پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
حجت الاسلام ناصر رفیعی

حوزه/ عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه گفت: عبودیت خدا به معنای آزادی و حریت است و انسانی که بندگی خدا را انجام دهد، از بندگی های دنیایی رها می شود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه» حجت الاسلام والمسلمین رفیعی شب گذشته در شبستان امام خمینی(ره) حرم مطهر درباره آیات سوره مبارکه حمد گفت: خداوند در این سوره مبارکه، خود را به چهار صفت ستوده است که شامل: پروردگار جهانیان، دارای رحمت عام، دارای رحمت خاص و صاحب روز جزا می باشد.
وی افزود: خدایی که دارای این ویژگی هاست، شایسته عبادت است، از این رو در این آیه بعد از آشنایی با صفات خدا، می خوانیم: «ایاک نعبد». بندگی از کلمه «بند» است، به معنی در بند خدا بودن و وابسته خدا بودن و نداشتن استقلال برای خود است.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه با بیان این که عبد ها و مولاهای دنیایی محدود است، گفت: ایاک نعبد، یعنی تمام عبودیت و بندگی و سرسپردگی متعلق به ذات اقدس خداست و همه عبد و فرمانبردار او هستند. بندگی خدا یعنی بریدن از غیر خدا که موجب عزت و افتخار انسان می شود.
وی با اشاره به آیات قرآن کریم درباره ضرورت عبادت خدا گفت: عبودیت خدا به معنای آزادی و حریت است و انسانی که بندگی خدا را انجام دهد، از بندگی های دنیایی رها می شود. انسان نه تنها در توحید ذاتی و توحید صفاتی، توحید عبادی هم داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی افزود: مفهوم عبادت تنها در نماز و روزه که اهمیت زیادی در این عرصه دارد، خلاصه نمی شود؛ اینها نمود عبادت می باشد و آنچه در این عرصه از همه مهم تر است، معرفت است.
وی با اشاره به روایتی از امام صادق علیه السلام گفت: این امام همام بندگی خدا را در سه چیز برشمردند: بنده چیزی را از خود نداند و مالکیتی قائل نباشد، بداند که تدبیر همه امور از سوی خداست و انسان در زندگی تنها دغدغه ای که دارد، امر خدا را عمل کرده و نهی خدا را ترک کردن باشد.
عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: عبودیت دارای معنای گسترده است ولی متأسفانه ما آن را بسیار محدود می کنیم. پیامبر الهی فرمودند: جبرئیل به من خبر داد، یا محمد! اگر قرار بود ما فرشتگان برای عبادت بر روز زمین بیاییم، سه کار را انجام می دادیم، آب دادن به مردم، گره از مشکلات افراد عیالوار باز کنیم و سعی کنیم عیوب مردم را بپوشانیم.
وی افزود: برخی به تمامی مستحبات کتب ادعیه و مفاتیح عمل می کنند، ولی نسبت حل مشکلات مردم کمترین توجهی نمی کنند. البته شایسته است انسان مستحبات را عمل نماید ولی در کنار آن باید به دیگر امور از جمله تلاش برای کسب روزی حلال، رسیدگی به مشکلات مردم و... توجه کند.
حجت الاسلام والمسلمین رفیعی حب اهل بیت علیهم السلام را بالاترین عبادت عنوان کرد و گفت: از دیگر عبادت های مهم، جلوگیری از عادت های بد است. اگر کسی زمانی را برای مبارزه ارتکاب گناه صرف می کند، در این زمان درحال عبادت خداست.
وی افزود: معنای ایاک نعبد این است که در بند خدا باشیم و هر آنچه او به آن رضایت دارد، انجام دهیم و هر آنچه که نسبت به آن نهی کرده، دوری نماییم.
انتهای پیام// 15/ 313

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha