پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
آیت الله نوری همدانی

حوزه/ حضرت آيت‌الله نوري همداني در پیامی به چهاردهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن پژوه تصریح کردند: وظيفه ما در برابر قرآن و عترت اين است كه معارف قرآن و بيان اهل بيت(ع) در تبيين آيات الهي را خوب فرا بگيريم و به ديگران منتقل كنيم.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، متن پیام معظم له به  چهاردهمين همايش بين‌المللي بانوان قرآن پژوه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«قل لااسئلكم عليه اجراً الاالمودة في القربي» (شوري، 23)

خداي متعال در قرآن كريم به پيامبر مكرم اسلام مي‌فرمايد بگو من بر انجام رسالتم، هيچ اجر و مزدي از شما نمي‌خواهم مگر آنكه نسبت به خويشان و نزديكانم مودّت و محبت و دوستي داشته باشيد.

حضرت امام ابوالحسن علي ابن موسي الرضا عليه السلام در تبين آيه شريفه مي‌فرمايند اين مودّتي كه در قرآن كريم براي آل پيغمبر ذكر شده است، مختص پيامبر اسلام است و نه ساير انبياء و صرفاً مختص آل محمد(ص) است و نه ديگران و سپس به شرح و بيان دو آيه ديگر درباره حضرت نوح و همچنين حضرت هود مي‌پردازند كه در قرآن كريم آمده است:‌ «ويا قوم لااسئلكم عليه مالا ان اجري الا علي الله...» (هود، 29) در اينجا حضرت نوح نبي مي‌فرمايند‌اي قوم من، در برابر انجام رسالتم از شما مزدي نمي‌خواهم و اجر و پاداش من جز بر خدايم نيست و يا از زبان حضرت هود مي‌فرمايد: «يا قوم لااسئلكم عليه اجراً ان اجري الاعلي الذي فطرني افلاتعقلون» (هود، 51) يعني‌اي قوم من از شما بابت رسالتم اجر و مزدي نمي‌خواهم و اجر و پاداش من با خدايي است كه مرا آفريده است وليكن رسول خدا مي‌فرمايند «قل لااسئلكم عليه اجراً الاالموده في القربي» يعني من بر انجام رسالت و پيامبري‌ام از شما هيچ اجر و پاداشي نمي‌خواهم جز آنكه به اهل بيت من محبت داشته باشيد.

بنابر اين حب و دوستي اهل بيت (عليهم السلام) را خداي متعال واجب فرموده است و حضرت امام علي ابن موسي الرضا(ع) مي‌فرمايند اين دوستي و محبت به اهل بيت واجب نشد مگر آنكه خدا مي‌دانست اينان هيچگاه از دين خدا باز نمي‌گردند و يا به گمراهي گرايش پيدا نخواهند كرد و لذا فرموده است:

«انما بريدالله ليذهب عنكم الرجس اهل البيت و يطهركم تطهيراً» يعني بدرستي كه خداي متعال اراده فرموده است هرگونه رجس و پليدي را از شما اهل بيت دور كند و شما را پاك و مطهر بگرداند.

خوب عزيزان من، شما قرآن پژوهان كه در اين اجتماع بزرگ از سراسر كشور براي اعتلاي قرآن گرد آمده‌ايد، وظيفه ما در برابر قرآن و عترت چيست؟ آيا جز اين است كه معارف قرآن و بيان اهل بيت در تبيين آيات الهي را خوب فرا بگيريم و به ديگران منتقل كنيم؟ حضرت رضا(ع) فرموده‌اند: ان الناس لوعلمو محاسن كلامنا لاتبعونا» محققاً اگر مردم زيبائي‌هاي سخنان ما را مي‌دانستند، بي‌شك از ما پيروي مي‌كردند.

يكي از تأليفات بزرگ شيخ صدوق، كتاب ارزشمند «عيون اخبارالرضا» است كه در اين كتاب قريب يكهزار روايت از آن حضرت نقل گرديده و مطالعه اين كتاب را به همه شما عزيزان قرآني توصيه مي‌كنم تا ان شاءالله فرمايشات آن امام بزرگوار را در زندگي فردي و اجتماعي خود محقق كنيم.

اينجانب تلاش همه دست اندركاران همايش بين‌المللي بانوان قرآن پژوه را كه با موضوع «امام رضا(ع) و قرآن» برگزار مي‌شود، مخصوصاً مؤسسه معارف اسلامي امام رضا(ع) كه تلاش وافري در اين زمينه داشته است را ارج نهاده، سعادتمندي و دوام توفيقات همگان بويژه جناب حجت الاسلام والمسلمين دكتر احمدي از شاگردان حضرت علامه طباطبايي و دبير محترم اين همايش بزرگ قرآني را در خدمت به قرآن و عترت از درگاه الهي مسئلت دارم.

اللهم صل علي علي ابن موسي الرضا المرتضي الامام التقي النقي و حجتك علي من فوق الارض و من تحت الثري الصديق الشهيد صلوة كثيرة تامة زاكية متواصلة متواترة مترادفه كافضل ما صليت علي احد من اوليائك.

قم، حوزه علميه /حسين نوري همداني

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha