند و از این رهگذر به دنبال مزایای ظاهری و امکانات شغلی نباشد.

مردمی بودن در عمل و نه شعار و ژست!

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر هم این است که کاندیدای اصلح شخصیتی است که واقعاً و به دور از شعارها و ژست ها، مردمی است و با توده های مردم همیشه ارتباط داشته و دارد و این طور نیست که فقط به هنگام انتخاب شدن مردم او را ببینند و با آن ها ارتباط گرم داشته باشد، بلکه چنین فردی ارتباط مستمر و دایمی با توده های مردم دارد و مردم نیز احساس می کنند که به وسیله او نیازها و احتیاجات مشروع و قانونی خود را می توانند برآورده کنند.

آیت الله فاضل لنکرانی همچنین ابزار داشت: از سوی دیگر مردم ما نیز باید توجه کافی داشته باشند کسانی را انتخاب کنند که موجب غنای مجلس و مایه اعتبار برای خانه ملت شوند؛ البته مجلس یک اعتبار ذاتی دارد اما کسانی که شان مجلس را رعایت نکنند طبعاً به آن ضربه می زنند.

مردم شخصیت های دلسوز و وجیه را انتخاب کنند

وی افزود: به ویژه این که در شرایط امروز کشورهای مختلف دنیا روی مذاکرات و مباحث صورت گرفته در مجلس شورای اسلامی و حرف های نمایندگان خیلی توجه دارند و لذا این امر می طلبد کسانی در مجلس حضور داشته باشند که بتوانند شان مجلس را در جامعه بین الملل به خوبی حفظ کنند چه آن که هم مردم و هم نخبگان انتظار دارند که چنین افرادی در مجلس حاضر باشند.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم همچنین گفت: یکی دیگر از نکات بسیار مهم هم این است که مردم نمایندگانی را برگزینند که دلسوز حقیقی نظام و انقلاب باشند و به دنبال تحقق آرمان های امام راحل و منویات مقام معظم رهبری باشند؛ در اینجا توجه به این مطلب ضروری است که در عین این که نماینده استقلال دارد و شأنش همچون قاضی است اما به عقیده بنده باید آن چه مصلحت مردم و نظام و دین است ابراز کند و به خصوص این که آرمان های اصلی امام و انقلاب را دنبال می کند.

تاکید بر آرمان های انقلابی ؛ راه مأیوس کردن دشمن

وی اضافه کرد: توجه به این نکته از این حیث مهم و ضروری است تا دشمن احساس نکندکه در مجلس توسط برخی نمایندگان شعارهای اصلی انقلاب و نظام کمرنگ شده است، بلکه دشمنان باید بدانند هر روز که می گذرد، نمایندگان مردم در مجلس بر شعارهای اصلی انقلاب تاکید بیشتری دارند و به دنبال تحقق آرمان ها و اهداف و خواسته های نظام و انقلاب و منویات رهبری معظم هستند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همچنین در خاتمه بیان داشت: به هر حال عموم مردم و روحانیت از کاندیداها و احزاب و حامیان آن ها می خواهند که در فعالیت های انتخاباتی رعایت موازین دینی و اخلاقی را کرده و خدای ناکرده از چارچوب های عقلانی، اخلاقی و شرعی خارج نشوند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha