جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
وین

حوزه / محققان اتریشی، به همراه روحانیون و علمای سنتی دینی اندونزی در تلاش هستند تا با همکاری یکدیگر ایدئولوژی کلامی موثری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند گروهک تکفیری داعش ایجاد کنند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، به نقل از channelnewsasia.com ، محققان اتریشی، به همراه روحانیون و علمای سنتی دینی اندونزی در تلاش هستند تا با همکاری یکدیگر ایدئولوژی کلامی موثری برای مبارزه با گروه‌های تروریستی مانند گروهک تکفیری داعش ایجاد کنند.

به این منظور دانشگاه وین در اتریش با همکاری نهضت علمای اندونزی، بزرگترین سازمان اسلامی کشور اندونزی، و موسسه لیبفورآل دست به دست هم داده‌اند. موسسه لیبفورآل با همکاری وزارت کشور اتریش برنامه تحقیقاتی بر روی تروریسم و افراط‌گرایی آغاز کرده است. از اهداف آن‌ها همچنین ارتقاء اسلام معتدل در میان مسلمانان اروپایی و اندونزیایی است.

نقش محققان اتریشی

به گفته محققان کلید مقابله با ایدئولوژی افراطی درک محیطی است که افراط‌گرایی در آنجا انتقال و گسترش پیدا کرده است. این محیط به طور فزاینده‌ای مربوط به شبکه‌ها و رسانه‌های اجتماعی در سطوح بسیار پیچیده‌ای است. در این میان محققان با استفاده از یک نمودار شبکه‌ای پویا، قادر به تجسم دیدگاه‌های افراطی در حوزه سایبری بوده‌اند. این تحقیقات نشان می‌دهد که در بیش از یک دوره 4 ماهه ، نزدیک به 3.4 میلیون توییت مربوط به داعش بوده‌ است و در این میان خوشه‌هایی وجود دارند که به عنوان اتاق اکو عمل کرده و برای تقویت افکار افراطی در جوانان در سرتاسر دنیا نقش ایفاء کرده‌اند.

به علاوه اعضای گروه‌های افراطی و داعش ویدئوهای فراوانی تولید کرده‌اند که بازنمایی بصری از ایدئولوژی آن‌ها بوده و به یکی از موثرترین ابزارهای رسانه‌ای برای آن‌ها تبدیل شده‌است.

دکتر نیکو پروچا، محقق اتریشی در این تیم تحقیقاتی می‌گوید: ما تقریبا 1هزار و 300 ویدئوداریم که 99-98% آن‌ها به زبان عربی هستند. ما بایستی بازنمایی‌های بصری از ایدئولوژی داعش را که در این ویدئوها ارائه می‌دهند درک کنیم. این ویدئوها اکثرا رابطه مستقیمی با ادعای برادری اسلامی، آموزه‌های وهابیت، القاعده و سایر موارد خصوصا از سال 1980 به بعد دارند.

دکتر پورچا معتقد است که غرب برای مبارزه با داعش نیاز به نماد درستی برای ارائه به مسلمانان دارد تا بتواند دیدگاه‌های منفی ارائه شده علیه مسلمانان را خنثی کند.

او در این باره نیز می‌گوید: دیدگاهی در جامعه اروپایی وجود دارد که توسط تفکرات نئونازی تغذیه شده و مدعی است که اسلام با شمشیر، کمربند انفجاری یا کلاشینکوف به اروپا آمده است. این پیش داوری‌ها منجر به بروز ترس و بهم ریختگی در جوامع بومی اروپایی شده‌است.

نقش نهضت علمای اندونزی

در اندونزی نیز نهضت علمای اندونزی سعی دارد تا با ارائه اسلام صلح آمیز در مجمع الجزایر اندونزی ، با ایدئولوژی داعشی و وهابیت در این کشور مبارزه کند. این سازمان یکی از بزرگترین سازمان‌های اندونزیایی در جهان است که ده ها میلیون عضو داشته و در سال 1926 برای مبارزه با جنبش وهابیون تاسیس شده است.

یحیی چولیل استقفول، دبیرکل نهضت علمای اندونزی نیز گفته است که علمای این گروه آموزه‌ها و الاهیات لازم برای مبارزه با داعش را فراهم خواهند کرد.

نهضت علمای اندونزی در ماه می نیز نشستی با حضور علمای برجسته و شناخته شده اسلامی برگزار می‌کند و امیدوار است تا بتواند به کمک افکار برتر دنیای اسلام رویکرد درستی برای مبارزه با ایدئولوژی داعش ایجاد کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha