پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ |۱۷ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 28, 2024
 شیخ جواد فاضل لنکرانی

حوزه/ رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار خالی شدن شهرها و روستاها از علما را یکی از مشکلات امروزی کشور دانست و گفت: امروز یکی از آسیب‌های روحانیت در شهرها این است که آرام آرام هر استانی از وزنه‌های علمی که در گذشته در آن استان بوده خالی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی دوشنبه شب در نشست طلاب و فضلای استان گلستان  مقیم حوزه علمیه قم که در سالن همایش پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزارشد، با بیان اینکه باید نسبت به تبیین شخصیت فاطمه زهرا(س) تلاش کنیم، گفت: آگاهی‌ها و معرفت ما نسبت به حضرت زهرا(س) کم است و باید اقرار کنیم با این همه تعابیر، منابع و اهتمامی که از جانب خداوند نسبت به حضرت زهرا(س) وجود دارد و تکریمی که رسول اکرم(ص) نسبت به این بانو دارند، آن حضرت را به خوبی نمی‌شناسیم و واقعاً یک بحث اجتهادی و قوی برای بررسی روایاتی که پیرامون این شخصیت وارد شده لازم است.

وی با بیان اینکه باید جمع‌بندی کاملی نسبت به روایات در مورد حضرت زهرا(س) صورت گیرد، تصریح کرد: جای چنین کاری در جامعه ما خالی است و گاهی اوقات به برخی روایات در مورد حضرت برخورد می‌کنیم که هرچه درنگ می‌کنیم معنای آنها را درک نمی‌کنیم.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: درک حضرت فاطمه زهرا(س) نیاز به کار علمی و تحقیقاتی دارد و باید سطح آگاهی خود را نسبت به آن حضرت افزایش دهیم و جامعه را نیز نسبت به این شخصیت بیشتر آگاه کنیم.

وی با بیان اینکه اگر بتوانیم حقیقت شخصیت حضرت زهرا(س) را تا اندازه‌ای که قدرت فهم آن را داریم به جامعه منتقل کنیم هم شیعه و هم سنی نسبت به این بانو خضوع کامل خواهند کرد، افزود: با افزایش شناخت نسبت به حضرت زهرا(س) مطمئناً آن حضرت محور وحدت و تحکیم اخوت بین شیعیان و اهل سنت خواهد شد و اگر تنها به جنبه مظلومیت حضرت اکتفا کنیم از ابعاد دیگر آن حضرت غافل شویم خسارت بزرگی بر همه جامعه مسلمین وارد خواهد شد.

آیت الله فاضل لنکرانی با اشاره به اینکه با توجه به آیات قرآن و روایات، اگر علم موجب خشیت و بکا از خداوند نباشد علمی لاینفع است، گفت: علم اگر بخواهد نافع باشد باید انسان را به مرتبه خشیت الهی برساند.

وی بیان کرد: علم اگر بخواهد علم الهی و نور الهی در دل انسان باشد باید انسان را به خشیت الهی منتهی کند وگرنه افراد بسیاری را داریم که عالم هستند اما هیچ خشیتی در آنها وجود ندارد.

استاد حوزه با اشاره به اینکه بسیاری از علوم نافع به حال بشری است ولی علم باید حتماً موجب خشیت الهی شود، گفت: ادعا نمی‌کنیم که تنها علوم حوزوی چنین نتیجه‌ای دارد بلکه هر علمی که متوجه خدا شود علم نافع می‌شود.

وی خالی شدن شهرها و روستاها از علما را یکی از مشکلات امروزی کشور دانست و گفت: امروز یکی از آسیب‌های روحانیت در شهرها این است که آرام و آرام هر استانی از وزنه‌های علمی که در گذشته در آن استان بوده خالی می‌شود.

به قطب‌های علمی و معنی نیاز داریم

آیت الله فاضل لنکرانی ابراز داشت: برای خالی شدن شهرها از قطب‌های علمی و معنی نیاز داریم که برنامه‌ریزی‌های منسجمی صورت گیرد و البته این‌گونه برنامه‌ها به مدت زمان نیاز دارد تا بتوان پس از مدتی در هر شهری چندین مجتهد داشته باشیم.

وی با بیان اینکه باید هویت اصلی روحانیت که محوریت علمی و دینی برای مردم است را حفظ کنیم، عنوان کرد: تا کسی از لحاظ دینی و تقوایی به مراتب بالا نرسد محور نخواهد شد و داشتن حافظه قوی و حفظ بودن علوم مختلف نمی‌تواند انسان را به محوریت برساند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار با اشاره به اینکه امروز روز حضور جدی روحانیت در صحنه است و انتظاراتی که امروز مردم از روحانی دارند فراتر از گذشته است، گفت: مردم انتظار دارند که روحانیون ضرورت‌های روز را در بخش‌های مختلف درک کنند و به مقتضای حال آنها موضع دین را دقیق برای جامعه مطرح کنند.

مبلغ و روحانی باید مخاطب شناسی کند

وی بیان کرد: مردم انتظار دارند،‌اگر روحانی بر بالای منبر است به خواندن حدیث اکتفا نکند، بلکه مخاطب شناسی کند و در جمع دانشجویان، مردم عادی و برای هر کدام از اقشار جامعه به مقتضای حال آنها صحبت کند و شرط رسیدن به این مرحله این است که نسبت به اقشار مختلف جامعه آگاهی داشته باشد و جریان‌های مختلف جامعه را رصد کند.

آیت الله فاضل لنکرانی با بیان اینکه روحانیون برای حفظ نظام اسلامی که از درون حوزه جوشید و 37 سال است استقرار پیدا کرده است دارای تکلیف است، گفت: در کنار مشکلات این نظام، این انقلاب آثار بسیاری را به همراه داشته است که مشکلات در برابر این آثار بسیار کم هستند.

وی با اشاره به اینکه مهم‌ترین دستاورد انقلاب معرفی مکتب اهل بیت(ع) به دنیا است، تصریح کرد: امروز مکتب اهل بیت(ع) به عنوان یک مکتب منطبق بر استدلال، عقلانیت و جامعیت به جهان معرفی شده است.

استاد حوزه اذعان داشت: اساس نظام، مبتنی بر ایده و اندیشه‌ای است که سعادت بشر و حقوق تمام اقشار جامعه را تأمین می‌کند و اجازه به تضییع حق کسی را نمی‌دهد و ما دائماً باید ببینیم، چه چیزی موجب تقویت نظام است، آن را مطرح و مراقبت کنیم که چه چیزی به نظام آسیب می‌رساند.

افتادن در دام جناح‌ها و گروه‌ها  بزرگ‌ترین آفت است

وی با بیان اینکه امروز روحانیت در برابر نظام یک وظیفه اساسی دارد و ضعف علمی، تقوایی و بینش از عواملی است که موجب می‌شود روحانیت به وظیفه خود عمل نکند گفت:افتادن در دام جناح‌ها و گروه‌ها و تقسیم‌بندی یکی از بزرگ‌ترین آفت‌های روحانیت است.

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: تمام روحانیون تحت یک نام و به عنوان حزب الله هستند و نباید اجازه دهیم که گروه‌ها و جناح‌های مختلف بخواهند این نام را به نفع خودشان مصادره کنند.

روحانیت زیر چتر ولایت‌فقیه است

وی تصریح کرد: همه روحانیت زیر چتر ولایت‌فقیه است و گفتن کلمه استاد ولایی و استاد غیر ولایی نشان می‌دهد که نمی‌دانند که چه می‌گویند.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) ادامه داد: ما دو گروه انقلابی و ضد انقلاب در کشور داریم و اکثر جامعه ما در گروه اول هستند و اگر کسی انقلابی شد، ولایی نیز هست و ما نباید در انقلابی‌ها این تفکیک‌ها را انجام دهیم.

وی با بیان اینکه روحانیون متکفل بیان دین و مسائلی دینی و معرفتی مردم هستند، گفت: این‌گونه تفکیک‌ها موجب می‌شود که مردم نسبت به روحانیت متزلزل شوند و باید بدانیم که رسانه‌های بیگانه به دنبال تفکیک روحانیت و بیان این جمله است که روحانیت در انتخابات شکست خورده و یا پیروز شده است.

روحانیت فوق گروه‌بندی‌ها و جناح‌بازی‌ها

آیت الله فاضل لنکرانی بیان کرد: روحانیت فوق گروه‌بندی‌ها و جناح‌بازی‌ها است و باید نگهبان انقلاب و نظام باشد.

انتهای پیام/313/30

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha