جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام علیرضا اعرافی - مدیر حوزه های علمیه

حوزه/ رئیس المصطفی(ص) با بیان این که نامه های مقام معظم رهبری به جوانان غربی با تأکید بر عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن نگاشته شده است، گفت: این نامه ها، تمایزهای عقلانیت اسلامی و عقلانیت غربی که با جاهلیت مدرن نامیده می شود، را به خوبی به تصویر کشیده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین اعرافی پیش از ظهر امروز در پنجمین اجلاس سراسری تشکل ها، انجمن ها و هیئات مذهبی المصطفی(ص) ضمن تسلیت ایام سوگواری حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها)، تصریح کرد: از تلاش هایی که بیش از 200 انجمن فرهنگی المصطفی در قالب برنامه های تبلیغی، ترویجی و تبیینی در شکل سایت ها و شبکه های اجتماعی انجام می دهند، صمیمانه تقدیر و تشکر می کنم.

وی در ادامه با بیان این که نامه های مقام معظم رهبری به جوانان غربی با تأکید بر عقلانیت دینی و جاهلیت مدرن نگاشته شده است، اظهار داشت: این نامه ها، تمایزهای عقلانیت اسلامی و عقلانیت غربی که  جاهلیت مدرن نامیده می شود، را به خوبی به تصویر کشیده است.

*انقلاب اسلامی پیش آهنگ نگاه تمدنی به اسلام است

رئیس المصطفی(ص) با تأکید بر این که انقلاب اسلامی پیش آهنگ نگاه تمدنی به اسلام است، اظهار داشت: اسلام در ذات و اصالت خود، تمدنی بوده، در همه قرن ها و اعصار می تواند تمدن ساز باشد.

امام جمعه قم دو نگاه حاکم بر اسلام در عصر کنونی را مورد توجه قرار داد و با بیان این که نگاه نخست، اسلام را در اهداف محدود، منحصر می کند، تصریح کرد: نگاه اجتهادی و عمیق اسلام را دینی تمدنی می داند، که همه شئون بشر را روشن نموده، تمام زوایا و ابعاد را با تمرکز بر نیازهای بشری تحت تاثیر قرار داده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر این که اسلام دین تمدنی است، خاطرنشان کرد: اسلام در تمام قلمروها، نظریه داشته به همه نیازهای اصیل آدمی به صورت جامع پاسخ می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی افزود: اسلام از مبنایی کلی که به زندگی بشر در تمام قلمرو ها جان بخشیده پاسخگوی نیازهای ادمی برخوردار می باشد.

*مهمترین ویژگی های انقلاب اسلامی

وی احیای تمدنی، نگاه جامع به دین و کنار زدن دین تک ساحتی را از مهمترین ویژگی های انقلاب اسلامی دانست و تصریح کرد: انقلاب اسلامی مبشر نگاه و رویکرد تمدنی است که بر عقلانیتی متفاوت از عقلانیت غربی تأکید می کند.

رئیس المصطفی(ص) با بیان این که ذکر تفاوت های به معنای عدم دستاودهای علمی و اکتشافات جدید تمدن غربی نیست، گفت: تمام آسیب های پیش روی تمدن غربی، بر عقلانیت غیر اصیل آن بر می گردد.

امام جمعه قم تأکید کرد: در روح کار المصطفی(ص) باید ضمن درک و تشخیص و تمییز عقلانیت اسلامی و غربی بتوانیم به درستی از عقلانیت اسلامی دفاع نموده، حاملان پیام انقلاب اسلامی در عصر جدید باشیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به برخی از محورهای تفاوتی عقلانیت اسلامی و عقلانیت غربی(جاهلیت مدرن) اشاره نمود و اظهار داشت: جهت گیری کلی معرفت شناسی غربی، بر انحصار و ارزش بیشتر دادن به منابع حسی و نیز کنار زدن منابع فلسفی متمرکز شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی یکی دیگر از عرصه های تفاوتی را نتیجه نسبیتی نظریه شناخت و معرفت غربی، ذکر کرد و اذعان داشت: حرکت به سمت نسبیت در شناخت ارزش ها از بارزترین ویژگی های فلسفه غربی به شمار می رود؛ با پذیرش عقلانیت نسبی نمی توان بر پایه ای استوار، تکیه زد.

وی با تأکید بر این که فلسفه و معرفت شناسی غرب در قرون اخیر به نسبیت گرایی تمایل پیدا کرده است، خاطرنشان کرد: متأسفانه اخلاق در غرب به اخلاق عملی نسبی بر اساس سود و زیان بشر، تبدیل شده است.

رئیس المصطفی نگاه ابزاری حاکم بر عقلانیت غربی را از دیگر تفاوت ها ذکر کرد و گفت: عقلانیت غربی و جاهلیت مدرن، علم را به فن آوری محصور نموده و آن را تنها به منظور بهره­گیری هرچه بیشتر مورد توجه قرار می دهد.

امام جمعه قم افزود: در نگاه و عقلانیت اسلامی، علم و دانش، آدمی را به آیات الهی و حقیقت عالم می رساند و دیدگاه انسان را بر روی مشاهده حقایق هستی می­گشاید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که علم در عقلانیت غربی؛ تک رویکردی، متمرکز بر روزکرد ابزاری است، ابراز داشت: اسلام، نگاه آیه­ای به علم داشته، همه شناخت و معرفت های ما ابزای برای جهان کنونی است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که در نگاه عقلی غرب، علم پدیده ای مادی است، یادآور شد: در نگاه اسلامی علم، فیض الهی شمرده می شود و از نعمت های ویژه خداوند متعال به عنوان مقوله­ای مجرد مورد توجه قرار می گیرد.

وی با بیان این که علم متعهد در برابر عالم غیب و خداوند، علمی است که مورد توجه عقلانیت اسلامی قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: علم مورد توجه عقلانیت غربی، از قد و توانی کوتاه برخوردار بوده، در برابر عالم غیب و خداوند متعال توان هیچ تعهدی را ندارد.

رئیس المصطفی(ص) یکی دیگر از تفاوت های عقلانیت اسلامی و عقلانیت غربی را آگاهی به محدودیت دانشی بشر در عقلانیت اسلامی عنوان کرد و ابراز داشت: در نگاه اسلامی عقل بشر هراندازه پیش رود، باز خود را محدود می بیند؛ در حالی که  محدودیت عقلانیت غربی تنها منحصر در دایره دنیا، مورد توجه قرار می گیرد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: عقلانیت وسیعی در اسلام است که در دل آن تعبد به ذات اقدس الهی نهفته شده است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با بیان این که عقلانیت غربی با تمرکز بر پایه های دنیای، تسلیم بودن و تعبد در برابر عالم غیب، را ناشدنی می داند، ابراز داشت: ما باید از عقلانیت اسلامی در جهان معاصر دفاع نماییم.

وی با بیان این که محدودیت علم، دانش و فهم های انسان اسیر شهوات آدمی است، خاطرنشان کرد: عقل آزاد شده از شهوات، از مهمترین تأکیدات اسلام ناب به شمار می رود.

*المصطفی پایبند به قرائت تمدنی از اسلام است

رئیس جامعه المصطفی در ادامه با تأکید بر این که المصطفی پایبند به قرائت تمدنی از اسلام است، تصریح کرد: عقلانیت اسلامی ضمن عدم نفی علم و فن آوری، پاسخکویی به نیازهای بشری را در منظومه ای حکیمانه ترسیم می کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار داشت: توجه به عقلانیت غیر اصلی، دستاوردهای مهم تمدن غربی را در مسیری قرار داده، که انسان را از سعادت بشری دور می سازد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی به جنگ های قرن اخیر در گستره جهانی اشاره نمود و ابراز داشت: در قرن اخیر، آن هم فقط بعد از جنگ جهانی دوم، آمریکایی ها با اشغال های اخیر، در بیش از 100 جنگ و خونریزی مشارکت فعال داشته است.

وی با بیان این که عقلانیت غربی و جاهلیت مدرن، فزون خواهی و استعمار گری را رقم زده است، خاطرنشان کرد: استعمارگری غرب در قرون اخیر، رفته رفته شکل های پیچیده ای را به خود گرفته است.

*مستکبران غربی از جوانه زدن تمدن جدید در عرصه جهانی هراس دارند

رئیس المصطفی(ص) حرکت استعماری غرب را مانعی برای شکوفایی تمدن های جهانی دانست و افزود: مستکبران غرب، از جوانه زدن تمدن جدید در عرصه جهانی هراس داشته، تمام توان خود را برای مقابله با شکل گیری و یا احیای تمدن های نوین به کار گرفته اند.

امام جمعه قم فروریزی ارزش های انسانی و الهی را از برجسته ترین دستاوردهای جاهلیت مدرن عنوان کرد و یادآور شد: المصطفی(ص) و مبشران فکرنو، مبین اسلام عقلانی که همه­  ساحت های بشری را مورد توجه قرار می دهد، بوده، از خشونت، درگیری، بی منطقی، کنار گذاشتن عقلانیت و اسلام متحجرانه به دور هستند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نامه نگاری را از سنت های اصیل نبوی و علوی عنوان کرد و ابراز داشت: ضمن اهمیت، مفاهمه با دنیا و انسان هایی که فاصله فکری زیادی با ما دارند، این مولفه امکان پذیر است.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی با اشاره به این که بشریت از عقل و فطرتی مشترک برخوردار است، اذعان داشت: علی رغم تفاوت های زیادی که وجود دارد، عقل و فطرت دو پایه مهم برای پیوند میان تمام بشریت است.

*وظیفه ابلاغ پیام الهی بر عهده عالمان دینی است

وی با بیان این که عالمان دین، وظیفه ابلاغ پیام الهی را بر عهده گرفته­اند، اظهار داشت: مخاطبان المصطفی(ص) به گستره تمام نسل بشریتی است، که بر این کره خاکی قدم نهاده و یا ورود خواهند کرد.

رئیس المصطفی(ص) اذعان بر آمادگی جوانان برای پذیرش معارف فطری الهی را از دیگر پیام های نامه مقام معظم رهبری عنوان کرد و ابراز داشت: شناخت جوانان و راه های نفوذ در اندیشه ایشان، باید مورد توجه تشکل ها و انجمن های فرهنگی جامعه المصطفی(ص) قرار دهند.

امام جمعه قم ضمن اشاره به این که تفکر به مسائل دینی و اندیشه های معرفتی، نباید ما را از توجه به مسائل کلان بین المللی و تحولات عصر کنونی غافل نماید، خاطرنشان کرد: باید تلاش برای معرفی دور از واقعیت چهره اسلام، توسط سیاستمداران غربی، به تمام توده های جوامع غربی، گوشزد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی حفظ رگه های تکفیر، اسلام متحجرانه و خشونت بار، برای ممانعت و مهار قدرت پیشرفت انقلاب اسلامی را از مهمترین دسیسه های استکبار جهانی برشمرد و خاطرنشان کرد: این نقشه شوم، به منظور اختلاف افکنی در درون جهان اسلام و نیز ارائه چهره ای خشونت بار از اسلام در غرب مورد توجه قرار می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی ضمن تقدیر از تلاش انجمن های فرهنگی جامعه المصطفی(ص)، خاطرنشان کرد: بر اساس ارزیابی های صورت گرفته، فعالیت های گسترده تشکل ها و انجمن های فرهنگی المصطفی قابل تقدیر است.

*تشکل های المصطفی نیازمند نهضتی جدید هستند

وی یادآور شد: با توجه به شرایط جدید حاکم بر جهان کنونی، تشکل ها و انجمن های المصطفی نیازمند نهضت جدید و خیز بزرگتری هستند.

رئیس المصطفی(ص) افزود: باید برای شناساندن اسلام ناب، عمق فعالیت­های خود را گسترش داده، منابع عمیق اسلامی را در عرصه ترویج مبانی دینی، بیشتر مورد توجه قرار دهیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که دستگاه های ستادی المصطفی خود را خادمان جریان های علمی و فرهنگی طلاب و دانش پژوهان معارف ناب الهی می دانند، تصریح کرد: انجمن ها باید حس اعتماد، عزت نفس و همت بلند را در درون انجمن های خود تقویت نموده، افق بلند خود را به سمت گستره جهان معاصر سوق دهند.

امام جمعه قم ضمن تأکید بر تقویت پایه های اخلاقی، خاطرنشان کرد: اعضای انجمن های المصطفی(ص) باید تبدیل به انسان هایی شوند که ضمن تمرین مقاومت در معنویت الهی، هیچگاه تسلیم معضلات روز جهانی نشوند.

حجت الاسلام والمسلمین اعرافی در پایان تصریح کرد: انجمن های المصطفی(ص) باید خود را در تراز بالاتری ظهور و بروز داده و در مسیر آرمان های اسلامی، قدم های بزرگی بردارند.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha