جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
آیت الله العظمی مکارم

حوزه/ حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفتند: بنده کمتر قسم می خورم؛ اما به والله قسم ، همه مسئولند و باید با اتحاد، دشمن را از خانه خود بیرون کنند.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»،حضرت آیت الله مکارم شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه  خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به اختلافات در کشور عراق، اظهار داشتند: امروز اختلاف، میان دولتمردان و سیاستمداران عراقی بسیار دردناک است؛ چراکه از یک سو نخست وزیر و رئیس جمهور؛ از سویی مجلس شورای اسلامی و از طرف دیگر جمعی از مردم متحصن شده و دولت و مجلس را به تعطیلی کشاندند که به نفع کشور عراق نیست.

ایشان ابراز داشتند: امروز داعش در کشور عراق مراکز مهمی همچون موصل را در اختیار گرفته و اگر تعلل کنید، بغداد را نیز خواهند گرفت؛ پس نباید چنین اختلافاتی در کشور عراق باشد.

این مرجع تقلید خطاب به مسئولان عراقی گفتند: امروز دشمن در خانه شماست و ما نمی دانیم که چطور این اختلافات را تفسیر کنیم؛ اما در این شرایط اینگونه اختلاف هیچ برحقی ندارد و همه باید کوتاه بیایند.

*به والله همه مسئولند

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان ساختند: بنده کمتر قسم می خورم؛ اما به والله قسم همه مسئولند  و باید با اتحاد دشمن را از خانه خود بیرون کنند.

*مرجعیت مرز ندارد

این مفسر قرآن کریم تصریح کردند: شاید برخی بگویند که این مباحث مربوط به اوضاع داخلی کشور عراق است و کسی حق اظهار نظر ندارد که باید گفت: مرجعیت مرز ندارد و متعلق به همه است.

این استاد برجسته حوزه بیان داشتند: امیدواریم برادران محترم ما در عراق از نخست وزیر تا وزرا و نمایندگان مجلس و همچنین جمعیت متحصن، یک لحظه نشسته و فکر کنند که کجا قرار داشته و در چه زمانی حضور دارند.

*داعش از صدام صد درجه بدتر است

معظم له تأکید کردند: اگر داعشی ها مسلط بر کشور شما شوند، صد درجه از صدام بدتر هستند.

ایشان خطاب به مسئولین و مردم عراق اظهار داشتند: شما حکومت صدام را به خاطر دارید و می دانید که چه بر سر عزیران و بزرگان شما آوردند؛ پس همه باید درک مسئولیت کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به اینکه امروز برخی از کشورها از بیرون مرزهای عراق در حال تحریک این اتفاقات می باشند، ابراز داشتند: عربستان سعودی، آمریکا و اسرائیل در حال دامن زدن به این اختلافات بوده تا به اهداف خود دست پیدا کنند.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در بخش دیگر از سخنان خود به روایتی از نبی مکرم اسلام(ص) «اللهم انى اقول كما قال اخى موسى: اللهم اجعل لى وزيرا من اهلى: اخى عليا اشدد به ازرى، و اشركه فى امرى»  اشاره کردند و خاطرنشان ساختند: این حدیث در تفسیر آیه 55 سوره مائده است که خداوند متعال فرموده است: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُواْ الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ/ ولىّ شما، تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏اند: همان كسانى كه نماز برپا مى‏دارند و در حال ركوع زكات مى‏دهند».

معظم له تصریح کردند: خلافت حضرت امیر(ع) بعد از پیامبر (ص) با این آیات و روایات مورد اثبات قرار می گیرد؛ اما امروز با این همه روایت به کلمه «ولی» اشکال می کنند و آن را به معنای دوست می گیرند؛ در حالی که به معنای وزیر پیامبر(ص) است.

ایشان بیان داشتند: بهانه دیگری که درباره این آیه مطرح می کنند این است که چطور از پای امام علی(ع) تیر را درآوردند و ایشان متوجه نشدند؛ اما آن حضرت متوجه حضور سائل در مسجد شده است که در پاسخ باید گفت: خود قرآن کریم جواب آنان را داده و فرموده است:  دوم این است که چطور آن علی که از پای او تیر درآورده و متوجه نمی شود، متوجه این سائل شده است که خود قرآن جواب داده است: « الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلاَةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ» که به نوعی عبادت در عبادت است؛ چون شنیدن صدای ناله مظلوم نیز از عبادات می باشد.

این مرجع تقلید اظهار داشتند: ما افتخار می کنیم که پیرو مکتب و شخصیتی هستیم که آیات و روایات بسیاری درباره آنان آمده است.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی در پایان ابراز داشتند: نکته ای که در این آیه باید به آن توجه کرد این است که پرداخت زکات در حال رکوع و مسئله موسی و هارون چه رابطه ای با هم دارند؟ که باید گفت: نبی مکرم اسلام(ص) از هر فرصتی برای بیان این حقیقت استفاده می کرد؛ حتی فرصتی که ما فکر می کنیم هیچ ارتباطی با هم ندارند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha