یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
مباحثه

حوزه/ مدیرمدرسه علمیه امام باقر(ع) شاهین دژ گفت: مباحثه یکی از مهم‌ترین روش‌های تحصیلی و از ویژگی‌های نظام تعلیمی حوزه علمیه است.

حجت‌الاسلام  علیرضا پرهیزکار در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در ارومیه، با اشاره به اهمیت نقش مباحثه‌ در حوزه‌های علمیه اظهار داشت: مباحثه یکی از مهم‌ترین روش‌های تحصیلی و از ویژگی‌های نظام تعلیمی حوزه علمیه است، از مهم‌ترین فواید این نظام تعلیمی پیشگیری از بدفهمی و ایجاد خضوع علمی و خویشتن‌داری از اظهار نظرهای شتاب زده و نسنجیده می باشد.

وی با بیان برخی اشکالات وارد شده در مباحثه‌ها افزود: در برخی مباحثه‌ها و مناظرات علمی، هر کدام از طرفین بحث، تنها در صدد اثبات مدعای خود به هر قیمتی هستند و حتی زمانی که یکی از دو طرف نظر خود را مطرح می‌کند، آن دیگری در اندیشه شنیدن و تامل واقعی نیست؛ بلکه در صدد آماده کردن پاسخ در دور بعدی گفت و شنود است  و این گونه موارد باید اصلاح شود.

مدیرمدرسه علمیه امام باقر(ع) شاهین دژ تصریح کرد: امروز که سلطه‌گران و استعمارگران جهان با بهره گیری از گروه‌های خود فروخته تکفیری و وهابی به دنبال تخریب چهره اسلام در سطح دنیا هستند، برپایی کرسی‌های آزاد اندیشی و معرفی عقاید علمی و منطقی شیعه بیش از پیش ضرورت پیدا کرده و باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

وی بیان داشت: در بحث‌هایی که در حوزه علمیه امام باقر(ع) اتفاق می‌افتد موضوعات مختلفی از جمله مسأله هسته‌ای، دجال واره یا آسیب‌های استفاده از شبکه های ماهواره ای و بحث افزایش جمعیت کشور با حضور طلاب مورد بررسی قرار می‌گیرد.

حجت‌الاسلام پرهیزکار با تاکید بر لزوم برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی اذعان داشت: باید سعی شود برپایی این کرسی‌ها به‌خصوص در حوزه‌های علمیه به شکل قانونی و ضابطه‌مند شکل گیرد، رسانه‌ها نیز می‌توانند در انعکاس دست آوردهای این کرسی‌ها نقش قابل توجهی داشته باشند و باید از بیان موضوعات تکراری و تبلیغی پرهیز کرد.

انتهای پیام/

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha