شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله فاضل

حوزه/ مرحوم والد همچون آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی (رحمةالله علیهما) قائل به وحدت بین مسلمین بودند، ولی می گفتند "تنزل از واقعیت شهادت، به شیعه ضربه می زند و کوتاه آمدن از حقایق، شیعه را از بین خواهد برد"

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از دامغان، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی، شب گذشته در مجمع علماء و روحانیون شهرستان دامغان، در مدرسه علمیه امام صادق(ع) این شهرستان با اشاره به مقام و منزلت حضرت فاطمه(س)، به روایتی که جابر بن یزید جعفی از امام صادق علیه السلام نقل کرده اشاره کرد و افزود: جابر از امام صادق(ع) سؤال کرد چرا به حضرت فاطمه(س)، زهراء گفته می شود؟ حضرت فرمودند "چون خداوند عزوجل حضرت فاطمه(س) را از نور عظمت خودش خلق کرد، پس به واسطه آن آسمان ها و زمین نورانی شد و همه ملائکه در مقابل ایشان به سجده افتادند".

*جایگاه ذاتی حضرت زهرا(س)

عضو جامعه مدرسین حوزه تصریح کرد: ملائکه بدون امر خداوند در مقابل حضرت فاطمه (س) سجده کردند، در حالی که با امر خدای متعال در مقابل آدم سجده کردند، این امر نشان دهنده عظمت صدیقه طاهره(س) است. لذا تکریم حضرت زهراء(س) نه  فقط از باب بنت الرسول(ص) یا زوجة امیرالمؤمنین(ع) است، بلکه ذاتی خود ایشان است.

* آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)؛ احیاگر فاطمیه

وی، آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) را احیاگر فاطمیه خواند و خاطرنشان کرد: یکی از کارهای مرحوم والد ما آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره)، توصیه اکید به بزرگان، روحانیت و مردم بود که باید خیلی به فاطمیه بهاء بدهیم.

وی ادامه داد: مرحوم والد در 5 سال آخر عمرشان هرسال پیام محکمی صادر می کردند و پیگیری می فرمودند تا این پیام در اختیار علمای بلاد، مسئولین و رسانه های جمعی قرار بگیرد و فقط در خصوص همین پیام ایام فاطمیه(س) پیگیری داشتند و در خصوص پیام های دیگرشان پیگیری نمی کردند. علت این امر این بود که می خواستند اصل امامت زنده باشد.

* کوتاه آمدن از حقایق، شیعه را از بین می برد

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: مرحوم والد همچون آیت الله العظمی بروجردی و امام خمینی (رحمةالله علیهما) قائل به وحدت بین مسلمین بودند، ولی می فرمودند "تنزل از واقعیت شهادت، به شیعه ضربه می زند و کوتاه آمدن از حقایق، شیعه را از بین خواهد برد"

آیت الله فاضل لنکرانی تاکیدکرد: اگر بخواهیم شیعه واقعیت خودش را برای نسل های آینده نگه دارد، البته که باید بخواهیم و موظفیم که به این مهم هستیم، تنها راه آن این است که باید معرفت وآگاهی ما نسبت به حضرت زهراء(س) بیشتر باشد.

*نظر متفکران روسی درباره ولایت فقیه

آیت الله فاضل لنکرانی در بخش دیگری از سخنان خود ولایت فقیه را نعمتی الهی برای ملت ایران خواند و گفت: دو سه هفته پیش حدود 8 نفر از متفکران بزرگ از پژوهشکده های روسیه که اتاق فکر حکومت روسیه هستند به بنده گفتند "ما حکومت های موجود دنیا را بررسی کردیم، حکومت ولایت فقیه را موفق ترین حکومت دیدیم"؛ این حرف افرادی است که مسلمان نیستند و با دید علمی و اجرایی دقیق این مسئله را بررسی کرده اند.

*ما درس می خوانیم که از اسلام دفاع کنیم

وی با تاکید بر این که باید از ولایت فقیه حفاظت وحمایت کنیم، تصریح کرد: ما همواره باید رصد کنیم که اسلام و اهداف امام پیاده می شود یا خیر، ما درس می خوانیم که از اسلام دفاع کنیم، بنابراین اگر در مجلس نماینده ای خلاف اسلام حرف بزند، روحانیت باید جلوی او بایستد و نباید اجازه دهیم حرفی که بوی ضدیت با اسلام دارد، مطرح شود».

*انقلاب به روحانیت نیاز دارد

عضو جامعه مدرسین حوزه با اشاره به این که انقلاب ما امروز بیش از گذشته به روحانیت نیازمند است، ابراز داشت: روحانیت باید خود را برای استمرار انقلاب بیش از گذشته آماده کند. لذا باید کار علمی بیشتری انجام دهیم با چشمانی بیدار و بصیرت کامل (نه شعاری)انقلاب را رصد کنیم.

*ضرورت تقویت و توسعه حوزه های شهرستان ها

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه با تاکید بر ضرورت تقویت حوزه های علمیه شهرستان ها، گفت: باید با تقویت برنامه ها، حوزه های شهرستان ها با تربیت طلاب فاضل، علماء بزرگی همچون آیت الله آقا میرزا ترابی را تحویل جامعه دهند.

رئیس مرکزفقهی ائمه اطهار(ع) توسعه حوزه های علمیه را امری ضروری خواند و تصریح کرد: هرچه حوزه ها گسترش یابند، اسلام، شیعه و انقلاب اسلامی قوی تر می شود، بنابراین باید به این مهم توجه ویژه ای شود.

*همدلی علما و روحانیون

وی، علما را پناهگاه و مورد اعتماد مردم دانست و بر ضرورت تقویت همدلی بیش از پیش در حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: اتحاد و همدلی بین علماء سبب می شود مردم تدینشان قوی تر شود.

آیت الله فاضل لنکرانی در ادامه به رسالت های طلبگی اشاره کرد و گفت: در امالی شیخ طوسی آمده که پیامبر(ص) به ابوذر فرمود "ای اباذر کسی که به او علمی عطاء شود که موجب خشیت او نشود، علمی است که نافع نیست".

وی با تاکید بر این که علم باید همراه با تهذیب و خشیت الهی باشد، خطاب به روحانیون حاضر در جلسه یادآور شد: راهی که در آن هستیم راه بزرگی است، کتاب جهاد نفس وسائل الشیعه را بخوانید و مباحثه کنید. در روایت حقوقیه امام سجاد(ع) آمده که "حق نفس این است که در اطاعت خدا آن را بکار بگیری".

*حوزویان مردمی باشند

عضو جامعه مدرسن حوزه، تفقه در دین و تبلیغ آموزهای دینی و معارف اهل بیت(ع) را از وظایف اصلی طلاب و روحانیون برشمرد و افزود: حوزویان باید مردمی باشند و خدمت به مردم را در اولویت قرار دهند.

*ابراز خرسندی آیت الله العظمی فاضل(ره) از اتحاد علمای دامغان

آیت الله ترابی، مسئول حوزه علمیه شهرستان دامغان نیز در این نشست ضمن خوش آمد گویی به آیت الله فاضل لنکرانی، به ذکر ویژگی های دامغان و علمای این شهرستان پرداخت.

وی با نقل خاطره ای از مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی (ره)، گفت: ایشان سال ها قبل که به دامغان آمده بودند، از هماهنگی و اتحاد بین علماء و طلاب شهرستان دامغان بسیار خوشحال شده و این مطلب را در جاهای مختلف مثال زده و زبانزد ایشان بود.

حجت الاسلام والمسلمین صدر اللهی، از فضلای دامغان نیز در رابطه با خصوصیات مردم این شهر همچون تدین، دلاوری، رشادت، ظلم ستیزی، طلبه پروری، علمای ولایی و بدون حاشیه، ریشه دار بودن و مذهبی بودن آنان نکاتی را بیان کرد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha