چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
تصاویر/ جشنواره پژوهشي بين المللي بانو امين

حوزه/ عضو هيئت علمي دفتر مطالعات و تحقيقات زنان حوزۀ علميه قم گفت: عبارت پردازي هاي اهل دانش درباره زن و خانواده در علوم مختلف قابل بررسي و تبيين است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، فریبا علاسوند امروز در جشنواره پژوهشي بين الملل بانو امين  که در تالار بيداري اسلامي جامعه الزهرا(س) برگزارشد، با بيان اين كه تفاوت متن رواياتي كه از معصومين(ع) در فهم آيات نقل شده، با روايات ديگران بسيار مشهود و معنادار است، افزود: براي مثال آيه نشوز مردان، در روايت امير مومنان(ع) آمده است.

وي بيان كرد: در تفاسير صد سال اخير، ادبيات غيرجانبادارانه تري نسبت به مردان وجود داشته و حتي در برخي كتب در اين دوره، جانبداري از زنان يا تبيين اهداف كلي دين درباره خانواده و ازدواج بيشتر به چشم مي خورد.

پژوهشگر حوزه علميه عنوان كرد: پس از المنار، تفسير مراغي جز اولين كتب تفسيري است كه در آن ادبيات متفاوت و عبارت پرداز جديدي درباره خانواده از جمله ادبياتي بر محور ضرورت اجراي عدالت و معاشرت معروف و بيان روح و اهداف كلي ازدواج ديده مي شود.

وي اظهار كرد: استنتاج روح آيات و مقصد نانوشته آنها و پرهيز از قشري گري و جمود بر ظاهر آيات خود مشربي است كه در تفاسير متاخر به عنوان يك اسلوب در فهم قرآن كريم دنبال شده، در اين روش گزاره هايي پيش روي مفسر آمدند كه اگر چه گاهي حيثيت تعليلي يا تقييدي براي احكام قرآني داشتند، اما از ديد مفسران گذشته مغفول مانده و در كشف مفاد قرآني در جايگاه اصلي خود قرار داشتند.

خانم علاسوند عنوان كرد: علامه طباطبايي نيز به تاكيد بر اركان سعادت زوجيت، اهداف ازدواج، تاكيد برحكمت نهفته بر دستورات بينا فقهي اخلاقي قرآن، خودداري از اضرار، فهم اسلام به عنوان يك نظام با خرده نظام هاي مرتبط و منسجم و پرهيز از جز نگري درباره فقه پرداخته است.

وي با بيان اين كه درباره پاره اي از آيات دو گونه تفسير در كتب وجود دارد، افزود: برخي از مفسران آيه را از سياق خود جدا نكرده و همواره در چارچوب آن، مفردات آيه را تفسير كرده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha