دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی

حوزه/ مسئله پویایی و رشد حوزه علمیه از امور مهم و دغدغه های ذهنی اصلی آیت الله واعظ طبسی بود و برجسته ترین طلبه هایی که امروز تدریس داشته و یا مسئول برخی موسسات علمی هستند، در حوزه مشهد تحصیل کرده اند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» از مشهد، حجت الاسلام والمسلمین کاظم راشد یزدی، شب گذشته در مراسم چهلم آیت الله واعظ طبسی(ره)، در حسینیه امام رضا(ع) مشهد، به دغدغه های ذهنی بسیار و وسعت خدمتگزاری این عالم فقید اشاره کرد و گفت: مسئله پویایی و رشد حوزه علمیه از امور مهم و دغدغه ذهنی اصلی آن مرحوم بود و برجسته ترین طلبه هایی که امروز تدریس داشته و یا مسئول برخی موسسات علمی هستند، در حوزه علمیه مشهد تحصیل کرده اند.

وی به مدیریت شایسته آیت الله واعظ طبسی اشاره و خاطر نشان کرد: سه ضلع مثلث در مدیریت اسلامی یعنی تخصص و دانستن، توانستن و خواستن و مکتبی بودن نیاز است که آن مرحوم دارای این سه ویژگی بود.

خطیب این مراسم با اشاره به خدمات فراوان تولیت فقید آستان قدس رضوی، ابراز داشت: خدمت به فرهنگ مردم در اموری مانند راه اندازی مدرسه و دانشگاه از جمله این کارهاست که در قالب آن طرح تفکیک دختران و پسران در محیط آموزش عالی اجرا شد و امیدواریم که این نمونه موفق در سایر دانشگاه ها استفاده شود.

وی به تاسیس کتابخانه های منظم و آباد، ساخت دارالشفا، شهرک سازی و ساخت مساجد و نمازخانه های بین راهی زائران و... از محل حق التولیت آیت الله واعظ طبسی اشاره کرد و گفت: تولیت جدید، حجت الاسلام و المسلمین رئیسی نیز بیان کرده که همین گونه عمل می کند و از حق التولیت برای خودش استفاده نخواهد کرد.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با بیان این که مرحوم آیت الله واعظ طبسی، آستان قدس رضوی را توسعه داد، گفت: بنا به فرمایش امام رضا(ع)، هر کسی که برای خدا و خدمت به مردم کاری را شروع کند، حق تعالی او را کمک می کند و شرح صدر، علم و فهم به او می دهد.

وی، مرحوم آیت الله واعظ طبسی را عالمی انسان ساز خواند و خاطر نشان کرد: همین امر موجب می شود که حتی خواب عالم را عبادت می دانند، زیرا به انسان سازی کمک می کند و خدمت های او ماندگار است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه مرگ ، یکی از گذرگاه هایی است که بشر طی خواهد کرد و یکی از چهار حادثه بزرگ نگاشته شده در شناسنامه انسان یعنی تولد، ازدواج، فرزندان و فوت است، ابراز داشت: نشناختن مرگ علتی شده که نگاه به صفحه آخر شناسنامه را دلهره آور کرده، در حالی که این حادثه نیز مانند سایر امور بوده و ادامه دارد.

حجت الاسلام والمسلمین راشد یزدی با اشاره به آیه « وَ مِنْ كُلِّ شَيْ ءٍ خَلَقْنا زَوْجَيْنِ لَعَلَّكُمْ تَذَكَّرُونَ" (ذاریات، 49) »، اظهار داشت: بر این اساس، مخلوقات متعدد و در حال تغییر هستند و از آنجا که مردم با مرگ میانه ای ندارند، آن را درک نکرده و برای تسکین روح خود به آن فکر نمی کنند.

وی با بیان اینکه طبق آموزه های دین، با رسیدن مرگ، هر چه انسان درک کرده و به دست آورده، از بین می رود و تنها محفوظات و دانش های او همراهش خواهد بود، گفت: بر اساس تعریف های علمی، هر چیزی که فعلیت دارد، اصطکاک داشته و با ریزش و رویش سلولی، تغییر شکل خواهد داشت که مرگ نیز به معنای تغیییر شکل و حالتی مانند رفتن انسان از سن جوانی به بزرگسالی است.

حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی با تاکید بر اینکه مرگ به معنای از بین بردن چیزی نیست و به تعبیری مرگ حریف دو گروه از افراد نیست، یادآور شد:  قرآن کریم شهادت را حیات و زنده بودن می خواند و از طرفی عالمان دین نیز دومین گروهی هستند که آثار و برکات دانش آنها با مرگ از بین نمی رود.

وی با بیان اینکه قرآن کریم حیات دنیا را برای انسان موقتی می داند و از بهشت الهی و هدف خدایی خلقت او خبر می دهد، گفت: زندگی انسان به همین علت باید با این هدف باشد که به عالم ملکوتی و رضوان الهی برسد و از زمین جدا شود.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha