جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
حجت الاسلام راشد یزدی

حوزه / مد و ماندگاری آن در جامعه از عمر یک پشه هم کمتر است، بنابراین عکس العمل والدین در برابر مدگرایی فرزندان نباید قهری و سلبی و تمسخرگونه باشد، بلکه باید با نرم سخنی، مهربانی، ظرافت و درک شرایط و مدارایی همراه باشد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از شهرکرد، حجت الاسلام و المسلمین راشد یزدی در افتتاحیه طرح تقویت مبانی اعتقادی و شبهه زدایی دینی، در شهرکرد، انسان و شخصیت او را حاصل و فرآورده صلب پدر، رحم و دامن مادر، محیط خانه و جامعه و اماکن آموزشی و تربیتی دانست و اظهارداشت: این شش مکان در شکل ­گیری اخلاق و منش انسان از جایگاه بالایی برخوردار هستند و در این میان جایگاه مادر در تربیت فرزند اهمیت بیش­تری دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه، خانواده را يك نهاد مقدس و پاك عنوان و اظهار كرد: خداوند متعال خانواده را يك نهاد پاك و مقدس قرار داده تا در آن انسان‌ها و فرزندان صالح در راستای تشكيل يك جامعه سالم تربيت شوند و اين يك نعمت الهی به‌شمار می‌آيد.

وی به تشريح اماكن و كانون‌های مقدس در زندگی اسلامی پرداخت و تصريح كرد: منزل، مسكن، مأمن و مأوا چهار كانون اصلی زندگی در راستای دوام و استحكام خانواده به‌شمار می‌رود.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد يزدی، منزل را محل نزول بركات الهی دانست و خاطرنشان كرد: مسكن و منزل جزو نيازهای اصلی تشكيل خانواده است، بنابراين خدای متعال به‌واسطه تشكيل يك خانواده اسلامی، در آن منزل رحمت و بركات خود را نازل خواهد كرد.

وی، آرامش و امنيت در محيط خانواده را يك امر ضروری و مهم عنوان و تصريح كرد: مأمن به معنای وجود يك محل امن و مأوا به‌عنوان يك پناهگاه از ضرورت‌های يك خانواده محسوب می‌شود؛ چرا كه خانواده بدون امنيت و آرامش هيچ استحكام و ثباتی نخواهد داشت.

این استاد حوزه با بيان اينكه انسان نيازمند ترميم و بازسازی روحی و جسمانی است، اظهار كرد: روح و جسم خسته انسان در زير سايه خانواده و حاكميت آرامش در محيط منزل ترميم می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد يزدی با بيان اينكه پنج اصل مهم بايد در خانواده رعايت شود، اظهار كرد: "عشق و علاقه واقعی"، "اعتماد و اطمينان میان همديگر"، "احترام متقابل میان اعضای خانواده"، "گذشت و بخشش يكديگر" و "رعايت انصاف و عدالت" از اصول اصلی و ضروری برای استحكام بنيان خانواده به‌شمار می‌رود.

وی، درک مخاطب را اولین فرمول اساسی در تربیت دانست و افزود: اگر می خواهید کسی را ارشاد کنید، مرحله درک شرایط او را داشته باشید. پدر و مادر اگر شرایط کودک را درک نکنند، در تربیت موفق نخواهند بود؛ باید بلد باشند با کودک چگونه برخورد کنند، بنابراین فن برخورد با نوجوان و جوان باید مورد توجه ویژه باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین راشد يزدی، مدگرایی در جامعه امروز را یک امر محسوس و ملموس دانست و گفت: عمر مد و ماندگاری آن در جامعه از عمر یک پشه هم کمتر است، بنابراین عکس العمل والدین در برابر این مدگرایی ها نباید قهری و سلبی و تمسخرگونه باشد، بلکه باید با نرم سخنی، مهربانی، ظرافت و درک شرایط  او و مدارایی همراه باشد.

وی، در پایان سرمایه اصلی نظام و انقلاب را جوانان دانست و گفت: باید به این درخت به عشق آب بدهیم که به بار بنشیند تا بتواند آینده این کشور را آباد کند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha