چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
فعالان بحرین

حوزه/ فعال حقوق بشر بحرینی گفت: مساجد تخریب شده در بحرین هنوز بازسازی نشده و ناظران و گزارشگران سازمان ملل نتوانسته اند وارد بحرین شوند و از واقعیت ها اطلاع یابند و زندانیان انقلابی که فقط نظر خود را با روش مسالمت آمیز بیان کرده اند هنوز در زندان ها به سر می برند و مردم اجازه برپایی تظاهرات ندارند.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه» به نقل از منامه پست، جمعی از فعالان حقوق بشر بحرین با حضور در مرکز رصد حقوق بشر در بحرین به بررسی اجرای توصیه های بسیونی در بحرین پرداختند و همگی تاکید کردند توصیه های بسیونی توسط نظام اجرا نشده و ادعاهای آل خلیفه درباره اجرای این توصیه ها، یک فریب رسانه ای بیش نیست و جامعه بین الملل نیز این واقعیت را به خوبی می داند و ما خواستار حضور کارشناسان و نمایندگان سازمان ملل در بحرین برای کشف واقعیت هستیم.

شیخ میثم سلمان: پوشاندن واقعیت ها اوضاع بحرین را بدتر می کند

شیخ میثم سلمان رئیس بخش آزادی های دینی مرکز رصد حقوق بشر در بحرین گفت: سیاست نظام مبنی بر پوشاندن و وارونه جلوه دادن واقعیت ها، موجب افزایش نقض حقوق شهروندان بحرین است و ما بار دیگر تاکید می کنیم که دولت بحرین نتوانسته توصیه های بسیونی را به طور کامل اجرا کند و فریبکاری های رسانه ای آنها نیز نمی تواند جامعه بین الملل را در این زمینه فریب دهد.

وی سپس با اشاره به طرح های پیشنهادی برای آشتی ملی گفت: چرا نظام بحرین با گفتگو برای حل بحران کشور مخالفت می کند در حالی که این مخالفت نظام می تواند پیامدهی حقوقی خطرناکی در پی داشته باشد.

سلمان همچنین افزود: تمام زندانیانی که به خاطر بیان نظر خود زندانی شده اند باید آزاد شوند و ما به نظام توصیه می کنیم به جای سرپوش گذاشتن بر مشکل کشور و انکار کردن مشکلات داخلی و نابسامانی اوضاع حقوق بشر، به فکر راه چاره ای برای حل و فصل مشکلات و سامان دادن به اوضاع باشد.

مسئول بخش آزادی های دینی دیدبان حقوق بشر بحرین در پایان سخنان خود از نظام بحرین خواستن به معاهدات بین المللی خود در زمینه حقوق مدنی و سیاسی شهروندان، پایبند باشد و برای حل مشکلات کشور به گفتگو روی بیاورد و به حقوق مردم و شهروندان احترام بگذارد.

جلیله السید: ادعای اجرای توصیه های بسیونی تردید برانگیز است

از سوی دیگر خانم جلیله السید نائب رئیس جمعیت معلمان بحرین نسبت به ادعای رسانه های داخلی مبنی بر اجرای کامل توصیه های بسیونی اظهار شگفتی کرد و گفت: آیا می توان پذیرفت توصیه هایی که تا دو ماه پیش اجرا نشده بود به یکباره اجرا شده باشد؟

وی افزود: برخی مساجد تخریب شده در بحرین هنوز بازسازی نشده و ناظران و گزارشگران سازمان ملل نتوانسته اند وارد بحرین شوند و از واقعیت ها اطلاع یابند و زندانیان انقلابی که فقط نظر خود را با روش مسالمت آمیز بیان کرده اند هنوز در زندان ها به سر می برند و مردم اجازه برپایی تظاهرات ندارند.

زهره مهدی: توصیه های بسیونی کاملا اجرا نشده

اما خانم زهره مهدی از فعالان حقوق بشر در این نشست تاکید کرد: توصیه های بسیونی کاملا اجرا نشده و فقط بخش ناچیزی از آن اجرا شده و مرکز حقوق بشر بحرین در سال 2015 بازداشت 1883 شهروند را ثبت کرده که 237 نفر آنها نوجوان و 34 نفر زن هستند و بازداشت شهروندان تا کنون نیز ادامه دارد و 44.6 درصد از این بازداشت ها به صورت غیر قانونی و حمله به منازل افراد صورت گرفته است که این اقدام نیز با توصیه های بسیونی منافات دارد.

الموسوی: توصیه های بسیونی اجرا نشده

از سوی دیگر سید هادی الموسوی رئیس بخش آزادی ها و حقوق بشر جمعیت الوفاق در این نشست گفت: ناظران و فعالان سیاسی و حقوق بشر همه تاکید دارند که فقط برخی توصیه های بسیونی به صورت شکلی اجرا شده است.

وی افزود: نظام ادعا می کند این توصیه ها را جرا کرده اما دیگران حق دارند با این ادعا مخالفت کنند و ما بر این باوریم همان کمیته است که باید با همان ملاک های گذشته خود بیابد و بگوید آیا این توصیه ها اجرا شده است یا خیر؟

گفتنی است پس از آغاز انقلاب مردمی بحرین در سال 2011 و سرکوب این انقلاب توسط نظام آل خلیفه، کمیته حقیقت یاب مستقلی موسوم به بسیونی برای بررسی ابعاد این انقلاب و سرکوب انقلابیون تشکیل شد که پس از بررسی موضوع، گزارشی از واقعیت های انقلاب بحرین ارائه داد و توصیه هایی را نیز خطاب به نظام بحرین مطرح کرد که گرچه تمام حقوق مردم در این توصیه ها رعایت نشد، اما انقلابیون بحرین از آن زمان تا کنون خواستار اجرای این توصیه ها توسط نظام بحرین هستند که تا کنون به خواسته خود نرسیده اند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha