جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
آیت الله میلانی

حوزه/ استاد حوزه داستان فدک را مهری گران بر پیشانی تاریخ دانست که هیچ کس نمی تواند مسببان آن را توجیه کند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، آیت الله سید علی میلانی در اختتامیه همایش «امامت از منظر حضرت فاطمه زهرا(س) » که در بنیاد فرهنگی امامت در قم برگزارشد گفت: امامت به معنی جانشینی پیامبر اکرم (ص)است؛ از نظر شیعیان خلیفه رسول الله دارای جمیع کمالات و صفات پیامبر اکرم(ص) است.

وی افزود: عصمت، علم، ولایت و سایر کمالات، از این مبحث ناشی شده است و به همین مناسبت است که مسوولیت های پیامبر و وظایف حضرت بر دوش امامی است که پس از ایشان متصدی امور خواهد شد.

استاد حوزه تصریح کرد: اگر بعثت پیامبر اکرم(ص) برای تلاوت کتاب و حکمت است، نصب امام نیز بر این اساس است و حکمتی که موجب نصب رسول الله(ص) و ارسال شریعت توسط ایشان است همان حکمت موجب آن است که امام برحقی پس از ایشان منصوب شده باشد و همان رسالت بر عهده امام پس از رسول الله است.

آیت الله میلانی بیان کرد: وقتی امام برحقی جانشین رسول الله (ص)شد و امت نیز متفقا پیرو باشند هیچ اختلافی ایجاد نخواهد شد؛ حضرت زهرا(س) در بیان معارف دین خطبه تاریخی خود به حکم اطاعت امام اشاره می کنند؛ زیرا حکم امامت امام چون دانه های تسبیح است.

امامت حافظ وحدت امت است

وی گفت: امامت حافظ وحدت امت است؛ خاصیت امامت اهل بیت(ع) آن است که اگر امت از امامت و اهل بیت(ع) پیروی کرده بودند هیچ پراکندگی در امت واقع نمی شد.

آیت الله میلانی افزود: در برخی از روایات، امام به چوپانی تشبیه شده است که اگر امت از امام تبعیت نکند، قطعا طعمه گرگ ها خواهد شد؛ وحدت در اسلام وحدتی است که مردم از گمراهی محفوظ بمانند و طعمه گمراه کنندگان نشوند ؛کلام حضرت به این مساله بر می گردد که پیامبر اکرم(ص) فرمودند که قرآن و عترت حافظ امت از گمراهی و ضلالت است.

استاد حوزه تصریح کرد: وحدت موضوعیت ندارد، بلکه دارای طریقیت است؛ در این زمنیه برای اینکه گمراه نشویم به دنبال وحدت هستیم نه اینکه بخواهیم وحدت را باری رسیدن به یک فعل باطل استفاده کنیم.

آیت الله میلانی بیان کرد: باید تحت پرچم قرآن و عترت قرار بگیریم و در زیر این سایه عظیم به وحدت برسیم وگرنه وحدت بر سر هر موضوعی همیشه مناسب نیست؛ بلکه فقط برای گریز از گمراهی باید به وحدت رسید.

وی گفت: امام صادق(ع) می فرمایند که ما «حبل الله» هستیم و اگر کسی بخواهد به حبل خدا چنگ بزند که گمراه نشود و متفرق نگرد باید به دنبال جریان امامت باشد.

آیت الله میلانی افزود: اگر امت از امام پیروی نکرد، تقصیر امام نیست، بلکه تقصیر خود مردم است زیرا مثل امام، مثل کعبه است و اگر اختلافی ایجاد شود تقصیر امت است و اگر حق خلافت ایشان غصب شد بخاطر ضعف امت بود.

استاد حوزه تصریح کرد: حضرت زهرا(س) بیان می کنند که امامت و نصب امام به «ید الله» است که این بحث از مهمترین مباحث امامت است؛ اگر نصب امام به یدالخلق باشد، حال سوال این است که آیا این نصب درست است؟ حضرت زهرا(س) با استدلال به قرآن کریم چنین انتخابی را کاملا رد می کنند.

آیت الله میلانی بیان کرد: در قرآن و سنت، افضلیت به تقوا و اخلاص و علم و جهاد فی سبیل الله باز می گردد و اگر بناست که تقدیم مفضول جایز نباشد، پس داستان سقیفه چه بود و چرا باید کسی که بر همه امت افضلیت داشت باید خانه نشین شود؟

وی گفت: در جنگ جوانانی بودند که غسیل الملائکه شدند ولی بسیاری از افرادی که ادعا داشتند بارها و بارها از جنگ فرار کردند؛ حتی در لیله المبیت پیامبر ابتدا به خلیفه اول فرمودند که جای ایشان بخوابد و وقتی قبول نکرد حضرت امیر آن را قبول کرد.

توجیه گران واقعه فدک تا به امروز از توجیه تصرف آن عاجز هستند

آیت الله میلانی افزود: توجیه گران  واقعه تصرف فدک تا به امروز از توجیه تصرف آن عاجز هستند؛ این افراد از پیش  و پس از فخرازی از توجیه داستان مالک بن نویره عاجز هستند؛ حضرت زهرا(س) فرمودند که خلیفه رسول الله باید حافظ شریعت و دین و قرآن باشد و به همین خاطر است که هیچ گاه کسی نمی تواند داستان فدک را توجیه کند و مقصران این جریان را توجیه و تطهیر کند.

استاد حوزه تصریح کرد: حضرت زهرا(س) بیان می کند که ارتداد قوم برای خدا و رسولش ضرری ندارد و اگر تمام زمین نیز از این دین برگردد هیچ ضرری متوجه دین خدا نخواهد بود؛ سپس حضرت بیان می کنند که حال خواهید دید که چه اختلافی بین امت خواهد افتادو مستبدین و ظالمین چگونه بر شما مسلط می شوند.

وی گفت: وصیت به تجهیز شبانه  دارای یک پیام بسیار بزرگ برای مردم بود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha